Inlägg från: Knyttet och K |Visa alla inlägg
  • Knyttet och K

Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)

Li 81 - Oj, jag förstår att du är lite nervös. Det var verkligen långdraget. Hur är det när man har så lång förlossning, är det jobbigt hela tiden? Jag har två jättensnabba förlossningar bakom mig så jag har lite svårt att tänka mig hur det är.

Jag är inte ett dugg nervös, förutom över det praktiska. Tur att vi bor grannar med våra närmsta vänner, hade vi inte kunnat hiva in barnen dit vet jag inte hur vi skulle hinna få iväg dem. Sen verkar ju tredje förlossningen kunna vara lite av en joker, så jag hoppas att det tar lite längre tid den här gången. Men jag längtar mest. Det är så häftigt att föda tycker jag, och att få träffa det nya lilla livet första gången, det finns ju ingenting som slår det.

• Knyttet och K

Jag kollade också på amningsbh:ar på Change. De sa till mig att de rekommenderar att man provar efter förlossningen. Jag tror att det är för att de har byglar på sina, det kan ju vara viktigt med passformen då. Iofs beror det ju lite på hur mjölkgångarna går också antar jag, om byglarna kan ge upphov till mjölkstockning eller inte. Jag förstår dem, men att vägra någon service låter ju lite väl. Eftersom jag ammat tidigare vet jag hur mina bröst är under amning så jag skulle kunna köpa bh nu lika väl som sen. Nu var jag dessutom desperat efter en bh att ha nu så jag hade nog ändå inte använt den så mycket sen. Jag vill ha en mjukare amningsbh tror jag, jag brukar aldrig använda amningsfunktionen ändå utan lyfter bara upp bröstet över kanten.
    Min favoritbh är en från Triumph, men den verkar inte finnas kvar. Jag skulle verkligen behöva en ny, den har blivit alldeles grådassig och känns rätt ofräsh.

Har man inte så stora bröst kan jag rekommendera comfortbh:n från Cariwell (tror det är den iaf, jag har köpt mina på apoteket men de ser exakt likadana ut). Den är bara som en mjuk top, men jag tycker den är bra. Kan ju vara bra tips om man inte vill lägga ut mycket pengar på något att ha precis i början också, den kostar bara en dryg hundring.

Kramar till Li och Lisabettan, håller tummarna för att ni får må så bra som möjligt och att bäbisarna stannar i magen så länge som det går.

Vad gäller overall behöver man inte så tjock tycker jag. Ligger barnet i vagnen har man ju åkpåse/filtar och bär man får de mycket värme från ens egen kropp. Jag hade bärskydd också när lilla A var liten och jag hade jacka som hon inte fick plats under. Vi köpte en tjockare overall till stora A, men då var han några månader (född i början av augusti) och jag bar honom på ryggen, då behövdes det.

Det finns åkpåsar att ha i babyskydd, vi hade en sån och jag tyckte den var jättebra. Då får man dessutom bältena att sitta ordentligt, det känns extra viktigt med en sån liten en tycker jag.

• Knyttet och K

Vad spännande Starla! Jag hade molvärk/"mensvärk" kvällarna innan lilla A föddes. Hoppas det är på gång för dig!

En dryg vecka till semester! Åh vad jag längtar. Det är visserligen soft på jobbet nu, jag jobbar bara halvdagar och det är otroligt skönt men det är ändå tungt för vi är lite underbemannade. När jag är ledig mår jag hur bra som helst och det är skönt. Jag känner av fogarna lite, men inte alls som förra graviditeten.

Angående vändningsförsök skulle jag absolut göra ett sådan hur obehagligt det än är, jag är jätterädd för att snittas. Jag skulle hellre föda i säte. Är det någon som vet hur välvilliga de är till det här?

• Knyttet och K

Moyo - Åh, nej. Det är ju tveksamt om jag hinner åka någon annan stans. Nåja, det får man väl fundera på om det blir aktuellt. De kan ju knappast tvinga en till snitt...

Härligt att få sova själva! Jag längtar tills den dagen kommer här. Jag är duktigt less på barn i sängen just nu. Särskilt som de ska ligga typ på mig... Just nu är jag duktigt less på barnen öht. Jag vet inte vad som hänt med vår yngsta. Hon bara gnäller, gnäller, gnäller och det gör mig gaaaaalen. Stora har ett humör utan dess like men hans totala vansinnesmeltdowns är tusen gånger lättare att hantera än detta eviga grin och gnäll. Och hon ska bli buren hela tiden vilket min rygg inte pallar och då förvandlas hon till en liten gringnällande hög på golvet som inte kan någonting. Nu ligger hon på mina fötter och grinar för att hon vill sitta i min famn, vilket jag talat om för henne att hon gärna får men hon kan inte komma upp och det räcker inte med att jag hjälper henne upp i famnen....

• Knyttet och K

Li81 - Vad skönt att värdena gått ner och att bäbisen får stanna tills den är färdig! Hoppas du får må bra och hinner hämta lite krafter inför förlossningen. Jag förstår din oro inför en ev igångsättning. Jag har ingen erfarenhet själv, men jag har hört många positiva erfarenheter av det på slutet så jag har ändrat uppfattning lite.
    Nu är det ju inte aktuellt för mig, men jag har fått förslag på att det kan vara en möjlighet med tanke på hur snabbt det gick sist och att jag är lite orolig för att vi inte ska hinna in den här gången.

• Knyttet och K

Jag har för mig att det är 5 år man rekommenderar att ett babyskydd används. Vi köpte ett till första barnet (eller fick ett rättare sagt) men det känns onödigt. Vi kunde dessutom inte ha det till tvåan eftersom det inte rymdes bakom förarstolen (min man är lång och stor). Tur i oturen blev det stulet när vi lånat ut det så vi fick pengar som vi lade på en till bakåtvänd stol istället. Den här gången kommer vi hyra.

Hoppas det går bra imorgon Li81

Jag har också börjat svälla. Inte så hemskt än, men jag antar att det kommer. När jag väntade stora A (han är född i början av augusti) var mina fötter klotrunda, jag kunde inte ha några andra skor än mammas två nummer för stora Crocs *skrattar* där är jag tack och lov inte än. Jag vet inte om jag kan tacka jobbet för det kanske, vi har väldigt svalt där. Jag måste oftast ha kofta (om än tunn sådan) på mig, annars kan jag känna mig lite frusen.

Jag jobbar sista veckan nu. Det känns otroligt skönt för jag är så fruktansvärt trött. Jag har ganska mycket pollenkänningar och har dessutom blivit förkyld. Maken och barnen åkte till stugan idag och det känns skönt att få några dagar i lugn och ro. Jag behöver vila. Synd bara att jag jobbar, det hade varit skönt att bara få gå här hemma och skrota och få ordentligt med sytid.

• Knyttet och K

Hurra! Jag fick min hp-ansökan beviljad! Gud vad skönt det känns.

• Knyttet och K

Lycka till med vändningsförsöket Delta1!

Jag var också hos bm idag. Allt vara bara bra. Jag hade inte gått upp så mycket i vikt som vid samma tid förra graviditeten och det kändes bra. Och bara något kilo sen förra besöket för fem veckor sedan. Jag vill inte bry mig, men jag tycker det är lite jobbigt det här med vikten. Den här gången har det iaf inte varit lika mycket frågor från familjen kring den. Jag har gått ner allt och lite till utan ansträning tidigare graviditeter och jag försöker acceptera att min kropp helt enkelt verkar behöva lägga på sig en massa när jag är gravid eftersom det den här gången har varit tydligt att om jag inte ska gå upp måste jag äta mindre än jag gör i vanliga fall och det tycker jag inte känns rimligt faktiskt.
    Har ni andra gått upp mycket? Jag har gått upp ca 20 kg de båda förra graviditeterna. Nu ligger jag på + 10 (v 29) så jag hoppas att det inte blir mer än 15 den här gången.
    SF-måttet följde sin kurva perfekt. 29 cm.

• Knyttet och K

HannaMaria - Jag jobbar i butik. Generellt verkar de inte godkänna hp för butiksjobb så jag trodde verkligen inte att jag skulle få igenom det. Vi har dock varor som kan vara rätt tunga, det blir många lyft och från ganska besvärliga nivåer ibland + att vi har lager hos oss. Jag tror det var lagerdelen som gjorde att det blev godkänt.

Jag tror att profylaxkurs är jättebra. Jag ville gå min första graviditet men då fanns inga kurser här och det passade inte att åka till stockholm och gå (min svärmor bor där så jag hade hoppats att man kunde tima ihop en helgkurs med ett besök hos henne). Nu kände jag väl inte att jag hade behövt den eftersom jag varit förunnat jättelätta förlossningar, och av den anledningen gick jag ingen under andra graviditeten eller nu, men jag tror att det är jättebra om man har lite längre/smärtsammare förlossningar än mig och jag tror att det är en bra förberedelse. Jag tycker det verkar vara rätt bra förberedelse för män också. Har du chans att gå tycker jag att du ska göra det!

• Knyttet och K

Vad härligt för er som inte har så många veckor kvar! Jag är i v 30 nu. 10 veckor känns långt, men jag vet å andra sidan att det bara säger swosch så har tiden gått. Det känns som att det var nyss jag insåg att jag var gravid och väntade på att det skulle vara dags för mens så jag fick testa *skrattar*

Undrar också hur det gått för Delta. Men det verkade ju som att de skulle iväg på semester, så vi får kanske vänta tills hon är hemma igen med en uppdatering.
    Jag har ingen aning om hur min unge ligger. Det verkar som att många känner själva när de vänder sig och känner hur de ligger i magen. Jag tycker alltid att det sparkar och buffar åt alla håll och jag tycker det är omöjligt att känna vad som är rumpa och vad som är huvud.

Idag åker vi på semester. Först ena stugan, sen andra och sen lämnar vi barnen där med mina föräldrar och åker hem själva. Då ska vi gå på bio, gå ut och äta och annat lyx som det sen är slut med på något år

Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)