Inlägg från: Knyttet och K |Visa alla inlägg
  • Knyttet och K

Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)

Vi äter oftast rester eller gröt till lunch. Båda barnen jublar när de får havregrynsgröt, så himla lyxigt *skrattar*
    Annars brukar det bli typ omelett, pannkakor, pasta (om vi har sås i frysen). Nu äter de på dagis de flesta dagarna och där får de så bra mat så det känns som att det är ok att slarva lite hemma. Men det beror lite på vad vi har planerat till middag också. Båda barnen är tyvärr ganska petiga med maten (egentligen är det väl stora A som varit det, men lilla A har lärt sig...) så äter vi något till middag som jag vet att de inte kommer äta mycket av ser jag till att de får i sig något ordentligt till lunch. Soppor brukar gå hem hos båda och det är ju lätt och snabbt att svänga ihop också.

För mig passar det också bäst att träffas på dagtid, jag är så trött på kvällarna och det känns oftast ganska tungt att ta sig iväg då. Jag träffas gärna och äter lunch nästa vecka. Jag har inget körkort, så jag har tyvärr svårt att ta mig ut till Holmsund, annars hade det varit trevligt.

Klaveret - Barnens hus. Nu är jag visserligen ingen storkund, men jag har alltid blivit trevligt bemött där. Min svärmor var däremot inte nöjd med servicen när hon var och köpte bilbarnstolen de gav stora A i födelsedagspresent. Men jag håller med om att den är lite rörig och inte ger något jättetrevligt intryck. Jag gillar nog också Babyproffsen bättre trots att jag inte handlat där heller speciellt ofta.

• Knyttet och K

Jag har också börjat sova jätteilla. Jag känner mig inte ett dugg utvilad när jag vaknar, har ont överallt.

Missade min tid hos bm idag, jag var helt säker på att det var på eftermiddagen jag skulle dit men såg nu när jag vaknade efter förmiddagsluren att det var förra besöket som var på em och idag skulle jag varit där 10.30... Som tur var hade hon en tid på fredagmorgon.

Jag har packat bb-väskan, men inte orkat fixa någonting hit hem. Vi har lite blöjor som vi fick av min syster, och sen får man väl lite i den där väskan man brukar få på bb. En tub inotyol är inhandlad också, ffa stora A fick sådana hemska sår när hans mage kom igång så det är en sak jag vill ha hemma innan ungen kommer så man kan smörja direkt det blir rött och förhoppningsvis slipper göra det mer sen.

• Knyttet och K

syster Maria - Åh, grattis! Vad härligt att han äntligen kom. Och vad skönt att det inte gick supersnabbt utan att ni hann in i god tid.

Inatt sov jag riktigt, riktigt illa. Först vaknade lilla A precis när jag lyckats somna. Sen vaknade jag av att maken smällde igen dörren när han gick till jobbet. Så fick jag supermycket sammandragningar, så pass att jag inte kunde somna. De gjorde inte så ont, men de höll mig ändå vaken och eftersom jag aldrig haft så tidigare blev jag ju jättespänd på om det var bäbis på gång. När jag sen äntligen kunde somna kom stora A och när jag somnat efter det drömde jag att min lillasyster blev påkörd. Då var klockan så mycket att det inte var någon idé att ens somna om. Jag kan säga att det inte tog många minuter för mig att somna efter att jag lämnat barnen på dagis *skrattar*

Sen har jag varit på stan och lunchat med min syster. Hade hoppats på att kunna köpa lite brallor till stora A också, men det var typ rensat i hans storlek. Fast egentligen var det kanske bra, jag har så himla mycket tyg hemma och borde verkligen sy bort lite. Det är ju bara det där med att ta sig tid... Jag har iaf tre par färdigklippta som ligger och väntar.

Idag jobbade maken sista dagen på gamla jobbet. Imorgon ska vi ha barnen på dagis fast han är ledig och så ska vi gå och luncha. Vi tänkte gå på Sävargården, har hört så mycket gott om deras mat, men man är ju aldrig där uppe så det har aldrig blivit av att vi ätit där. Härligt med en barnfri dag. Och det ska bli så fantastiskt skönt att slippa vara själv på nätterna och morgnarna med barnen.

• Knyttet och K

Åh, idag lät jag bli att köpa värsta drömvagnen och tipsade istället min syrra om den.
    Visst är det jätteopraktiskt med en liggvagn när man har storasyskon? Visst är det bättre med en sittvagn som både bäbis och storasyster kan åka i????
    www.blocket.se/vasterbotten/Emmaljunga_barnvagn_fran_70_talet_29656780.htm&w=1
    Det är en duovagn, likadan sittdel som liggdel. Och superskön att köra. Usch, jag kommer bli så himla avis när jag träffar min syster...

• Knyttet och K

Ang försäkringar - Vi har ansökt så fort barnet har varit född. När jag väntade första barnet hade jag en sån där gravidförsäkring, men vi tecknade en ny försäkring ändå på en gång. Jag tycker man hör lite nu och då om löjliga undantag så vi ville inte hinna få några "anteckningar" i journaler etc.

Vi har Trygg Hansa till båda barnen. När stora A föddes jämförde jag försäkringar lite och jag tyckte de verkade bra. "Alla" verkar också anse att de har en av de bättre (då den bästa) barnföräkringen. Till lilla A tecknade vi bara samma, och kommer göra det till bäbisen också. Min syster som fick barn i somras hade kollat lite nu när de tecknade och de valde också TH, sen tror jag det var Skandia eller Länsförsäkringar som hon också tyckte var bra.

Var det inte Andrenna som jobbade med föräkringar? Hon kanske har några bra tips på vad man ska tänka på

• Knyttet och K

Nu är jag försäkringssnurrig. Andrenna - omfattas psykiska sjukdomar av medicinsk/ekonomisk invaliditet hos er?
    Det gör det inte hos TH utan där är det något som kallas "händelse-nånting". Är det det som är skillnaden?

• Knyttet och K

Andrenna - Tack!
    När jag läste villkoren nu fick jag uppfattningen om att tilläggsföräkringen är ungefär samma som LF, dvs autism, blödarsjuka, adhd och liknande. Psykiska sjukdomar nämns bara under vad ekonomisk/medicinsk invaliditet inte omfattar och sen under det som heter händelseförsäkring och jag tolkar det som att man kan få en engångsersättning vid sådana diagnoser.

Man kanske skulle kolla upp om det skulle vara möjligt att byta. Barnen har ju inga sjukdomar, men jag är lur på om det kan ställa till det att lilla A låg inlagd pga RS när hon var liten... Sen har vi gjort ultraljud på bådas höfter för att utesluta att en ev luxation missats i den vanliga kontrollen. Lilla A fick göra uppföljning pga en lättare avvikelse i storlek eller så, uppföljningen visade ingenting men det kanske kan vara till hennes nackdel ändå. Och så har de haft varsin öi, men det borde väl vara vid återkommande öi som det påverkar?

För er andra som funderar på försäkring kan jag tipsa om www.konsumenternasforsakringsbyra.se
    Där kan man jämföra olika försäkringar, väldigt överskådligt, men man får ju ett hum iaf om man står och väljer mellan några olika. Sen kan man ju fördjupa sig i villkoren, men jag tyckte iaf att den gav lite vägledning.

Nej, nu ska jag ta en cykeltur och fixa lite ärenden innan jag hämtar barnen på dagis. Ha en skön eftermiddag!

• Knyttet och K

Trosskydd har du nog inte så mycket för, snarare största sortens bindor Det finns på förlossningen som man får använda medan man är där, även om de kanske uppmuntrar till att köpa egna. Jag har fulat och snott med mig några av deras jättebindor hem också. Annars använder jag Apotekets nattbindor eller allra helst Natracare eftersom de inte innehåller plast. Jag får lätt klåda i underlivet av vanliga bindor.
    Sen tycker jag tjocka bindor är bättre än tunna, de blir luftigare och jag tycker det är skönt att ha lite extra vaddering när man sitter efteråt Man är rätt öm. Jag brukar ha rätt mycket avslag i början och sen avtar det snabbt och då brukar jag ha tygtrosskydd eller bara en flanelltvättlapp som jag viker. Iaf hemma, ute har jag bindor med spärrskikt.

• Knyttet och K

Jag skulle gärna ses nästa vecka. Men jag får hålla det lite öppet, jag tänkte nog föda barn i helgen så då vill jag nog umgås med familjen nästa vecka

Nu börjar det vara tuuuuungt. Mycket sammandragningar, och det känns ibland som att ungen försöker pressa sig ut av egen kraft. Han ligger med huvudet långt ner i bäckenet och imorse började slemproppen lossna så jag hoppas verkligen att det är på g. De två tidigare gångerna har den lossnat dagarna före förlossningen.
    Det börjar vara jobbigt att cykla nu också, jag vet inte om det är för att barnet ligger så långt nere, men det blir ett obehagligt tryck när jag sitter på cykeln. Och kondisen är inte vad den varit. Jag cyklade till förlossningen för en kontroll idag då bäbisen varit lugnare än vanligt på slutet. Jag tog mig inte upp för hela svingen utan fick gå en bit på mitten.

Vilka fina namn dina barn har syster Maria Helmer var uppe lite för oss den här gången. Svante också faktiskt. Vi har iaf äntligen bestämt oss, det blir ett H-namn här också. Namnsdag imorgon tydligen

• Knyttet och K

Bäbisen kom inte i helgen. han kom  i morse Hjärta

Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)