Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)
Jag tassar lite här. Väntar tredje barnen i början av oktober
Jag tassar lite här. Väntar tredje barnen i början av oktober
Jag är också jättestor. Jag har haft stor mage alla graviditeter, men nu har den nog växt snabbare än tidigare. Den är lite annan form också, lite bredare. Förut har den bara stått rakt ut och bakifrån har man inte sett att jag varit gravid. Nu är midjan bredare också.
Förlossningen tänker jag rätt mycket på. Mest för att jag längtar. Jag har haft snabba förlossningar tidigare och vet inte riktigt vad jag ska vänta den här gången. Och så funderar jag över en ev hemförlossning. Jag ville föda hemma förra gången, men eftersom jag räknade med bäbis i mellandagarna fanns ingen bm som ville ställa upp. Jag skulle vilja föda hemma den här gången, men vet inte om det kommer funka. Går det lika snabbt som förra gången eller kanske tom snabbare känner jag mig osäker på om en hembm kommer hinna komma och om vi kommer hinna få barnen hemifrån. Vi har visserligen grannar som mest troligt kommer få vara barnvakt och min lillebror bor också nära, men sätter det igång på natten blir det nog ändå tight. Visserligen kan man ju välja att åka in om det sätter igång på natten, och föda hemma om det passar.
Nåväl, jag ska nog kontakta hemteamet hur som helst och höra vad de säger.
Fysiskt mår jag rätt bra fortfarande. Med lilla A fick jag besvär med foglossning tidigt, men denna gång har jag klarat mig. Jag var lite orolig då jag har ett jobb med en del tunga lyft, men det har gått bra. Jag hoppas dock på hp sista månaden, då kommer jag inte orka. Inte så mycket sammandragningar heller.
Imorgon ska vi på rul. Det ska bli så spännande och härligt.
Ul:et gick bra. En fin liten bäbis med allt på rätt ställe och ett hjärta som slog. Jag hade moderkakan i framvägg, vilket jag misstänkt då jag tycker att jag känt så lite den här gången jämfört med tidigare. Det har gett upphov till lite oro emellanåt så det var så skönt att se det lilla hjärtat. Fast det såg ut att vara en lite stillsam krabat också, hoppas det håller i sig även utanför magen.
LindaMattias, var det du som frågade om hemförlossning? Det är nog mest för att jag tyckte det var så stressande att åka in med ettan som jag ville föda hemma förra gången. Jag upplevde att jag blev jättestörd i värkarbetet. Jag började känna impuls att krysta i bilen och att sen ta mig in till förlossningen och bli undersökt var jobbigt. Jag fick krysta rätt länge (45 min) vilket inte var så farligt i sig, men jag tyckte det tog lång tid innan jag liksom kunde hänga med i värkarna. Så mest skulle jag vilja vara kvar hemma för att slippa flytta mig. Med tvåan hann jag knappt in på förlossningssalen trots att vi gjorde oss iordning och åkte direkt jag började känna av värkarna. Visserligen för att personalen envisades med att vilja ta ett ctg när vi kom in. Det kommer de inte att få göra den här gången. Eller så får de göra det inne på en förlossningssal. Så det är väl mest av lugn och ro-skäl jag vill föda hemma. Men jag har inga problem med sjukhusförlossning heller så det spelar inte jättestor roll att det mest troligt blir en sån igen.
Jag kan tyvärr inte komma på någon fikaträff. Jag jobbar så sent så jag vill hinna träffa barnen den lilla tid jag hinner på kvällarna. Blir det någon onsdagsträff framöver kan jag kanske komma, för då är jag ledig
Jag har också haft problemfri amning. Med ettan var det ganska struligt i början. Båda barnen har haft dåligt tag i början och jag har fått sår. Såren läkte ganska fort ändå, men ettan fortsatte ha lite dåligt tag. Jag tror han hade lite kort tungband, det var som att han tappade taget och "glappade" med resultat att han svalde mycket luft. Han hade rätt känslig mage också. Det var visserligen inte så stort problem, men han var väldigt svårammad en period. Bökade och gnölade och ville inte äta. Jag ammade en hel del när han sov minns jag, tur att han var supertjock annars hade jag nog oroat mig för om han fick i sig tillräckligt. Jag har extremt seg utdrivningsreflex och kan inte pumpa/handmjölka heller och sånt kan ju lätt oroa om man inte är påläst. Men när strulperioden gått över funkade det superbra, och med tvåan funkade det bra ända från start (förutom lite sår då). Det är verkligen guld att kunna amma, det är så smidigt att alltid ha mat/dryck med sig och toppen för att få dem att sova. Tvåan lärde jag mig amma i bärsele och det kan jag verkligen rekommendera, det underlättar väldigt när man har grinigt barn och inte har tid att sätta sig och amma någonstans.
Tuds: Jag hade nog inte vågat åka bort så sent. Inte orkat heller tror jag. Vi hade planer på att åka ner till gbg/västkusten i augusti men det känns som att det är för sent och jag ska inte ha förrän i sept/okt. Men det handlar mer om att jag inte tror att jag orkar. Men då har jag ju två stora barn att släpa på *skrattar* Hade jag fått åka bort själv hade det varit en annan femma. Vi pratade faktiskt lite om det, för vi är väldigt sugna på Way out West, men jag tror att min svärfar blir besviken om vi kommer utan barnen.
Så sent som i v 36 hade jag inte åkt någonstans, men då har mina barn kommit före bf. Visserligen gick jag längre med tvåan än ettan så jag kanske går ännu längre denna gång men 4 v innan har jag tänkt att väskan ska packas och allt vara klart för en ev förlossning.
Delta - Jag gick gravidyoga när jag väntade ettan. Jag tyckte jättemycket om den, hade tänkt gå nu också för jag skulle verkligen behöva tiden. Jag såg att det fanns en kurs på onsdagar (min lediga dag) men jag glömde anmäla mig. Det var ju typiskt.
Håller med om att rosa är fint. Och unisex
Vi har inte handlat så mycket än. Har en del sparat men lite påfyllnad behövs. Vi har bara sparat det finaste från varje barn och gjort oss av med baskläder och sånt vi fått som inte varit några favoriter. Detta barn kommer bara ha superfina kläder för det är ju sånt vi köper nytt också *skrattar*
Jag har en vagn på gång också, men den affären kom av sig lite då det blev lite turbulens kring makens jobb. Men nu har jag iaf mailat och sagt att jag fortfarande vill ha den så förhoppningsvis blir affären av ändå. Jag har trånat efter den vagnen sen stora A var liten men eftersom vi ingen av de tidigare gillat vagn första året har det inte känts så nödvändigt. Nu kändes det som att det kanske är sista chansen och eftersom de är svåra att hitta vill jag inte vänta tills jag ser om ungen gillar vagn eller inte.
Vi skulle gå på bio igår, men det fanns inga bra platser kvar till filmen vi tänkt se. Istället blev det biogodis hemma i soffan och jag somnade framför tv'n ganska tidigt. Och vaknade tjugo över sex imorse och kunde inte somna om. Typiskt när man för en gångs skull inte behöver kliva upp. Barnen sover hos sin moster. Vi firade 13 år tillsammans igår, synd på bion men det är så skönt att bara vara hemma tillsammans utan barn också. Äta i lugn och ro och få sova ostört. Båda våra sover med oss på nätterna och jag är rätt less måste jag säga. Stora somnar i deras rum men kommer över på natten. Lilla har vi precis börjat lägga därinne också, men hon vaknar ju också och vill till oss. Vi har tre sängar i bredd, men båda barnen ska ändå knöka in sig i våran säng så det blir trångt...
Till sist en fråga: Jag blir moster om en månad ungefär och jag vet inte alls vad jag ska ge i present. De har köpt vagn och sjal, det är väl allt tror jag. Kläder lär ju andra köpa så det känns trist. Vi funderade på blandad kompott tygblöjor. Det lär de garanterat inte få av någon annan. Eller så tänkte jag sy ett litet lapptäcke. Det känns roligast på ett sätt. Först var jag inne på att sticka en kofta, men det ska min mormor göra och mamma tror jag också har stickat något. Eller en filt? Men det känns lite tristare att sticka och bäst filtarna tycker jag är gallerfiltar och de jag gillar är vävda och jag kan inte väva och har ingen vävstol. Ge mig lite råd, vad tror ni är roligast att få? Eller någon annan idé? En åkpåse var jag också inne på, men dels dröjer det ju innan de kan använda den och sen vet man ju inte om ungen gillar vagn eller inte.
Tack för grattis och input om present! Jag har bestämt mig för ett lapptäcke. Det känns kul för jag har aldrig sytt något med lappteknik tidigare. Och så förivrade jag mig i julas när jag klippte lappar för att sy ärtpåsar, så jag har en helt gäng färdiga lappar i fina tyger färdiga.
Nu ska jag ner på stan. Är ledig idag eftersom maken åkt bort och jag jobbar så sent att jag inte kan hämta barnen på dagis. När jag ändrade schemat för veckan tyckte personalen att jag kunde lämna barnen idag ändå så jag fick en ledig dag. Egentligen borde jag vara hemma och storstäda, men det skiter jag i. Nu ska jag strosa på stan och gå och äta lunch någonstans. Ska bli härligt. Jag behöver ett par mjuka jeans. Mina börjar trycka på magen när jag sitter och jag märker att jag blir tröttare i höfterna de dagar jag har jeans på jobbet, jag antar att de bli hårdare på något vis. Och så kanske jag börjar behöva en storlek större på dem *skrattar* Om någon råkar ha ett par blåa boobjeans av den gamla modellen med hög mudd i storlek 40 som de inte vill bli av med förbarmar jag mig gärna över dem
Jag borde ha skitit i att försöka hitta kläder och gått och ätit riktigt gott någonstans. Nu provade jag mig igenom halva stan kändes det som (nåja, det var ju rätt överdrivet. Är det verkligen bara HM som har mammakläder nu?) och sen kändes det stressigt att hinna med lunch så jag åkte hem och åt en tallrik fil innan jag hämtade barnen.
Det enda jag fick köpt var ett dammsugarmunstycke, men det kändes ju inte så jätteroligt. Och tyg till att byta ut en underkjol i en klänning. Ikväll ska jag provsy en kjol också tänkte jag, blir mönstret bra vore det ju underbart att utöka garderoben lite. Har endast en kjol och ett par brallor som känns bra just nu.
Jag var in på Lilla Mirakel också, men hittade ingenting att köpa faktiskt. Jag är sugen på en sån där hängvagga som de har, men även på halva priset känns det för dyrt innan man vet om man kommer kunna använda den eller inte (ettan gick i princip inte att lägga ifrån sig och blir det här barnet likadant är det ju bortkastade pengar)
Nåja, imorgon eller på lördag ska jag och köpa plantor till odlingslådorna. Jag får sätta sprätt på pengarna där istället