• Loris

Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)

Hej hej =)

Det vore roligt att komma i kontakt med några fler som väntar barn i augusti 2010 =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:34
    Nu är vi ett par blivande höstmammor som har hittat till tråden! Rubriken säger augusti men alla är välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 14:50
    BF-lista:
    tuds, 1:a barnet, BF: 20 augusti
    Li81, 2:a barnet BF 23 augusti.
    Klaveret, 2:a barnet BF 26 augusti
    Loris, 2:a barnet BF 29 augusti
    Moyo, 2:a barnet, BF: månadsskiftet augusti/september
    Lisabettan, 3:e barnet, BF: början av september
    LindaMattias, 1:a och 2:a barnet BF:6 september
    shioo, 2:a barnet, BF 20 september
    Pencil, 1:a barnet, BF: månadsskiftet september/oktober
    Monchhichi, 2:a barnet, BF 6 oktober
    Lysa, 3:e barnet, BF: 21 oktober
    Nygga 2:a barnet BF 24:e september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-25 13:19
    Starla, 1:a barnet, BF 30 juli
    LauraMaria, 1:a barnet, BF: 12 augusti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-10 20:31
    BF lista i egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m52460191.html

Glöm inte att lägga till ditt namn och BF om du inte står med :D

• Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)
  • tuds

Välkommen förresten lysa! Hoppas det går bra med KUB-testet. Jag har inte gjort något så har inga erfarenheter att dela med mig av.

• lysa
    Moyo:

Vi har också varit sparsamma med föräldrardagarna och lillan kommer att vara hemma tom hösten. Hon har fått plats på ett Montessoridagis from hösten som vi kommer ta men vi har inte bestämt när vi ska skola in och det blir absolut inte heltid. Det är ju så svårt att få plats...

Hur gör ni med förskola?

Det låter klokt av dig att ta det lugnt under sommaren och att mannen ska vara hemma - för annars är det ju inte direkt att ta det lugnt att ta hand om små barn...

Tuds:

Tack för välkomnandet! Skönt med en till största del ledig sommar! Jag är också tradera-frälst. Finns ju hur mycket som helst{#lang_emotions_smile}! Började i slutet av min förra graviditet. Känns både ekonomiskt smart och bra med redan tvättade kläder för den lilla bebisens hud. Har en stor hög med grejer som jag också ska sälja, men energin räcker inte riktigt till just nu...
    Lysa med son-00, dotter-09
  • Moyo

lysa:
    I vårt område är det jättebrist på förskoleplatser så risken är överhängande att lilla M blir placerad flera kilometer hemifrån (och då bara på 15 timmar eftersom jag kommer att vara föräldraledig).
    Blir det så kommer vi mest troligt inte att skola in henne alls utan hon får vara hemma under hösten med ett nytt försök till våren att få plats närmare hem. Det känns verkligen överkurs att skjutsa hene till fsk med bil och sedan hämta efter några timmar med ett spädbarn liksom... 
    Rent teoretiskt hade det kanske varit klokt att skola in henne trots omstädigheterna eftersom man då har förtur till en placering närmare hem om det blir någon plats ledig - fast med tanke på det antal barn som redan är inne i ruljansen och "felplacerade" sedan den här terminen så lär det ta en evighet att komma sig fram ens i den kön.

Som du hör har vi inte alls bestämt oss definitivt - själv skulle jag gärna ha dottern hemma heltid under nästa föräldraledighet, medan hennes pappa tycker att hon borde in på fsk (och helst redan nu). Jag anser väl att hon knappast saknar något hon aldrig upplevt så det var bättre att ha henne hemma hela tiden i stället för att skola in nu och ta ur henne när bebben kommer.

Vilken tur att ni redan fått klart med plats! Det är liiite enklare att ta ett beslut när man vet vilka två alternativ man står emellan.

• lysa

Köerna förefallerlånga överallt i Umeå. Det var ju dessutom babyboom 2009 och vad jag har hört är det fortsatt många gravida 2010. Kommunen brukar ju inte vara snabb med att följa fluktationerna. Ett alternativ för er kanske skulle kunna vara att ta platsen och inte utnyttja den förutom inskolning. Bra att ha syskonförturen också till det kommande syskonet...

Dottern fick plats tack vare syskonförtur även för syskon till barn som slutat (sonen är 10 år) och det är jag jättetacksam för....Hoppas bara det är lika bra som när sonen gick där!

Imorgon är det dags för KUB....Försöker att inte tänka så jättemycket på det men det finns ju ändå där i bakhuvudet...

• Loris

Välkommen till tråden lysa
    Kul att se att vi blir fler och fler!
    Jag håller tummarna för att allt ser bra ut på KUB-testet imorgon! 

Jag har ansökt om havandeskapspenning, hoppas verkligen den ska bli godkänd. Om inte så vet jag faktiskt inte om jag kommer klara av att jobba hela tiden ut pga mina foglossningar och med tanke på att jag har en rätt fysiskt tungt jobb.

Vi har dagisplats sedan förra hösten åt våran dotter, vi kommer att ha kvar henne 15 timmar i veckan för att få behålla platsen eftersom både hon och vi verkligen gillar dagiset. Det är så otroligt långa köer dessutom, min bror fick sin dotter 6 månader efter vi fick lillan, han har fortf. ingen dagisplats, dagmamma däremot. (Deras förstahandsvl var dock dagis i närheten) På mariehem fick jag höra att kötiden var upp till 2 år för dagisplats

Nu är vi på bättringsvägen, vi har haft magsjuka sen i söndags, dottern fick dock ett bakslag och började kräkas igen inatt, hoppas det är slut på det nu. Jag passade iallafall på att sanera hela badrummet med klorin nu när jag lagt lillan för middagsluren.

Ni får ha det så bra tjejer, hoppas ni får chansen att njuta av den härliga vårsolen

• lysa

Tack för välkomnandet!

Loris
    Från när går du på havandeskaps om det blir beviljat? Håller tummarna att det går igenom. Jag tänker lösa de sista månaderna med föräldrarpenning på barnet i magen som man kan ta två månader innan beräknad förlossning. Men om du inte får igenom havandeskaps så borde du väl kunna vara sjukskriven...

Vi ska försöka klara oss på 5 d/v på respektive barn då vi ska vara hemma tillsammans September och Oktober. Tror verkligen att jag kan behöva avlastning då min kropp inte har hunnit återhämta sig från förra graviditeten och jag hade en hel del foglossning....

Vad bra att ni har dagisplats som hela familjen är nöjd med och det är ju jätteskönt i och med att liten i magen då har syskonförtur{#lang_emotions_smile}!

Usch vad jobbigt med magsjuka...Har du sluppit? Kombinationen magsjuka och graviditet känns bara grym...

Själv sitter jag här rätt nervös med KUB-ultraljudet i bakhuvudet. Det känns som att det blir ett antal timmar med nervositet fram tills i eftermiddag. Har i alla fall ordnat barnvakt under KUB-ultraljudet till lill-tjejen, vilket känns bra!

• Loris
    lysa:

Hur gick det idag? *håller tummarna*

Om havandeskapspenningen inte blir beviljad så lär jag måsta sjukskriva mig, om det går igenom så kommer jag att gå 60 dagar innan BF, dvs 1 juli.
    Någon annan som kommer ansöka om havandeskapspenning?

Får man ta ut FP för två barn samtidigt? Det är ju supersmidigt speciellt under första tiden isf.
    Vi har tänkt spara på semestern i sommar, ta ut allt i pengar och spara fram tills bebisen är född och ansöka om semester för sambon då, på så vis kan han ta ut 10 pappadagar + semester.

Nej tyvärr åkte även jag på magsjukan, men jag hade ändå tur som bara plågades en dag. Det vart dock lite surt eftersom jag inte kunnat jobba på hela veckan.

Nu ska jag se om dottern är på väg att vakna! Ha en bra dag tjejer!
  • Moyo

Loris:
    Jag kommer att ta ut FP-dagar på bebben innan BF, har ingen erfarenhet av havandeskapspenning alls, tyvärr eftersom jag inte har ett sådant yrke.

Om ni vill vara hemma båda två så kan ni ta föräldraledigt för varsitt barn. Så kommer vi att göra hela sommaren och en bit in på hösten. Så skönt det ska bli att vara tillsammans hela familjen! 

I stället för middag blir det en resa in till akuten med lillan som har en gräslig hosta som vägrar ge sig. :( Vi hoppas på underverk, men tvivlar starkt. Jag går under när jag inte får sova och jag önskar så att det hade ingått i föräldrautbildningen hur man torkade kräk utan att själv vilja göra detsamma.

lysa:
    Hoppas att det går/har gått bra för er idag!!!

• lysa

Är nu hemma från KUB-ultraljudet och är jätteglad men rätt uttröttad. Nervositet tar på krafterna. Fostret mår bra och längden motsvarar 12+6 dvs samma uträknade BF som tidigare och risken då både nackspalten och blodproverna sammanvägts var ca 1/3500 dvs jättebra - är så lättad!!

Loris
    Vi kommer att ta på var sitt barn samtidigt och det är helt ok för FK, så efter makens semester kommer han vara föräldrarledig på dottern och jag tar föräldrarledigt på barnet i magen. Kommer inte att söka havandeskaps då mitt jobb inte berättigar detta.

Usch att du drabbades av magsjukan också!

Moyo
    Stackarns din dotter! Hoppas att hon får hjälp på akuten och att hela familjen får sova! Har ni någon släkt som kan komma och avlasta. Det är ju inte helt utan ansträngning att vara gravid heller.

Lysa med son-00, dotter-09, BF 21/10
  • Li 81

Hej hej

Är hemma i dag pga att jag har legat i toaletten i dag. Har tidigare varit sjukskriven pga svårt illamående, med bla dropp. Men har kunnat börja jobba igen, men i dag blev det ett bakslag. Lite drygt när man tror att det äntligen vänt.

Sen har jag lite beslutsångest, vi är på vagnjakt. Vi har bestämt att vi ska köpa en syskonvagn, en carena med två separata ligg och sittdelar. Har nu hittat en till ett jättebra pris. Men i och med att vi trodde att vi skulle klara oss med bara en syskonvagn så sålde vi vår teutonia som vi hade till Emmy. Men känner nu att vi behöver nog en enkelvagn också, och letar efter en begagnad. Har hittat en brio sing. Men enda nackdelen som jag tycker är att sittdelen är lite liten plus att det inte är fullt liggläge.
    Men då tänker jag lite att när bebben är så pass stor för att sitta då klarar sig storasyster med en enklare sittvagn och bebben kan ta hennes sittvagn med fullt liggläge.
    Vilka bekymmer man har

Krya på er alla sjuklingar

Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)