• Loris

Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)

Hej hej =)

Det vore roligt att komma i kontakt med några fler som väntar barn i augusti 2010 =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-20 12:34
    Nu är vi ett par blivande höstmammor som har hittat till tråden! Rubriken säger augusti men alla är välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-23 14:50
    BF-lista:
    tuds, 1:a barnet, BF: 20 augusti
    Li81, 2:a barnet BF 23 augusti.
    Klaveret, 2:a barnet BF 26 augusti
    Loris, 2:a barnet BF 29 augusti
    Moyo, 2:a barnet, BF: månadsskiftet augusti/september
    Lisabettan, 3:e barnet, BF: början av september
    LindaMattias, 1:a och 2:a barnet BF:6 september
    shioo, 2:a barnet, BF 20 september
    Pencil, 1:a barnet, BF: månadsskiftet september/oktober
    Monchhichi, 2:a barnet, BF 6 oktober
    Lysa, 3:e barnet, BF: 21 oktober
    Nygga 2:a barnet BF 24:e september

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-25 13:19
    Starla, 1:a barnet, BF 30 juli
    LauraMaria, 1:a barnet, BF: 12 augusti

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-10 20:31
    BF lista i egen tråd!

www.familjeliv.se/Forum-11-263/m52460191.html

Glöm inte att lägga till ditt namn och BF om du inte står med :D

• Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)
  • Moyo

Hej!
    Jag undrar om man får hoppa med här? Vi väntar vårt andra barn, har en dotter på 1½ som jag är mammaledig med för tillfället.
    Jag har följt tråden av och till sedan den startades, men eftersom vi ville vänta med tillkännagörandet till efter RUL så har jag bidat min tid. Nu såg allt bra ut vid RUL så nu är det dags att börja planera för bebben. 

Loris:
    Tyckte att du hade en bra idé med en BF-lista på alla i tråden (när alla fyllt i så kan du kanske lägga den i trådstarten) så jag startar en.
    Sortera efter BF-datum, det tror jag blir enklast.

BF-lista:

• pencil

Hej tjejer!

Välkommen till moyo och annma!

Har haft en lugn påskledighet och det var välbehövligt! Har inte varit iväg på något äventyr utan har njutit här hemma tillsmmans med sambon {#lang_emotions_heart}.
    Har t.o.m. kunnat äta ordentligt och faktiskt kunnat njuta av maten!! Det var ett tag sedan jag hade matlust pga illamåendet. Nu har så gott som allt illamående gått över och även tröttheten börjar ge med sig. Känns skönt men samtidigt lite konstigt...jag menar, nu har jag inga graviditetssymtom, känner inga fosterrörelser än och det syns ingenting på magen heller! Längtar tills det börjar kännas lite "fladder" som många har beskrivit de första rörelserna som. Just nu känns allt lite overkligt. När kände ni första rörelserna med ert första barn?

Är lite tekniskt okunnig när det gäller olika saker här på FL. Låter jättebra att göra en BF-lista som moyo startade, men hur skriver jag in mig på den?
    Kanske någon tekniskt kunnig kan skriva in mig där?
    Eftersom jag inte har haft RUL än så har jag inget speciellt datum att skriva in men jag skriver som moyo.

Återkommer med ett datum efter RUL i maj.

Ha det gott tjejer!

• Moyo

pencil:
    Tack för välkomnandet!
    Så du har kommit in i spökveckorna nu - fast det är skönt när illamåendet börjar ge med sig. Jag är så nöjd att jag "bara" var illamående fram till vecka 17 den här gången.
    Jag kommmer inte ihåg riktigt när jag kände av fosterrörelser med dottern, mest för att jag inte tänkte att det kunde vara hon. Det var inte förrän hon började sparka som jag insåg att det där pirret som jag känt för flera veckor sedan måste ha varit de första rörelserna. Den här gången kände jag ingenting förrän de första knuffarna kom i v.18 (trots att man som omföderska "ska" känna tidigare OCH jag nu har moderkakan i bakvägg). 
    BF-lista är inte svårare än att man kopierar den förra och skriver in sig.  

BF-lista:

• tuds

Är det någon mer som börjar få lite sömnproblem? Min favoritsovställning har alltid varit på mage och det är så jag sover allra bäst. Nu sedan några veckor går det inte att ligga så längre, för det trycker så i magen och jag känner hur pulsen dunkar hårt där. Krypet inuti börjar gärna protestera då också {#lang_emotions_tongue_out}. Ryggläge går bra då och då, men ibland känner jag även då hur det trycker för mycket i magen och det kan även nästan kännas lite tungt att andas. Det som blir kvar är att ligga på sidan, som jag gillar minst, men vad ska man göra? Det är bara att acceptera. Vaknar flera gånger per natt på grund av att det känns obekvämt och varmt och trångt (kan dock ha att göra med att två katter alltid ska sova på mina ben {#lang_emotions_laughing}). Jag förstår ju att det bara kommer att bli knöligare med sovandet, men det hade jag väl räknat med från början också.

Jag har förresten börjat köpa lite mer saker nu. Mamma har en arbetskamrat som sålde spjälsäng och skötbord väldigt billigt, så hon slog till på det och jag har dem nu i källaren tills vidare. Det är kanske liiite tidigt att bädda sängen. Vi hoppas förresten hinna flytta innan det är dags för bebisen att komma, men vi får väl se hur det går med det.

Jag fyller på den påbörjade BF-listan

BF-lista:

• Li 81

Loris: Vilken tid har ni UL, vi har klockan fem, då kanske vi springer på varandra :)

BF-lista:

Tuds. Ja det där med att sova är ju lite besvärligt ibland,men jag tycker faktiskt att jag har lättare att sova på mage/sida nu än för några veckor sedan. Då hade jag exakt så där som du beskriver det.

• LindaMattias

Åh, så länge sedan jag var inne och skrev. Hoppas att alla haft en skön påsk! Vi har också varit på ultraljud. Är nu i vecka 19 och båda våra små bebisar mår bra.

Jag har lite ont i ryggen när jag suttit länge. Funderar på om det skulle kunna vara foglossning, men det känns ju inget när jag går. Någon som har erfarenhet?

Vi har också börjat handla lite saker. Köpte spjälsängar på Ikea igår. Känns så roligt!

Ja, roligt med en lista. Jag fyller också i. Flyttade om någon så att alla kommer i kronologisk ordning. Hoppas att det var ok =)

BF-lista:
    LindaMattias, 1:a och 2:a barnet BF:6 September

• Loris
    Moye välkommen till tråden Vilka fina sphynxar du har, är alla i fotoalbumet dina?

Pencil, jag kollade precis gravidkalendern från första graviditeten,  jag kände av dom första buffarna i vecka 17, sambon fick uppleva första sparken i vecka 20.

Tuds, Jag har också problem med sömnen, jag ligger helst på rygg men det blir för tungt och känns inte alls skönt längre :/ Snart blir det väl dags att plocka fram extra kuddar och lägga mellan knäna så att man kan sova skönt på sidan..
    Vad kul att kunna börja handla in lite saker Det är ju rätt smart att passa på när man hittar sånt man ändå kommer  måsta köpa fast till bra priser

Jag sitter just nu och funderar massor på vad man ska köpa, vad som behövs och vad man redan har.. Det är verkligen svårt!
    Någon som har erfarenhet eller hört gott/ont om någon elektrisk bröstpump förressten?
    Jag hade en "manuell" förra gången, den var hemsk!!
    Funderar därför på en enklare elektrisk pump, men är lite kluven.

Li81, Vi ska vara där klockan 17:30! Då kanske vi springer på varandra
    Jag skickade ett e-mail till barnmorskan som utför ultraljudet och frågade om de har någon restriktion på vem som får följa med, eftersom det blir jag, sambon, våran dotter och dessutom våra mammor som gärna vill följa med, men det var inga problem alls Alla som vill får följa med för barnmorskan!
    Oj, det låter som en liten arme när man radar upp alla sådär haha.. Jag tyckte iaf. det var riktigt bra att man får ta med dem man vill dit! (Min mamma är nog nästan mer nyfiken än vad jag är på vad det är för kön på barnet haha )

LindaMattias, vad skönt att allt var bra på ultraljudet!
    Jag tror att foglossningar kan yttra sig lite olika hos olika kvinnor, jag får mest ont kring höfter/bäckenet och det strålar ner mot blygdbenet (När jag går, lyfter tungt, sitter i vissa ställningar eller ibland t.om. från att ligga "fel").
    Ska du till barnmorskan snart så kan det vara värt att fråga henne om det.

BF-lista:
  • Moyo

Loris:
    Tack!
    Det är våra tre katter, fast den äldste (brunvita) finns tyvärr inte längre.
    Jag hade en pump förra gången - en medela swing. Jag var jättenöjd med den jämfört med BB:s uthyrningspump. Det negativa är väl priset då, men för oss var det värt ett försök. Usch! Oroar mig redan för hela den där amningsgrejen, det var riktigt jobbigt.
    Jag vill också göra könsUL, men eftersom maken lika gärna blir överraskad så är det inget vi kommer att investera i. Jag är SJUKT nyfiken! Vi var däremot på ett tidigt privat UL i v.10-11 för att kolla att allt såg bra ut innan vi berättade för släkten. Ta med den där extra hundringen (kontant) så ni kan få med er filmklipp på USB-minne hem.

LindaMattias:
    Vad coolt med tvillingar!
    Som Loris säger kan foglossning sitta lite olika för olika kvinnor (och tydligen även för samma kvinna olika graviditeter om jag får säga det). Sitter det högre upp i ryggen så kan det vara så att du har förändrat din hållning på grund av graviditeten och kroppen inte riktigt är bra balanserad utan att du belastar konstigt. De problemen borde man kunna minska med övningar - fråga BM.

Tuds:
    Vad kul att börja handla! Vi har tyvärr inga roliga saker som vi "måste" handla den här gången eftersom det blir för bebben att ärva det mesta av storasyster. Vi får se hur vi gör med vagn, det är nog det enda vi har kvar. Hur ska ni andra göra som har 1½-2åringar? Syskonvagn, ståbräda eller inget? Funderar på om vi ska låta storasyster gå mest och köpa en enkel syskonsulky de få gånger jag behöver ha vagn till bägge två, annars kan vi föräldrar styra varsin vagn... åh, jag veeet inte!
    Det blir nog något sånt bebis-kit i neutral färg också eftersom vi inte hade handlat en pryl innan dottern föddes så alla pytte-bebisgrejer blev rosa.

• Loris
    Moye, Vad mysigt med katter, vi har varit sugna på att skaffa sphynx men det får bli senare, de kostar ju en hel del att köpa in tyvärr.
    Medela swing, det är den lite större modellen? Det kanske är värt att slänga på lite extra bara för att slippa allt rappel och problem med amningen/pumpning.

Vi köpte oss en ny vagn till denna eftersom vi sålde den förra (trodde inte det skulle bli några fler bebisar på många år, tji fick jag herhe), det fick bli en crescent classic (sittvagn med liggläge och sovpåse), tänkte se om det finns någon funktionell ståbräda till dem, men lisabettan varnade tidigare i tråden om att hon haft dåliga erfarenheter av ståbrädor (eftersom man får stå/gå väldigt konstigt) så jag är lite osäker..

Jag funderade också på en enklare modell av syskonvagn, (dottern kommer förressten att vara 2 år och 4 månader då bebisen kommer), men tanken på att styra en sulky med små hjul i snö och slask känns inte heller så lockande.. Hoppas verkligen på en bra funktionell ståbräda..
  • Lisabettan

Det finns många som är nöjda med ståbrädor, ta med vagnen och syskonet till affären och pröva hur det känns att köra med syskonet på brädan. För vår del kommer vi köpa en syskonvagn.

Har haft väldiga problem med foglossning vid tidigare graviditeter. Det finns många bra övningar att göra, tror de flesta BM har ett papper man kan få med saker att tänka på + bra övningar. Om det sitter högre upp kan det ofta vara att man blivit sned. Då kan man få hjälp av en sjukgymnast, det går relativt snabbt att fixa. Man kan se om det är fallet genom att jämföra var höftbenet sitter när man står upp, när man sitter ner med raklånga ben kan man se det genom att benen är olika långa.

Har varit på RUL idag. Var jättenervös av någon anledning, men allt såg bra ut.

BF-lista:
    Lisabettan, 3:e barnet, BF: början av september

Svar på tråden Någon i Umeå som har BF augusti 2010? =)