• fjollan

    Rättar dom inte barnens uppgifter längre?

    Min bonusdotter kom hem igår med två stycken utgjorda uggleböcker (Skrivövningar). jag satt och kikade lite i dom och upptäckte en hel del fel. Inte stora fel men de va felstavningar, fel namn på fel plats, hon hade ritat med fel färg osv. Jag frågade henne om inte fröken rättar böckerna åt dom, och de gjorde dom tydligen inte.
    Gör man inte sånt längre? Hur ska dom veta att dom gjort fel om ingen rättar längre? Eller är de jag som tänker fel?

    När jag gick i lågstadiet så gjorde man dom sidor man blev tillsagd och sen rättade fröken de åt en. Nu tittar hennes fröken tydligen bara igenom så att alla sidor är gjorda och sen får hon ta en ny bok.

    Enda gången hon isåfall blir rättad är när hon gör läxan eller om hon vill skriva själv och vi ska läsa.

  • Svar på tråden Rättar dom inte barnens uppgifter längre?
  • nano

    Det är inte så att boken hon hade hem används som "extabok" när man gjort färdigt dagens uppgifter?

    Vi hade sånna böcker, visserligen har jag minne av att fröken rättade dem men hennes fröken kanske inte hinner och prioriterar att rätta de "riktiga" böckerna? Tycker du ska fråga iaf.

  • fjollan
    nano skrev 2010-02-11 08:04:25 följande:
    Det är inte så att boken hon hade hem används som "extabok" när man gjort färdigt dagens uppgifter?Vi hade sånna böcker, visserligen har jag minne av att fröken rättade dem men hennes fröken kanske inte hinner och prioriterar att rätta de "riktiga" böckerna? Tycker du ska fråga iaf.
    Så kan de ju vara. Får fråga henne på kommande kvartsamtal hur dom gör.
  • bebben Elias mamma

    När jag hade praktik i skolan så rättades alla böckerna, läraren markerade och eleven fick själv rätta till så allt blev rätt. Det var så klart mycket jobb, en stor hög med böcker som vi fick ta hem varje dag men väljer man att arbeta så mycket med övningsböcker så är det väl det man får räkna med. Det finns ju andra sätt att undervisa också. Jag hade inte tyckt att det var ok att mitt barn satt och gjorde uppgifter i en bok och att läraren inte såg vad som gjordes.

  • bondfru

    Låter väldigt konstigt, jag har jobbat som vikarie inom skolan och ALLT ska rättas. Sedan lämnas det tillbaka till barnet och de får gå igenom det som var fel och sedan ska det rättas igen... tycker det låter jätte jätte konstigt att hon inte fått det rättat.

    Kolla med hennes lärare.. det hade jag gjort. Lycka till!

  • Missy E

    Uggleboken används oftast som extrabok som någon sa tidigare.
    Sedan kan man ha inställningen att man har koll på vad det barnet kan och inte kan även utan rättning. På så sätt dödar man inte det barnets arbetsglädje genom långa sidor av röda bockar (som man gjorde när jag var liten...). Då får också läraren mer kraft och inspiration att lägga på att planera upp bra undervisning istället för att sitta i timtal med rättning efter lektionstid.
    Jag själv rättar böckerna med ett halvt öga. Jag skummar liksom igenom och ser om det är över 90% rätt. Då blir det en stjärna i kanten. Nya moment i t.ex. matteboken kollar jag noggrannare så att jag vet att de förstått. Då kan det finnas ett värde i att man "gör om rätt". Om man däremot räknat 59 av 60 huvudräkningsuppgifter rätt på en sida så gör det ju varken från eller till att ge "fel" för ett litet slarvfel.

  • JLL
    Missy E skrev 2010-02-17 21:45:35 följande:
    Uggleboken används oftast som extrabok som någon sa tidigare. Sedan kan man ha inställningen att man har koll på vad det barnet kan och inte kan även utan rättning. På så sätt dödar man inte det barnets arbetsglädje genom långa sidor av röda bockar (som man gjorde när jag var liten...). Då får också läraren mer kraft och inspiration att lägga på att planera upp bra undervisning istället för att sitta i timtal med rättning efter lektionstid.Jag själv rättar böckerna med ett halvt öga. Jag skummar liksom igenom och ser om det är över 90% rätt. Då blir det en stjärna i kanten. Nya moment i t.ex. matteboken kollar jag noggrannare så att jag vet att de förstått. Då kan det finnas ett värde i att man "gör om rätt". Om man däremot räknat 59 av 60 huvudräkningsuppgifter rätt på en sida så gör det ju varken från eller till att ge "fel" för ett litet slarvfel.
    Håller med dig. Har en fyra just nu. Skulle man rätta allt skulle man inte hinna mycket annat. Finns vissa saker/moment som jag alltid rättar, andra saker tittar jag bara på. Men kan ha koll på eleverna ändå, så det behöver inte betyda att pedagogen inte är duktig eller engagerad bara för att allt inte rättas till 100 %.
  • Lallara
    Missy E skrev 2010-02-17 21:45:35 följande:
    Uggleboken används oftast som extrabok som någon sa tidigare. Sedan kan man ha inställningen att man har koll på vad det barnet kan och inte kan även utan rättning. På så sätt dödar man inte det barnets arbetsglädje genom långa sidor av röda bockar (som man gjorde när jag var liten...). Då får också läraren mer kraft och inspiration att lägga på att planera upp bra undervisning istället för att sitta i timtal med rättning efter lektionstid.Jag själv rättar böckerna med ett halvt öga. Jag skummar liksom igenom och ser om det är över 90% rätt. Då blir det en stjärna i kanten. Nya moment i t.ex. matteboken kollar jag noggrannare så att jag vet att de förstått. Då kan det finnas ett värde i att man "gör om rätt". Om man däremot räknat 59 av 60 huvudräkningsuppgifter rätt på en sida så gör det ju varken från eller till att ge "fel" för ett litet slarvfel.
    Precis så där resonerar jag också. Om man är ensam med 26 elever finns det viktigare saker att prioritera än att detaljgranska extraböcker. Många barn blir nedstämda av att få en massa fel. Jag brukar fokusera på vissa saker, t.ex. stor bokstav och punkt, istället för att rätta varje stavfel.
  • Livelovelearn

    Intressant läsning!

    Kan passa på att fråga då det verkar vara några lärare involverade i tråden:

    Har också en bonusdotter. Hon går går i åk 2. Hon böjer så gott som alla starka verb svagt (lägger till -de). Har förstått att det kan dröja kvar en bit upp i skolåldern med vissa av dessa (gjedde, läggde), men i henne sfall är det många (springde, gådde, läggde, sjungde, spinnde, m fl) och hela tiden. Hon är ganska blyg och osäker i många situationer och jag kan tänka mig att hon är väldigt tyst i klassen, så att det kan vara svårt för läraren att upptäcka. Hur gör man annars i skolan för att hjälpa dessa barn? Tränar man på detta i någon årskurs i lågstadiet eller ser man det snarare som att alla så småningom lär sig dessa böjningar ändå? Vi (jag och hennes pappa, vi har henne vh) försöker hjälpa henne genom att upprepa korrakt form när hon säger fel, samt att i vissa fall (iom att hon nu är lite äldre) rätta henne på ett pedagogiskt sätt. Hur hennes mamma hanterar den biten vet jag inte.

    Vet att hon fått extra övningar i matte (vi la upp det så att man pratade om talen i bilder såsom antal äpplen etc) samt i att skriva bokstäver då hon tydligen börjar att skriva bokstäverna nedifrån i stället för uppifrån.

  • Missy E
    Livelovelearn skrev 2010-02-26 11:39:27 följande:
    Intressant läsning!Kan passa på att fråga då det verkar vara några lärare involverade i tråden:Har också en bonusdotter. Hon går går i åk 2. Hon böjer så gott som alla starka verb svagt (lägger till -de). Har förstått att det kan dröja kvar en bit upp i skolåldern med vissa av dessa (gjedde, läggde), men i henne sfall är det många (springde, gådde, läggde, sjungde, spinnde, m fl) och hela tiden. Hon är ganska blyg och osäker i många situationer och jag kan tänka mig att hon är väldigt tyst i klassen, så att det kan vara svårt för läraren att upptäcka. Hur gör man annars i skolan för att hjälpa dessa barn? Tränar man på detta i någon årskurs i lågstadiet eller ser man det snarare som att alla så småningom lär sig dessa böjningar ändå? Vi (jag och hennes pappa, vi har henne vh) försöker hjälpa henne genom att upprepa korrakt form när hon säger fel, samt att i vissa fall (iom att hon nu är lite äldre) rätta henne på ett pedagogiskt sätt. Hur hennes mamma hanterar den biten vet jag inte.Vet att hon fått extra övningar i matte (vi la upp det så att man pratade om talen i bilder såsom antal äpplen etc) samt i att skriva bokstäver då hon tydligen börjar att skriva bokstäverna nedifrån i stället för uppifrån.
    Stavningsregler tar man upp gradvis från tvåan och uppåt. Då gör man t.ex. lite skrivövningar i dubbelteckning (ll, ck, osv) eller ng-ljud. Men man ser det som opedagogiskt att rätta (göra röda streck) sådana fel i barnets egna texter (ex. sagor) de första tre åren i skolan. Man anser att det hämmar barnets skrivglädje och så tycker man att barnen nyss fått lära sig skriva - de är i en övningsfas fortfarande. Det man skall klara när man är i år 3 är att kunna skriva ljudenligt - som orden låter. I fyran och uppåt rättar man gradvis mer och mer. Men alla barn utvecklas olika fort så läraren anpassar sin rättning utifrån barnets kunskaper. De som ligger långt fram i utvecklingen bedöms hårdare medan de svagare eleverna rättar man snällare.

    Din bonusdotters stavning kommer säkert att rätta till sig med tiden. Eftersom hon faktiskt pratar med "gådde", "gedde" mfl så är det ju inte ett direkt stavfel. Om det håller i sig kan ni ju tala med skolans speciallärare. De brukar vara tillmötesgående när det gäller tips om hur man jobbar med dessa saker hemma. 
  • JLL
    Livelovelearn skrev 2010-02-26 11:39:27 följande:
    Intressant läsning!Kan passa på att fråga då det verkar vara några lärare involverade i tråden:Har också en bonusdotter. Hon går går i åk 2. Hon böjer så gott som alla starka verb svagt (lägger till -de). Har förstått att det kan dröja kvar en bit upp i skolåldern med vissa av dessa (gjedde, läggde), men i henne sfall är det många (springde, gådde, läggde, sjungde, spinnde, m fl) och hela tiden. Hon är ganska blyg och osäker i många situationer och jag kan tänka mig att hon är väldigt tyst i klassen, så att det kan vara svårt för läraren att upptäcka. Hur gör man annars i skolan för att hjälpa dessa barn? Tränar man på detta i någon årskurs i lågstadiet eller ser man det snarare som att alla så småningom lär sig dessa böjningar ändå? Vi (jag och hennes pappa, vi har henne vh) försöker hjälpa henne genom att upprepa korrakt form när hon säger fel, samt att i vissa fall (iom att hon nu är lite äldre) rätta henne på ett pedagogiskt sätt. Hur hennes mamma hanterar den biten vet jag inte.Vet att hon fått extra övningar i matte (vi la upp det så att man pratade om talen i bilder såsom antal äpplen etc) samt i att skriva bokstäver då hon tydligen börjar att skriva bokstäverna nedifrån i stället för uppifrån.
    Helt normalt för en tjej i hennes ålder och för de allra flesta rättar det till sig utan att man behöver göra något extra. Att upprepa rätt form är bra, men det bästa är att läsa, läsa, läsa! Både högt med/för henne men framför allt uppmuntra och motivera henne till att själv läsa så mycket som möjligt. Då kommer det lossna.
  • 08aug08

    Jag har samma problem med min son. Han får hem läxor och övningar som han ska göra men ingen som ens kollar så dom får in läxorna. Han stavar som en kratta men de enda som tycks reagera på detta e vi föräldrar. Sett att flera barn i hans klass har problem med saker men ingen som kollar och gör nått åt de. Utan reagerar på skitskarer rent ut sagt. Att kunna 10:orna i huvet är viktigare än att kunna stava tydligen =(

  • Lallara
    08aug08 skrev 2010-05-11 09:05:32 följande:
    Jag har samma problem med min son. Han får hem läxor och övningar som han ska göra men ingen som ens kollar så dom får in läxorna. Han stavar som en kratta men de enda som tycks reagera på detta e vi föräldrar. Sett att flera barn i hans klass har problem med saker men ingen som kollar och gör nått åt de. Utan reagerar på skitskarer rent ut sagt. Att kunna 10:orna i huvet är viktigare än att kunna stava tydligen =(
    Läs inlägg 9. Där står det väldigt fint förklarat varför det inte är relevant att rätta stavfel i tidiga åldrar. Självklart finns det dock vissa icke ljudenliga ord som barnen "bör" kunna stava till, t.ex: och, mig.
    Jag vet inte vad du menar med 10:orna, menar du 10-kamraterna? I så fall är det VÄLDIGT viktigt att kunna!
  • molly01
    Livelovelearn skrev 2010-02-26 11:39:27 följande:
    Intressant läsning! Kan passa på att fråga då det verkar vara några lärare involverade i tråden: Har också en bonusdotter. Hon går går i åk 2. Hon böjer så gott som alla starka verb svagt (lägger till -de). Har förstått att det kan dröja kvar en bit upp i skolåldern med vissa av dessa (gjedde, läggde), men i henne sfall är det många (springde, gådde, läggde, sjungde, spinnde, m fl) och hela tiden. Hon är ganska blyg och osäker i många situationer och jag kan tänka mig att hon är väldigt tyst i klassen, så att det kan vara svårt för läraren att upptäcka. Hur gör man annars i skolan för att hjälpa dessa barn? Tränar man på detta i någon årskurs i lågstadiet eller ser man det snarare som att alla så småningom lär sig dessa böjningar ändå? Vi (jag och hennes pappa, vi har henne vh) försöker hjälpa henne genom att upprepa korrakt form när hon säger fel, samt att i vissa fall (iom att hon nu är lite äldre) rätta henne på ett pedagogiskt sätt. Hur hennes mamma hanterar den biten vet jag inte. Vet att hon fått extra övningar i matte (vi la upp det så att man pratade om talen i bilder såsom antal äpplen etc) samt i att skriva bokstäver då hon tydligen börjar att skriva bokstäverna nedifrån i stället för uppifrån.
    Det är i en viss fas i språkutvecklingen som de flesta barn pratar så, vissa stannar där längre än andra. Det handlar om att hon, utan att hon vet det riktigt, har upptäckt grammatik och böjer alla verb regelbundet. Som Missy E påpekar så rättar det oftast till sig när hon kommer vidare i sin språkutveckling.

    Förutom att upprepa den rätta formen, så kan ni även prata väldigt mycket med henne. Diskutera saker, be henne beskriva saker - inte på nåt förhörande sätt utan mer naturligt. Dessutom är det väldigt bra att läsa högt ihop och prata om böckerna. Ju mer språk hon får "uppleva" och använda - men på ett lustfyllt sätt - desto lättare kommer hon vidare i sin språkutveckling.
  • bubbelmaja

    Jag är lärare i en tvåa. jag rättar vissa saker noggrannare än andra. det beror på syftet med uppgiften. För många yngre barn handlar det om att våga skriva, att få skrivglädje-varöfr då rödmarkera en massa om man förstår vad det står. Alltså funktion före form.

    Sedan är övningar med annat syfte,t ex att lära sig stava vissa ord, att skriva av rätt osv och då ska det så kalrt vara rätt.

    Det tar väldigt lång tid att hinna med att rätta allt. Jag tänker individuellt, utifrån den enskilda elevena IUP och förmåga. Och utifrån syfte.

  • neelliee
    08aug08 skrev 2010-05-11 09:05:32 följande:
    Jag har samma problem med min son. Han får hem läxor och övningar som han ska göra men ingen som ens kollar så dom får in läxorna. Han stavar som en kratta men de enda som tycks reagera på detta e vi föräldrar. Sett att flera barn i hans klass har problem med saker men ingen som kollar och gör nått åt de. Utan reagerar på skitskarer rent ut sagt. Att kunna 10:orna i huvet är viktigare än att kunna stava tydligen =(
    Ja, att kunna 10-kamraterna eller "tiorna" i huvudet är superviktigt och en förutsättning för att förstå matematiken senare. Mycket i vårt sätt att räkna bygger på talet tio, t.ex. positionssystemet (dvs. att siffran 3 i talet 537 betyder 3 tiotal, i 263 betyder 3 tre st ental).

    När det gäller stavning däremot finns forskning som visar att bästa sättet att lära sig stava är att läsa ordet rättstavat många gånger, dvs i bölcker, tidningar osv. Det är också effektivt att prata stavning med barn som är "där", som har ett intresse att stava rätt, som själva frågar och är intesserade av att skriva rätt.

    Blir som ofta förvånad över hur föräldrar anser sig veta bättre än lärare vad som ska läras ut i skolan. Lärare har gått minst 3,5 år på högskola och läst om grundläggande läs- och skrivinlärning och matematik, ändå kommer föräldrar som inte har mer skolerfarenhet än sin egen och säger att lärare lär ut "skitsaker" trots att det på dina korta rader låter som att läraren gör som hon/han ska enligt forskning. Skumt.
  • Livelovelearn

    Vad förväntas barnen i åk3 kunna vad gäller svenska och matematik inför de nationella proven?

  • Punkster
    Livelovelearn skrev 2010-09-02 14:29:21 följande:

    Vad förväntas barnen i åk3 kunna vad gäller svenska och matematik inför de nationella proven?


    Här hittar du kursplan och kritierier för alla ämnen i skolan, tydligt markerat vad eleverna ska kunna efter år 3, år 5 och år 9.

    www.skolverket.se/sb/d/2386/a/16138
Svar på tråden Rättar dom inte barnens uppgifter längre?