Livelovelearn skrev 2010-02-26 11:39:27 följande:
Intressant läsning!Kan passa på att fråga då det verkar vara några lärare involverade i tråden:Har också en bonusdotter. Hon går går i åk 2. Hon böjer så gott som alla starka verb svagt (lägger till -de). Har förstått att det kan dröja kvar en bit upp i skolåldern med vissa av dessa (gjedde, läggde), men i henne sfall är det många (springde, gådde, läggde, sjungde, spinnde, m fl) och hela tiden. Hon är ganska blyg och osäker i många situationer och jag kan tänka mig att hon är väldigt tyst i klassen, så att det kan vara svårt för läraren att upptäcka. Hur gör man annars i skolan för att hjälpa dessa barn? Tränar man på detta i någon årskurs i lågstadiet eller ser man det snarare som att alla så småningom lär sig dessa böjningar ändå? Vi (jag och hennes pappa, vi har henne vh) försöker hjälpa henne genom att upprepa korrakt form när hon säger fel, samt att i vissa fall (iom att hon nu är lite äldre) rätta henne på ett pedagogiskt sätt. Hur hennes mamma hanterar den biten vet jag inte.Vet att hon fått extra övningar i matte (vi la upp det så att man pratade om talen i bilder såsom antal äpplen etc) samt i att skriva bokstäver då hon tydligen börjar att skriva bokstäverna nedifrån i stället för uppifrån.
Stavningsregler tar man upp gradvis från tvåan och uppåt. Då gör man t.ex. lite skrivövningar i dubbelteckning (ll, ck, osv) eller ng-ljud. Men man ser det som opedagogiskt att rätta (göra röda streck) sådana fel i barnets egna texter (ex. sagor) de första tre åren i skolan. Man anser att det hämmar barnets skrivglädje och så tycker man att barnen nyss fått lära sig skriva - de är i en övningsfas fortfarande. Det man skall klara när man är i år 3 är att kunna skriva ljudenligt - som orden låter. I fyran och uppåt rättar man gradvis mer och mer. Men alla barn utvecklas olika fort så läraren anpassar sin rättning utifrån barnets kunskaper. De som ligger långt fram i utvecklingen bedöms hårdare medan de svagare eleverna rättar man snällare.
Din bonusdotters stavning kommer säkert att rätta till sig med tiden. Eftersom hon faktiskt pratar med "gådde", "gedde" mfl så är det ju inte ett direkt stavfel. Om det håller i sig kan ni ju tala med skolans speciallärare. De brukar vara tillmötesgående när det gäller tips om hur man jobbar med dessa saker hemma.