Rättar dom inte barnens uppgifter längre?
Livelovelearn skrev 2010-02-26 11:39:27 följande:
Intressant läsning! Kan passa på att fråga då det verkar vara några lärare involverade i tråden: Har också en bonusdotter. Hon går går i åk 2. Hon böjer så gott som alla starka verb svagt (lägger till -de). Har förstått att det kan dröja kvar en bit upp i skolåldern med vissa av dessa (gjedde, läggde), men i henne sfall är det många (springde, gådde, läggde, sjungde, spinnde, m fl) och hela tiden. Hon är ganska blyg och osäker i många situationer och jag kan tänka mig att hon är väldigt tyst i klassen, så att det kan vara svårt för läraren att upptäcka. Hur gör man annars i skolan för att hjälpa dessa barn? Tränar man på detta i någon årskurs i lågstadiet eller ser man det snarare som att alla så småningom lär sig dessa böjningar ändå? Vi (jag och hennes pappa, vi har henne vh) försöker hjälpa henne genom att upprepa korrakt form när hon säger fel, samt att i vissa fall (iom att hon nu är lite äldre) rätta henne på ett pedagogiskt sätt. Hur hennes mamma hanterar den biten vet jag inte. Vet att hon fått extra övningar i matte (vi la upp det så att man pratade om talen i bilder såsom antal äpplen etc) samt i att skriva bokstäver då hon tydligen börjar att skriva bokstäverna nedifrån i stället för uppifrån.Förutom att upprepa den rätta formen, så kan ni även prata väldigt mycket med henne. Diskutera saker, be henne beskriva saker - inte på nåt förhörande sätt utan mer naturligt. Dessutom är det väldigt bra att läsa högt ihop och prata om böckerna. Ju mer språk hon får "uppleva" och använda - men på ett lustfyllt sätt - desto lättare kommer hon vidare i sin språkutveckling.