Inlägg från: Ann Lee |Visa alla inlägg
  • Ann Lee
    Ulf Harrys Farsa skrev 2010-12-05 19:36:13 följande:

Suddig bild men men ;)
    Häftigt konstverk!
  • Ann Lee
    sevgilim skrev 2010-12-13 12:12:02 följande:

Hej!
    Vad är det för skillnad på vanlig jäst och jäst för söta degar?

Hur mycket "sämre" blir en sötad deg, där man använder vanlig jäst?

Jag tycker snarare att man ska använda vanlig jäst och inte jästen för söta degar när man bakar vetebröd. Syftet med jästen för söta degar är att påskynda jäsningen. Inte en jättebra idé egentligen. Detta eftersom ju långsammare en deg jäser, desto bättre utvecklas smakerna. Jag kör med den vanliga jästen istället!
  • Ann Lee
    Pimpinellan skrev 2011-01-18 16:17:57 följande:
    Här finns experterna ser jag! Glad Kan man baka matbröd på enbart bovete och lite annat kolijox som t.e.x rågkross,linfrön och sånt? Vill helst inte baka med vetemjöl.... Enbart dinkel då-är det nyttigt?
    Det är som sagt svårt att få det att hålla ihop. Man kan inte räkna med samma konsistens som frallor utan det blir kompakt.

Om du googlar klimakteriekaka får du träffar på ett mumsigt kompakt bröd som är gott att äta med smör och ost. Den innehåller massor av ingredienser men är inte svår att baka.

Annars kan jag rekommendera att du googlar GI-limpa. Det går att baka limpor med yoghurt eller filmjölk som bas och sedan t.ex. solrosfrön, rågmjöl med mera som komplement. Dvs. helt utan vetemjöl. Dessa limpor bakas med bikarbonat.
  • Ann Lee
    Jungblom skrev 2011-01-19 11:02:05 följande:

Mina levainbrödbullar
    Ursnygga! Bjuder du på recept också?
Svar på tråden För oss som bakar