Inlägg från: Ann Lee |Visa alla inlägg
  • Ann Lee

För oss som bakar

Och idag har jag bakat KANELBULLAR! Ett måste på kanelbullens dag!

• Ann Lee

Igår bakade jag blåbärsmuffins!
    Ett problem som jag generellt har med muffins är att de tenderar att bli brända i botten. Vad gör jag för fel? Har samma problem både med denna ugn och den gamla.

• Ann Lee
    Fimpen72 skrev 2010-10-09 21:40:36 följande:
    Har du muffinsform eller ställer du på vanlig plåt?
    Jag har bara vanlig plåt som jag ställer pappersformar på. Är det därför de blir brända?
  • Ann Lee

Till kvällstéet idag blev det nybakade scones med smör, körsbärsmarmelad, smält choklad och plommonmarmelad. Mumsfilibabba!

• Ann Lee
    jennie1980 skrev 2010-10-14 22:14:20 följande:
    Har idag bakat en dumle kladdkaka, mycket smaskig!!
    Och jag me´vill ha recept!

Själv har jag gjort klassiska sega kolasnittar idag och tagit med mig till jobbet! Var poppis!
  • Ann Lee
    jennie1980 skrev 2010-10-15 18:22:37 följande:
    Här kommer receptet på dumle kladdkaka
    100 g smör
    1 påse dumlekolor (200g)
    2 ägg
    1½dl socker
    1½ dl mjöl
    4 msk kakao
    1 tsk vaniljsocker
    ½ tsk salt
    Smält smöret och dumlekolorna så dom också smälter. Vispa ägg och socker pösigt. Vispa ner mjöl, kakao, vaniljsocker och salt.
    Häll i smör och dumleblandningen. Häll smeten i en smord och bröad (bröa med kokos eller ströbröd) rund form med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i ca 20 min.
    Tack!
  • Ann Lee
    Shaun the sheep skrev 2010-10-16 10:31:07 följande:
    Hej allihop!

Funderar på att göra blåbärspraliner, men vad tror ni, ska man använda mörk choklad, mjölkchoklad eller vit choklad? Tänkte allså först göra ett skal och sen tryffel med blåbär. Jättetacksam för svar!
    Skal av mjölkchoklad, inuti en vitchokladtryffel med blåbär! Tungan ute
  • Ann Lee
    Shaun the sheep skrev 2010-10-16 11:32:27 följande:
    Tänkte också på det först, men AnnLee's förslag om mjölkchokladskal lät ju inte heller helt fel =)
    Om det är något jag älskar nästan lika mycket som min familj, så är det Marabou! Flört
    och jag i min tur Fazer!     Efter familjen såklart!
Svar på tråden För oss som bakar