Inlägg från: Ann Lee |Visa alla inlägg
  • Ann Lee
    partouze skrev 2012-05-28 19:01:23 följande:
    Någon som bakat cupcakes med smörkräm? Hur blir det? Tips på smaksättning? Jag ska bara mjölkfria nämligen och enda ja hittar som toppingalternatov är smörkräm.
    Partouze - Om de som ska äta cupcakesen tål soja så finns Tofuline, som är en sorts färskost som påminner om Philadelhpia. Frosting gjord på den blir lite lösare i konistensen men det funkar ok att använda den tycker jag.
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Ann Lee
    Jumbopolly skrev 2012-05-29 02:57:07 följande:
    Skulle vilja slå ett slag för havremjölk och mildas mjölkfria margarin...
    Har bakat en hel del bullar och nu även sockerkakor på just detta (eftersom min son är mjölkproteinallergiker) och funnit att det till och med ofta kan bli godare än när man gör det på vanlig mjölk.
    Bullarna blir saftigare och likaså sockerkakan.
    Mina syskon som annars är kräsna vad gäller fikabröd fullkomligt älskar de mjölkfria bullarna och sockerkakorna och hävdar starkt att de är mycket saftigare än när de är gjorda på mjölksatt bakmargarin och MJÖLK.
    Så ett tips.. testa och baka på mjölkfritt det är KANON!!    
    Håller med dig! Havremjölk ger saftiga bullar! Degen jäser bättre också!
    Jag bakar mycket mjölkfritt, mina söner tål inte heller mjölkprotein.

Vill fler ha mjölkfria recept så hittar man mycket under kategorin bakning på min blogg:  http://frostrosor.blogspot.se/search/label/bakning
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • Ann Lee
    s rr skrev 2012-05-30 19:09:39 följande:

Provade Arabisk Mamuul, dem är fyllda med valnötter, socker och kanel ... blev mycket gott

Spännande! Vad är det för något och hur gör man?
  • Ann Lee
    s rr skrev 2012-05-30 22:07:12 följande:

här är receptet!
    Jag använde en kaffekopp till måttet!

Degen:
    Tre koppar  vitt mjöl
    En kopp fett (smör eller margarin eller olja)
    1 TSK  Bak pulver
    1 TSK Jäst
    ¼ dl socker
    ½ tsk salt
     1 ägg
    1 TSK vaniljsocker
    Två matskedar , mjölkpulver (jag använde Nido, det kan man köpa på willys tex.)
    Och en halv kopp ljummet vatten

FYLLNINGEN:

Ca ett halv kilo krossade valnötter
    en kopp socker ( eller så mycket du tycker det ska smaka)
    tre matskedar kanel
    ca en matsked kardemuma (hel eller malen spelar ingen roll den sätter god lukt)

Garnering:
    Florsocker

Degen :
    1 - sätt mjöl, bakpulver , mjölk och salt i en kastrull eller i bländaren
    2 - sätt jäst, vatten och socker i ett glas och rör om och lämna tills jästen har löst sig
    3 - gör ett hål i mjölet och tillsätt jästenblandningen
    4 - Tillsätt sedan det smälta smöret eller fettet som du ska använda och tillsätt sedan ägget
    5 - börja knåda  tills degen blir lätt att öppna med handen(det blir bäst med en bländare)
    6 -låt degen jäsa  under en halv timme sätt ungen på 180 grader

Fyllningen:
    knäck valnötterna. går bra med mixer men det ska inte vara för malet utan lite smuligt. och tilsätt resten av ingredienserana och blanda med en sked.

När degen har jäst ska den vara lätt att knåda med händerna. Men knåda inte den ytterligare annars blir den hård och då kan du inte arbeta lätt med fingrarna.
    Ta en liten bit av degen och bred ut på handflatan och lägg fyllningen i mitten av biten  och "stäng" degbiten så att du får en rund boll platta till den lite lätt så att den blir slät lägg den på bakplåtspapper och pensla, när du är klar med hela plåten. Sätt in i mitten av ungen, ta ut dem när du ser att dem har blivit gyllene gula och sedan låt dem svalna på galler.
    Sätt upp dem fint på en tallrik och använd florsocker till garnering!

Hoppas du lyckas skriv gärna när du har gjort den!

Tack! Kaffekopp - menar du en sådan där liten kopp som brukar ha ett fat under?
  • Ann Lee
    s rr skrev 2012-05-31 17:28:38 följande:
    nej jag menar den stora varianten. Som man brukar ha på "jobbet".
    Ah, tack!
Svar på tråden För oss som bakar