För oss som bakar
Jag har bakat chocolate chip brownies, recept här http://frostrosor.blogspot.se/2012/05/chocolate-chip-brownies.html
Provade Arabisk Mamuul, dem är fyllda med valnötter, socker och kanel ... blev mycket gott
här är receptet!
Jag använde en kaffekopp till måttet!
Degen:
Tre koppar vitt mjöl
En kopp fett (smör eller margarin eller olja)
1 TSK Bak pulver
1 TSK Jäst
¼ dl socker
½ tsk salt
1 ägg
1 TSK vaniljsocker
Två matskedar , mjölkpulver (jag använde Nido, det kan man köpa på willys tex.)
Och en halv kopp ljummet vatten
FYLLNINGEN:
Ca ett halv kilo krossade valnötter
en kopp socker ( eller så mycket du tycker det ska smaka)
tre matskedar kanel
ca en matsked kardemuma (hel eller malen spelar ingen roll den sätter god lukt)
Garnering:
Florsocker
Degen :
1 - sätt mjöl, bakpulver , mjölk och salt i en kastrull eller i bländaren
2 - sätt jäst, vatten och socker i ett glas och rör om och lämna tills jästen har löst sig
3 - gör ett hål i mjölet och tillsätt jästenblandningen
4 - Tillsätt sedan det smälta smöret eller fettet som du ska använda och tillsätt sedan ägget
5 - börja knåda tills degen blir lätt att öppna med handen(det blir bäst med en bländare)
6 -låt degen jäsa under en halv timme sätt ungen på 180 grader
Fyllningen:
knäck valnötterna. går bra med mixer men det ska inte vara för malet utan lite smuligt. och tilsätt resten av ingredienserana och blanda med en sked.
När degen har jäst ska den vara lätt att knåda med händerna. Men knåda inte den ytterligare annars blir den hård och då kan du inte arbeta lätt med fingrarna.
Ta en liten bit av degen och bred ut på handflatan och lägg fyllningen i mitten av biten och "stäng" degbiten så att du får en rund boll platta till den lite lätt så att den blir slät lägg den på bakplåtspapper och pensla, när du är klar med hela plåten. Sätt in i mitten av ungen, ta ut dem när du ser att dem har blivit gyllene gula och sedan låt dem svalna på galler.
Sätt upp dem fint på en tallrik och använd florsocker till garnering!
Hoppas du lyckas skriv gärna när du har gjort den!