Ge mig för & nackdelar med ungt föräldraskap?
Hej hej främst unga (men även äldre föräldrar). Kan ni inte ge mig för och nackdelar med att vara ung mamma? Med ung menar jag omkring 19-20 år!
Hoppas på många svar!
Hej hej främst unga (men även äldre föräldrar). Kan ni inte ge mig för och nackdelar med att vara ung mamma? Med ung menar jag omkring 19-20 år!
Hoppas på många svar!
Jag va 23 när jag fick mitt första och 41 när jag fick mitt fjärde!
Jag upplever inga större skillnader.
Nackdelen med att vara ung kan vara att man kanske inte har jobbat så länge så man få FP.
Sen finns ju förstås omgivningens reaktioner.
Ja va 21 när ja fick min tös. Helt underbart. hade dock gått klart gymnasiet o skaffat körkort o egen lägenhet mm (vilket ja iojfs hade redan som 19 år) Men vid 20 så hade ja hunnit resa lite o levt rövare ett tag så det kändes lagom.
Dessutom är man ju inte "gammal" sen när barnen blir större :) så man kan ut o leva rövare igen då ;P
Ja e jätteglad att ja va "ung" när ja skaffa min första. Andra väntar ja nu (25 år)... Har känts mer på kroppen, både trötthet och ryggont :(
Jag fick mitt första barn när jag var 17, mitt andra barn är en månad och jag är 19 nu. Fördelen är väl att jag kommer ha barnafödandet gjort sedan, då kan jag "leva livet" (vad nu det innebär). Fast det kan man ju lika gärna göra i ung ålder och skaffa barn sen,
Nackdelarna är många. Vänner försvinner då de inte har samma intressen längre, samt att man själv mognar på sig rejält. Man får inte alls lika perspektiv på saker och ting som de flesta i sin egna ålder. Ofta har man ingen bra ekonomi, det är en stor nackdel. Trots att man tror att man är mogen, så kan det nog kännas för många föräldrar att de blir avundsjuka när kompisar ska ut på krogen och de själva sitter hemma med en febrig unge som skriker och klättrar upp på köksbordet stup i kvarten. Helt plötsligt kan man inte spontant hitta på saker på samma sätt, sena promenader eller impulsfika. Detta gäller ju dock alla föräldrar, frågan är bara om man verkligen är redo att ha det så i många år framöver - att man känner att man levt tillräckligt som en fri person för att må bra.
okej. Härliga svar, behöver bli påminnd om varför jag inte ska bli mamma ännu! Hehe.. Jag är en riktigt festälskare, men vill på något sätt övertyga mig om att jag kommer gilla mamma-livet mer.
Men när ni skriver att vänner försvinner osv blir man ju inte direkt sugen. Alltså jag vill gärna ha ett barn nu, har lägenhet, fast sambo sedan 2,5 år tillbaka & vår hund. Vi har gott om plats i lägenheten. Men smartast är nog att resa runt lite först, leva loppan & skaffa körkort, som jag inte har prioriterat än!
Sen tänker jag nog som många andra förmodligen också tänkt, samlivet med killen? Vad händer med det? Min kropp, blir den någonsin sig själv igen? Gud så mycket frågor jag har. Så mycket tankar... Någon som går och velar precis som jag?
Hejhej!
jag heter ida och skulle precis fylla 19 när min son föddes.
Jag har hela tiden hört folk som säger att det måste vara svårt att vara ung förälder, men det stämmer bara delvis.
FÖRDELAR
Man är ung helt enkelt. starkare piggare och orkar mer.
Man är aktiv (inte för att man inte är det när man är äldre kanske :P)
Man kommer säkert ha en väldigt fin kontakt med barnet när det är äldre. mer förståelse.
Men har nog också lite den här viljan att visa omgivningen att man minsann klarar allt, även om man är ung.
Barnen kommer att flytta ut när man fortfarande är relativt ung. (har ingen lust och bo med mina barn när jag e 60 liksom)
Kroppen klarar av omställningen bättre efter att ha varit gravid.
Man (iaf jag) tycker fortfarande att det är ganska kul att åka pulka o kolla på barnfilm och leka med trolldeg o.s.v. ^^
ja, listan kan säkert bli lång :)
NACKDELAR (som jag upplevt)
Det är svårare att vara spontan. Det krävs mer planering för utekvällar resor, jaa, allt. Detta gäller ju oavsett vilken ålder man är, men jag tror att man kan vara mer sugen på spontana saker när man är ung.
Det är svårare att t.ex ta tag i studier, man vill hellre jobba för att kunna försörja sin familj.
De gamla kompisarna ringer och frågar om man ska hänga med ut och man säger neej tyvärr gång på gång, och tillslut börjar kontakten försvinna.
Men det enda som jag egentligen tyckt varit jobbigt är ansvaret och det här med att vara "nyvuxen".
Det är många saker man MÅSTE ha koll på.
Hemförsäkring, barnförsäkring elavtal dagisplats hyreskontrakt, laga bilen o.s.v. o.s.v.
Man har inte råd att lära sig den hårda vägen.
Vi flyttade nu vid jul, och flyttade en månad tidigare än planerat, och var då nära att bli utan el en månad för att jag missat prata med elleverantören.
Om jag inte hade haft barn så hade jag kankse kunnat bita i det sura äpplet och antingen levt utan el och haft ljus och stormkök eller nåt och kunnat skratta åt det när jag är gammal.
Men nu hade det bara vart en katastrof.
Det är mycket sånt man måste tänka på och som måste bli rätt när man inte bara ansvarar för sig själv längre.
Jag tycker det är jättebra att vara ung förälder, och tycker alla borde skaffa barn i ung ålder.
Men mitt tips är att flytta först, känna att man har lite koll på läget, och sen bli med barn :)
Jag va 19 när första föddes och sambon 20 år. Jag kan inte komma på en enda nackdel för våran del att sonen föddes när vi va så unga. Vi hade stor gård, ekonomi, jobb m.m redan. Jag har alltid sakt att ska jag ens skaffa barn så ska jag göra de när jag är rätt ung. Jag har rest massor under hela mitt liv och de kan man göra även me barnen som vi gjort, hade festat klart för min del så de va heller inget som lockade längre.
Man orkar mer när man är ung, man kanske även har massa barnasinne kvar så man själv tycker de är kul i sandlådan och åka pulka m.m. Kroppen återhämtar sig bättre efter en graviditet och förlossning. Tror även att man har en bättre kontakt med sina barn när dom är tånåringar m.m än vad äldre föräldrar kanske har just för att man minns bättre hur de va i den åldern och har nog mer förståelse m.m för att samhället kanske inte ändrats så mycke sen man själv va i den åldern.
När barnen är så gamla så dom flyttar hemifrån så är man fortfarande rätt ung själv och har då all tid i världen att ut och roa sig eller ut och resa själv om man vill de.
Man kanske får uppleva både barnbarn och barnbarnsbarn när man själv inte är allt för gammal.
Enda nackdelen jag kan komma på är väl isåfall att de kanske inte är så många i ens bekantskapskrets som får barn samtidigt och när ens egna abrn är stora och flytta hemifrån så sitter alla ens vänner med småbarn hemma så ingen av dom kan ut och resa med en eller ut på krogen m.m som man själv kan när man vill.
Men för oss har de inte varit så för dom flesta vi umgås med har egna barn i våra barns ålder och föräldrarna är själv runt våran ålder. Nu är vi 26 och 27 år och väntar 3:e barnet.