Inlägg från: sunshinedust |Visa alla inlägg
  • sunshinedust

Ge mig för & nackdelar med ungt föräldraskap?

Hejhej!
    jag heter ida och skulle precis fylla 19 när min son föddes.
    Jag har hela tiden hört folk som säger att det måste vara svårt att vara ung förälder, men det stämmer bara delvis.

FÖRDELAR
    Man är ung helt enkelt. starkare piggare och orkar mer.
    Man är aktiv (inte för att man inte är det när man är äldre kanske :P)
    Man kommer säkert ha en väldigt fin kontakt med barnet när det är äldre. mer förståelse.
    Men har nog också lite den här viljan att visa omgivningen att man minsann klarar allt, även om man är ung.
    Barnen kommer att flytta ut när man fortfarande är relativt ung. (har ingen lust och bo med mina barn när jag e 60 liksom)
    Kroppen klarar av omställningen bättre efter att ha varit gravid.
    Man (iaf jag) tycker fortfarande att det är ganska kul att åka pulka o kolla på barnfilm och leka med trolldeg o.s.v.  ^^

ja, listan kan säkert bli lång :)

NACKDELAR (som jag upplevt)

Det är svårare att vara spontan. Det krävs mer planering för utekvällar resor, jaa, allt. Detta gäller ju oavsett vilken ålder man är, men jag tror att man kan vara mer sugen på spontana saker när man är ung.
    Det är svårare att t.ex ta tag i studier, man vill hellre jobba för att kunna försörja sin familj.
    De gamla kompisarna ringer och frågar om man ska hänga med ut och man säger neej tyvärr gång på gång, och tillslut börjar kontakten försvinna.

Men det enda som jag egentligen tyckt varit jobbigt är ansvaret och det här med att vara "nyvuxen".
    Det är många saker man MÅSTE ha koll på.
    Hemförsäkring, barnförsäkring elavtal dagisplats hyreskontrakt, laga bilen o.s.v. o.s.v.

Man har inte råd att lära sig den hårda vägen.
    Vi flyttade nu vid jul, och flyttade en månad tidigare än planerat, och var då nära att bli utan el en månad för att jag missat prata med elleverantören.
    Om jag inte hade haft barn så hade jag kankse kunnat bita i det sura äpplet och antingen levt utan el och haft ljus och stormkök eller nåt och kunnat skratta åt det när jag är gammal.
    Men nu hade det bara vart en katastrof.
    Det är mycket sånt man måste tänka på och som måste bli rätt när man inte bara ansvarar för sig själv längre.

Jag tycker det är jättebra att vara ung förälder, och tycker alla borde skaffa barn i ung ålder.
    Men mitt tips är att flytta först, känna att man har lite koll på läget, och sen bli med barn :)

Svar på tråden Ge mig för & nackdelar med ungt föräldraskap?