Ge mig för & nackdelar med ungt föräldraskap?
Hej hej främst unga (men även äldre föräldrar). Kan ni inte ge mig för och nackdelar med att vara ung mamma? Med ung menar jag omkring 19-20 år!
Hoppas på många svar!
Hej hej främst unga (men även äldre föräldrar). Kan ni inte ge mig för och nackdelar med att vara ung mamma? Med ung menar jag omkring 19-20 år!
Hoppas på många svar!
De fördelar som jag upplever med att vara ung mamma är att man är mycket mer flexibel, mer energi och man till och med kan lägga mer tid på sina barn. har gjort ett projektarbete i skolan och precis allt det jag skriver har kommit fram i det.
nakdelarna som finns kan vara allt från ekonomi, social samvaro, relationer och skola jobb.
Jag är 19 år gammal och har två barn. det är många som har många synpunkter på unga föräldrar som kan leda till att du kan bli väldigt negativ mot allmänheten.
Ta inte åt dig av andras synpunkter, det kommer bara påverka ditt föräldra skap negativt så länge du är positiv och en lyckllig förälder och kan se skillnad på rätt och fel kommer du att bli en bra mamma.
Nackdelar:
- blickar och kommentarer från folk som har förutfattade meningar (det kan bli väldigt påfrestande efter ett tag)
- mindre livserfarenhet
- möjligen sämre förutsättningar med ekonomi och bostad
- möjligen sämre arbete (=mindre föräldrarpenning)
- man kan "ångra" sig och vilja "parta"
- man förlorar vänner pga att de inte är i samma fas i livet
- mer planering krävs, tex om någon ringer fredag kväll och vill hitta på något
Fördelar:
- att man själv är bekväm med tanken på att ha barn tidigt och att man vill ha stora barn när man själv är runt 40 och "lever livet"
- man är (generellt) i bättre fysisk form för att vara gravid
Men det finns egentligen ingen ålder som sätter gränsen på detta, utan ens egen vilja och hur man har det sätllt. Alla har levt olika och alla ser olika på sin framtid. Genrellt behövs en någorlunda stabil ekonomi, viljan från båda och ett bra förhållande, övrigt kan man ju bortse från.
tack för alla svar, jag suger åt info o tips som en svamp =)
Erika, vad jobbar du med nu? Du skriver i din presentation om att du vill bli sjuksköterska, ska du inte börja med den utbildningen (kan ju vara deltid utöver ditt nuvarande jobb)?
Du kan plugga på disitans, vet an annan tjej som gör det, visserligen till undersköternska, men det lär ju finnas sjuksköterskeutbildningar. Och att plugga 50-100% utöver sitt jobb går, även om det är tufft.
Jag tycker också att livserfarenhet är väldigt individuellt. Det är nog snarare mer ovanligt att man har samma livserfarenhet som andra i sin ålder, mer eller mindre, bra och dåliga saker.
Jag var 20år när min son föddes, är även gravid nu och har bf på min 22årsdag. :)
Jag älskar att vara mamma. Och ser bara positiva saker med att vara hyffsat ung förälder. Tror även att man har mer ork att leka med barnen , än om man vore 10år äldre. Klart att man inte kan hänga med på allt som ens vänner är ute på. Men jag klarar mig utan allt festande mm. Alla är olika och känner man att man är redo, så tycker jag inte det finns nå hinder.
Alltså... *suckar lite*
Det finns för och nackdelar med allt. Dock är det absolut inte fördelaktigt att vara ung förälder. Det är skillnaden som jag anser att man bör trycka på. Sedan är det ju alltid individuellt, men jag kommer ju aldrig att hävda att det finns en uppsjö med fördelar!
Jag är själv ung mamma. Redo att bli lynchad av andra unga mammor här. Hahaha.
(Detta betyder absolut inte att jag inte är nöjd med mitt liv och mina val - det är jag. Dock är det en viss skillnad med att se positivt på sin situation, och se realistiskt på den.)
Så.
Enda nackdelen jag kan komma på är att när "alla andra" får barn -jämngamla kompisar tex o man redan har fått sina barn så är det lite tråkigt. Att uppleva en graviditet, förlossning o spädbarnstid ärnåt man för det mesta gör väldigt få ggr o det tycker jag nu känns väldigt tråkigt att redan ha detta avklarat så att säga.. Underbart är kort
Jag var 18 o 20 när mina barn föddes o nu när jag är 22 så börjar kompisarna få barn o fler lär det väl bli... Jättekul, men man påminns lite om att man själv inte kommer få fler... Samtidigt är det ju alltid roligt att ha barn i samma ålder, vilket det ju är lite dåligt med för min del då
Annars kan jag inte komma på för-eller nackdelar, utan det är nog samma sak o bli förälder gammal som ung Fast en fördel skulle kankse kunna vara att barnen blir stora o man fortfarande är ganska ung. Mina föräldrar är 40 år o alla deras tre barn har flyttat hemifrån -underbart! Min mans föräldrar däremot är 55 år o har ännu ett barn hemma... Så ju yngre man är när man får barn -desto tidigare får man "tillbaka" sitt liv