Inlägg från: Nataliesliv |Visa alla inlägg
  • Nataliesliv

Ge mig för & nackdelar med ungt föräldraskap?

Nackdelar:
    - blickar och kommentarer från folk som har förutfattade meningar (det kan bli väldigt påfrestande efter ett tag)
    - mindre livserfarenhet
    - möjligen sämre förutsättningar med ekonomi och bostad
    - möjligen sämre arbete (=mindre föräldrarpenning)
    - man kan "ångra" sig och vilja "parta"
    - man förlorar vänner pga att de inte är i samma fas i livet
    - mer planering krävs, tex om någon ringer fredag kväll och vill hitta på något

Fördelar:
    - att man själv är bekväm med tanken på att ha barn tidigt och att man vill ha stora barn när man själv är runt 40 och "lever livet"
    - man är (generellt) i bättre fysisk form för att vara gravid

Men det finns egentligen ingen ålder som sätter gränsen på detta, utan ens egen vilja och hur man har det sätllt. Alla har levt olika och alla ser olika på sin framtid. Genrellt behövs en någorlunda stabil ekonomi, viljan från båda och ett bra förhållande, övrigt kan man ju bortse från.

• Nataliesliv

Erika, vad jobbar du med nu? Du skriver i din presentation om att du vill bli sjuksköterska, ska du inte börja med den utbildningen (kan ju vara deltid utöver ditt nuvarande jobb)?

• Nataliesliv
    Dansken skrev 2010-02-16 20:19:16 följande:
    Jo, men ska kolla upp om man kan göra det på distans :) & det du skrev med livserfarnhet är också individuellt i mina ögon! :)

Du kan plugga på disitans, vet an annan tjej som gör det, visserligen till undersköternska, men det lär ju finnas sjuksköterskeutbildningar. Och att plugga 50-100% utöver sitt jobb går, även om det är tufft.

Jag tycker också att livserfarenhet är väldigt individuellt. Det är nog snarare mer ovanligt att man har samma livserfarenhet som andra i sin ålder, mer eller mindre, bra och dåliga saker.

• Nataliesliv
    Dansken skrev 2010-02-17 21:28:08 följande:
    Jaha, men vad bra att man kan det ! Alla jag känner jämför min livserfarenhet med en på 40, på gott och ont kan man ju så säga :P
    Jo, jag brukar också få "vuxenpoäng" utdelade då jag tillsammans med min sambo äger ett radhus tex {#lang_emotions_sunny}

Hur som helst så ska ni nog bestämma själva vad som är bäst för er när det kommer till barn. Bra att du tittar på för- och nackdelar för att inte missa något i planeringen, bara det visar ju på mognad
  • Nataliesliv
    Dansken skrev 2010-02-18 14:09:15 följande:
    Jo men det är klart att jag vill överväga. det är ju ett liv i dom nästa 18 åren, minst! Det tror jag att många unga föräldar tyvärr glömmer. många tänker nog " åhh, vilken söt bebis, en sån ska jag ha" Men jag vill inte sätta ett barn till världen & sen sitta hemma helt deppad för att jag inte kunde fira bästisens 20årsdag med alkohol tex. :)
    exakt
Svar på tråden Ge mig för & nackdelar med ungt föräldraskap?