• Dansken

Ge mig för & nackdelar med ungt föräldraskap?

Hej hej främst unga (men även äldre föräldrar). Kan ni inte ge mig för och nackdelar med att vara ung mamma? Med ung menar jag omkring 19-20 år!
    Hoppas på många svar!

• Svar på tråden Ge mig för & nackdelar med ungt föräldraskap?
  • Dansken

okej. Härliga svar, behöver bli påminnd om varför jag inte ska bli mamma ännu! Hehe.. Jag är en riktigt festälskare, men vill på något sätt övertyga mig om att jag kommer gilla mamma-livet mer.
    Men när ni skriver att vänner försvinner osv blir man ju inte direkt sugen. Alltså jag vill gärna ha ett barn nu, har lägenhet, fast sambo sedan 2,5 år tillbaka & vår hund. Vi har gott om plats i lägenheten. Men smartast är nog att resa runt lite först, leva loppan & skaffa körkort, som jag inte har prioriterat än!

Sen tänker jag nog som många andra förmodligen också tänkt, samlivet med killen? Vad händer med det? Min kropp, blir den någonsin sig själv igen? Gud så mycket frågor jag har. Så mycket tankar... Någon som går och velar precis som jag?

• Dansken
    LML skrev 2010-02-10 18:07:13 följande:
    Vill du ut o leva loppan så gör det innan. Spontaniteten försvinner som sagt en hel del när man får barn. Det ja saknade messt i början va just det att kunna åka till statoil fem i 12 på kvällen bara för att köpa chips ;) Såna småsaker. Och så kan ja ångra att ja inte åkte utomlands me tjejkompisarna innan ja blev mamma. Och som flera nämnt - är du inte beredd att byta ut dina vänner så vänta ett tag. Många försvinner då man inte kan hänga med ut längre. Det är först nu mina vänner börjar komma ikapp med barnafödandet, ca 4 år senare....
    njaa, får nog säga att jag tycker att man kan vara spontan med barn! Mina föräldrar kunde boka resa till vårt hus i spanien 3 dagar innan planet lyfte, vi blev bara glada! Så jag tror det blir vad man gör det till.. Ja det med statoil, det är klart. Sånt blir det ju mindre av. Jas utomlandsresa med tjejkompisarna vill jag gärna göra, men det gör jag itne ändå, pga ekonomin från deras & min sida, sen tror jag inte att min sambo hade uppskattat att jag drog till sunny beach utan honom! haha!
    Men jag är ganska säker på att mina vänner, som jag har kvar hade varit där ändå! För jag har flyttat långt ifrån dom, tillsammans med min sambo, då förlorade jag många vänner, men har kvar dom äkta! Men du vet ju antagligen vad du pratar om & jag suger åt mig alla råd och tips som en svamp! Jag känner bara att jag hade kunnat vänta, men vill på ngt sätt att livet som ett par ska börja på riktigt nu!
  • Dansken
    sunshinedust skrev 2010-02-16 10:33:48 följande:
    Hejhej! jag heter ida och skulle precis fylla 19 när min son föddes. Jag har hela tiden hört folk som säger att det måste vara svårt att vara ung förälder, men det stämmer bara delvis. FÖRDELAR Man är ung helt enkelt. starkare piggare och orkar mer. Man är aktiv (inte för att man inte är det när man är äldre kanske :P) Man kommer säkert ha en väldigt fin kontakt med barnet när det är äldre. mer förståelse. Men har nog också lite den här viljan att visa omgivningen att man minsann klarar allt, även om man är ung. Barnen kommer att flytta ut när man fortfarande är relativt ung. (har ingen lust och bo med mina barn när jag e 60 liksom) Kroppen klarar av omställningen bättre efter att ha varit gravid. Man (iaf jag) tycker fortfarande att det är ganska kul att åka pulka o kolla på barnfilm och leka med trolldeg o.s.v.  ^^ ja, listan kan säkert bli lång :) NACKDELAR (som jag upplevt) Det är svårare att vara spontan. Det krävs mer planering för utekvällar resor, jaa, allt. Detta gäller ju oavsett vilken ålder man är, men jag tror att man kan vara mer sugen på spontana saker när man är ung. Det är svårare att t.ex ta tag i studier, man vill hellre jobba för att kunna försörja sin familj. De gamla kompisarna ringer och frågar om man ska hänga med ut och man säger neej tyvärr gång på gång, och tillslut börjar kontakten försvinna. Men det enda som jag egentligen tyckt varit jobbigt är ansvaret och det här med att vara "nyvuxen". Det är många saker man MÅSTE ha koll på. Hemförsäkring, barnförsäkring elavtal dagisplats hyreskontrakt, laga bilen o.s.v. o.s.v. Man har inte råd att lära sig den hårda vägen. Vi flyttade nu vid jul, och flyttade en månad tidigare än planerat, och var då nära att bli utan el en månad för att jag missat prata med elleverantören. Om jag inte hade haft barn så hade jag kankse kunnat bita i det sura äpplet och antingen levt utan el och haft ljus och stormkök eller nåt och kunnat skratta åt det när jag är gammal. Men nu hade det bara vart en katastrof. Det är mycket sånt man måste tänka på och som måste bli rätt när man inte bara ansvarar för sig själv längre. Jag tycker det är jättebra att vara ung förälder, och tycker alla borde skaffa barn i ung ålder. Men mitt tips är att flytta först, känna att man har lite koll på läget, och sen bli med barn :)
    Tack tack, har bott i en etta i över ett år med killen, nu bor vi i en trea sedan 4 månader tillbaka :)
  • Dansken

tack för alla svar, jag suger åt info o tips som en svamp =)

• Dansken
    Nataliesliv skrev 2010-02-16 14:45:15 följande:
    Erika, vad jobbar du med nu? Du skriver i din presentation om att du vill bli sjuksköterska, ska du inte börja med den utbildningen (kan ju vara deltid utöver ditt nuvarande jobb)?
    Jo, men ska kolla upp om man kan göra det på distans :)
    & det du skrev med livserfarnhet är också individuellt i mina ögon! :)
  • Dansken
    Nataliesliv skrev 2010-02-17 13:29:07 följande:
    Du kan plugga på disitans, vet an annan tjej som gör det, visserligen till undersköternska, men det lär ju finnas sjuksköterskeutbildningar. Och att plugga 50-100% utöver sitt jobb går, även om det är tufft. Jag tycker också att livserfarenhet är väldigt individuellt. Det är nog snarare mer ovanligt att man har samma livserfarenhet som andra i sin ålder, mer eller mindre, bra och dåliga saker.
    Jaha, men vad bra att man kan det !
    Alla jag känner jämför min livserfarenhet med en på 40, på gott och ont kan man ju så säga :P
  • Dansken
    Nataliesliv skrev 2010-02-18 10:04:57 följande:
    Jo, jag brukar också få "vuxenpoäng" utdelade då jag tillsammans med min sambo äger ett radhus tex Hur som helst så ska ni nog bestämma själva vad som är bäst för er när det kommer till barn. Bra att du tittar på för- och nackdelar för att inte missa något i planeringen, bara det visar ju på mognad
    Jo men det är klart att jag vill överväga. det är ju ett liv i dom nästa 18 åren, minst! Det tror jag att många unga föräldar tyvärr glömmer. många tänker nog " åhh, vilken söt bebis, en sån ska jag ha" Men jag vill inte sätta ett barn till världen & sen sitta hemma helt deppad för att jag inte kunde fira bästisens 20årsdag med alkohol tex. :)
Svar på tråden Ge mig för & nackdelar med ungt föräldraskap?