• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • LokesMammi
    Vår lilla godis skrev 2012-07-22 21:44:28 följande:
    Vår son är 18 månader precis nu, född i jan -11.
    Min son är också född januari -11 =)
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Yosa

Någon här som vaccinerat ert äggallergiska barn mot Hepatit B vid utlandsresa? Finns det ägg i det vaccinet såsom i tex MPR (dottren 7år har så hög allergi så hon blev nekad MPR av barnmedicin)

• Yosa
    Yosa skrev 2012-07-27 14:10:50 följande:
    Någon här som vaccinerat ert äggallergiska barn mot Hepatit B vid utlandsresa? Finns det ägg i det vaccinet såsom i tex MPR (dottren 7år har så hög allergi så hon blev nekad MPR av barnmedicin)
    Menar Hepatit A förståss....
  • LokesMammi
    Yosa skrev 2012-07-27 14:10:50 följande:
    Vi vaccinerade oss, jag o sonen, med äggfri vaccin. Havrix inför utlandsresa
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Vår lilla godis

Hej! Vi gjorde ju en äggprovokation på vår äggallergiska son i onsdags. Det gick så otroligt bra! Vi är så lyckliga för det! Trots att han reagerat kraftigt på pricktest (9 nu senast i maj) och fått en kraftig reaktion på luftburet ägg för ett år sedan så klarade han nu att äta relativt mycket sockerkaka som innehöll 2 st ägg - utan att reagera alls!!!

De började med att ta på sockerkakan och stryka med samma finger på hans läpp, sedan trappades det upp var 20:e minut till först en liten pyttesmula, sedan två smulor, och till sist hade han fått i sig en riktig bit! Så häftigt! Jag var helt lyrisk och undrade om han verkligen är allergisk, men det sa läkaren att han är i alla fall. Han ska fortfarande äta äggfri kost, men risken för att han ska reagera anafylaktiskt är nu väldigt liten. Så sköööönt! 

Ville bara dela med mig :) 

• Billabong

Vad roligt att det gick så bra på provokationen.

Skönt att han inte reagerar på luftburet längre.

• Vår lilla godis
    Billabong skrev 2012-07-29 20:49:27 följande:
    Vad roligt att det gick så bra på provokationen.
    Skönt att han inte reagerar på luftburet längre.
    Ja, fantastiskt! Nu kan vi ha ägg hemma igen, som övriga familjen kan äta :)
  • spökplumpen

Ser att tråden inte är aktiv, men jag hoppas att den ligger som favorit hos er. Om barnen reagerar på ägg luftburet, hur snabbt bör man då kunna se resultat av att ha tagit bort ägg helt? Jag håller på att försöka luska ut allt som mina grabbar inte tål, men det går inte så bra. Därför tänkte jag att jag även skulle plocka bort mina ägg och se om det gör någon skillnad. Men jag undrar hur länge jag ska vara utan för att få se resultat? Och skulle det funka om jag kokar äggen på kvällen när de lagt sig (12 timmar till de vaknar) och antingen äter ägg då eller sparar kallt till frukost? Är det någon skillnad på kalla och varma ägg, eller går båda bort?

• Billabong

Kan tyvärr inte ge dig svar spökplumpen, då min äggallergiske son inte reagerar på luftburet.

Tråden finns säkert kvar som favorit hos många. Men för att slippa vänta på svar rekommenderar jag att du kontaktar ditt sjukhus barnallergimottagning.

• Kavat

Ska du veta säkert om reaktioner så tänker jag att du HELT ska ta bort ägg ur huset en period och inte ta med dem och handla eller utsätta dem på något sätt mot ägg under ett par veckor och se om det gör skillnad sen om du äter kokt ägg.

Reagerar de på kontakt med ägg? Alltså får de nässelutslag om de tar i ägg? Är de dåliga jämt? Vad har de för symptom? Tror du att de får snabba eller långsamma reaktioner?

Sjukhuset kan göra en provocering med luftburet ägg, men för att det ska visa något/ordentligt så behöver du ta bort äggen luftburet för dem först för att få ett tydligare resultat.

Här blir det tydligast att han får diarré, eksem, klåda men han svullnar även upp och blir tätare och sen blir han totalt överaktiv i ca fyra dygn av luftburet ägg. Han reagerar på rått ägg, vad vi vet. Inte på tillagat i mat vad vi har märkt. Men det kan alltså inte knäckas i samma hus som han är i utan att det kommer tillagat till dagis. Men jag gissar att om han hade suttit i ett rum med en skål med kokta ägg så luktar det rätt mycket ägg så då hade det inte funkat. Men det är bara vad jag gissar. Vi har inte testat. Dagis får inte ha fiskpudding med ägg för dietisten för det kommer ut så mycket ångor av ägg på en gång så hon tror att han skulle reagera. Och då är det ändå tillagat..

Men som sagt, vi vet inte exakt hur känslig han är för vi har inte ägg hemma och han kommer ibland hem med reaktioner från förskolan, men han är ju allergisk mot fler saker.

Svar på tråden Äggallergitråden