• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • partouze

Får man hoppa in här? Dottern på 8 månader har idag fått konstaterat genom pricktest att hon har allergi mot ägg. Vi trodde först mjölk och hon har ätit mjölkfritt nästan sen födseln men gav inga utslag på mjölk idag.

• Kavat

Partouze, välkommen!

Det är inte alltid testerna visar rätt och väldigt ofta är de allergiska mot mjölk utan att de visar på tester.

• Kavat

Idav: får jag gissa så låter det som att det är sädesslag som ställer till det för din store. Den lilla skulle jag också gissat på mjölk eller sädesslag.

Proverna säger inte allt. Man kan ha kraftiga allergier utan att det visar något.
    För att veta så utesluter man i minst två veckor är det exem och mage säger jag mina en månad. Och sen provocerar man.

Men vete ska man inte ta bort utan att ha gjort gluten och i samråd med läkarna. Så ta er ett snack och säg att ni vill testa att utesluta.

Det är alltid jätte svårt att ta glutenpover i efterhand så ska blodprover och gastro göras ska det göras nu medans de äter och inte sen när ni uteslutit och tarmen läkt.. Många som missar diagnos pga att läkarna säger att de ska äta gluten i några månader men det går inte för de blir jätte dåliga..

• Kavat

Shine, läskigt med Hipps barnmat!

Håller med att den var dålig märkt. Du kan vända dig till den kommun den tillverkas i för de är de som ska kontrollera att allt är rätt för det som produceras där.

• IdaVi
    Kavat: Ok, det är sonen du menar alltså (den lilla)? Får kolla upp det om det inte blir bättre. Jag testade ju positivt på glutenblodprov för en massa år sedan, men gastroskopin visade ingen förändring på tarmarna så jag vet inte om jag bara är lite "känslig"? I så fall kan det ju mycket väl vara så att även barn ärvt min känslighet. Vi har ju iofs alla möjliga allergier i våran släkt, dock inte gluten vad vi vet.

Och man ska inte ropa hej förrän man kommit över bron.... Dottern har ju faktiskt kunnat äta ett halvt kokt ägg ett par gånger utan reaktion. Men i lördags fick hon ganska rejäla utslag runt munnen som kliade så jag antar att äggallergin inte är helt väck. Men det närmar sig iaf!

partouoze: Välkommen hit!
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • spökplumpen

Behöver jag rensa ur frysen också om där finns något som innehåller ägg? Och hur är det med kylskåpet? Allt som innehåller ägg är slängt, men jag funderar ändå på om det blir kvar rester av äggen i luften där inne? Ska bli väldigt spännande att se om det blir en förbättring nu!

• Billabong
    spökplumpen skrev 2012-10-03 15:50:03 följande:
    Behöver jag rensa ur frysen också om där finns något som innehåller ägg? Och hur är det med kylskåpet? Allt som innehåller ägg är slängt, men jag funderar ändå på om det blir kvar rester av äggen i luften där inne? Ska bli väldigt spännande att se om det blir en förbättring nu!
    Beror på... är det alltså konstaterat att barnet reagerar på luftburet ägg?
    Vår son, som är ordentligt allergisk, tål att vi andra äter ägg vid samma bord som honom och därför har vi inte rensat ut det alls.

Eller tja, förhoppningsvis håller sonens äggallergi på väg att mildras lite... *peppar peppar, vågar absolut inte ropa "hej".*
    Ikväll har vi provat att ge honom ägg- och ströbrödspanerade kotletter och det verkar ha gått förhållandevis bra. Ingen kraftig reaktion som tidigare, men däremot verkar magen inte ha velat behålla maten så det var iofs en slags reaktion... Och jag misstänker att mängden ägg var mindre i detta än det han tidigare ätit och reagerat kraftigt på. Så svårt att veta om det är en förbättring eller inte. Ska till barnallergimottagningen igen om ett par veckor för uppföljning.
    Hur var det, har ni andra gjort RAST-tester? För ett år sedan gjorde vi ju pricktest med falskt negativt resultat så jag känner inte att det är ngt jag litar på...

partouze: Välkommen hit, även om jag samtidigt beklagar att barnet är allergiskt. Här i tråden finns mycket bra kompetens inom äggallergi - och även allergier rent allmänt.  
  • spökplumpen
    Billabong skrev 2012-10-03 22:38:26 följande:
    Beror på... är det alltså konstaterat att barnet reagerar på luftburet ägg? Vår son, som är ordentligt allergisk, tål att vi andra äter ägg vid samma bord som honom och därför har vi inte rensat ut det alls. Eller tja, förhoppningsvis håller sonens äggallergi på väg att mildras lite... *peppar peppar, vågar absolut inte ropa "hej".* Ikväll har vi provat att ge honom ägg- och ströbrödspanerade kotletter och det verkar ha gått förhållandevis bra. Ingen kraftig reaktion som tidigare, men däremot verkar magen inte ha velat behålla maten så det var iofs en slags reaktion... Och jag misstänker att mängden ägg var mindre i detta än det han tidigare ätit och reagerat kraftigt på. Så svårt att veta om det är en förbättring eller inte. Ska till barnallergimottagningen igen om ett par veckor för uppföljning. Hur var det, har ni andra gjort RAST-tester? För ett år sedan gjorde vi ju pricktest med falskt negativt resultat så jag känner inte att det är ngt jag litar på... partouze: Välkommen hit, även om jag samtidigt beklagar att barnet är allergiskt. Här i tråden finns mycket bra kompetens inom äggallergi - och även allergier rent allmänt.  

Nej, det är det jag försöker ta reda på. Eftersom de fortfarande har problem trots att jag har uteslutit så mycket så gör jag allt jag kan för att hitta bovar.
  • Kavat
    Billabong skrev 2012-10-03 22:38:26 följande:
    Beror på... är det alltså konstaterat att barnet reagerar på luftburet ägg?
    Vår son, som är ordentligt allergisk, tål att vi andra äter ägg vid samma bord som honom och därför har vi inte rensat ut det alls.

Eller tja, förhoppningsvis håller sonens äggallergi på väg att mildras lite... *peppar peppar, vågar absolut inte ropa "hej".*
    Ikväll har vi provat att ge honom ägg- och ströbrödspanerade kotletter och det verkar ha gått förhållandevis bra. Ingen kraftig reaktion som tidigare, men däremot verkar magen inte ha velat behålla maten så det var iofs en slags reaktion... Och jag misstänker att mängden ägg var mindre i detta än det han tidigare ätit och reagerat kraftigt på. Så svårt att veta om det är en förbättring eller inte. Ska till barnallergimottagningen igen om ett par veckor för uppföljning.
    Hur var det, har ni andra gjort RAST-tester? För ett år sedan gjorde vi ju pricktest med falskt negativt resultat så jag känner inte att det är ngt jag litar på...

partouze: Välkommen hit, även om jag samtidigt beklagar att barnet är allergiskt. Här i tråden finns mycket bra kompetens inom äggallergi - och även allergier rent allmänt.  
    Kräks de så har det blivit mycket mindre tydliga reaktioner på mina barn. Förutom kräkningen då. Men eksem har blivit mindre osv.

Ta ett blodprov. På mina har det visat fler och fler saker med åldern. Dessutom har ägg ökat till skyhöga värden genom att han har utsatts av det i luft och via kontakt. Så bättre att kolla än inte alls känner jag. Visar det något, ja, vad bra. Visar det inget så har ni i alla fall kollat.
Svar på tråden Äggallergitråden