• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • spökplumpen
    Billabong skrev 2012-09-05 12:58:38 följande:
    Kan tyvärr inte ge dig svar spökplumpen, då min äggallergiske son inte reagerar på luftburet. Tråden finns säkert kvar som favorit hos många. Men för att slippa vänta på svar rekommenderar jag att du kontaktar ditt sjukhus barnallergimottagning.

Bra tips, förutom att det bara är här på fl som jag någonsin fått någon hjälp med allergierna och frågorna kring dessa. Förstår mig helt ärligt inte på den svenska sjukvården som bara verkar se patienterna som ett besvär.
  • shine

Vill bara varna för HIPP´s barnmat. Vi blev aldrig av med vår sons utslag på kinderna. Vi smörjde och smörjde, dom ville inte försvinna. Tills en dag då min man av en slump läste på HiPPs barnmats burk, på andra sidan än ingredienserna. Där fanns en ruta med hjärtan och det stod kan innehålla spår av ägg!!! WTF!!!!

När vi slutade med eras barnmat så försvann ALLA utslag!!!

Jag mailade HiPP och berättade detta och sa att det var tur att han bara får utslag, tänk de som får värre symtom. 
    Jag påpekade att deras informationsdesign var INTE BRA! Att den kan innehålla spår av ägg borde hänga ihop med ingredienserna.

Svaret jag fick av dom var ett kyligt standardmail som sa att dom följde minsann följde EU´s märkningsregler!

Jag blir upprörd, det borde ligga i deras intresse att inga barn får lida för deras dåliga informationsdesign.

Ni får gärna ringa in och påpeka deras dåliga information. Ju fler vi är som klagar så kanske dom ändrar på deras produkter, så slipper fler barn lida i onödan på grund av deras ologiska information.

• IdaVi
    shine: Oj, vad dåligt att inte ha "varningstexten" vid innehållsförteckningen. När det dessutom är ett hjärta framför tror man ju att det ska vara något helt annat en sån information?!!
    Skönt att ni upptäckte det nu iaf och förhoppningsvis försvinner utslagen helt nu?!

Vår dotters äggallergi har nog i princip försvunnit nu (hon blir 4 år om en månad). Vi har t.om testat att ge henne en bit kokt ägg utan reaktion. Synd att inte nötallergin försvinner också *mutter mutter*

En liten fråga till er. Eller två rättare sagt. Dottern har ständiga problem med förstoppning. Blir rädd och orolig varje gång hon ska bajsa. Hon bajsar aldrig på dagis, har aldrig hänt, bara hemma och i blöja. När hon bajsar får hon så ont så hon nästan börjar gråta, skakar i hela kroppen, blir svettig och krystar som att det skulle vara en bebis som ska ut. Kan det vara någon sorts av allergi/överkänslighet hon har? Hon är iofs dålig på att dricka vatten, vilket naturligtvis kan påverka också. Någon av era barn som haft problem med bajseriet? Hon har/har haft ägg- och nötallergi.

Sen till sonen som snart blir 2 år. Han är fläckig, som eksem, över hela kroppen. Det varierar i mängd men är aldrig helt bra. Ibland får han jättemycket eksem och kliar nästan sönder sig, speciellt i nacken. När han badar blir han jätteflammig och ibland verkar han få ont av vattnet (kanske värmen)? Smörjer med Miniderm och Hydrokortison två ggr/dag. Vid lapptest visade det svagt på havre (eller vete, jag minns inte ). Kan det vara något som påverkar hans hudproblem tror ni?
    Han får även utslag av kanel, men det kanske är något helt annat?
    ~ Ida 21/10-08 & Ville 28/10-10 ~
  • Gladhannapanna

Ida: dricker din flicka mkt mjölk? Det är nämligen stoppande. Jag har ingen aning men gissar att förstoppningen beror på en ond cirkel, inte pga allergierna.

• IdaVi
    Gladhannapanna: Inte så mycket mjölk, men lite. Tror egentligen också på en ond spiral. Frågan är hur man ska komma ur den bara eftersom hon blir rädd varje gång hon ska bajsa
    Men det har iofs inget med äggallergi att göra
  • IdaVi

(Inser att mina frågor skulle varit i en annan tråd. Nobody's perfect! )

• spökplumpen

Shine: så synd att ni missat att läsa ordentligt på burken men skönt att veta iaf. Det är för övrigt bara hipps tidiga burkar dom är äggfria, över 8 månader tror jag det är så innehåller alla ägg.

• spökplumpen
    IdaVi skrev 2012-09-21 14:30:56 följande:
    shine: Oj, vad dåligt att inte ha "varningstexten" vid innehållsförteckningen. När det dessutom är ett hjärta framför tror man ju att det ska vara något helt annat en sån information?!! Skönt att ni upptäckte det nu iaf och förhoppningsvis försvinner utslagen helt nu?! Vår dotters äggallergi har nog i princip försvunnit nu (hon blir 4 år om en månad). Vi har t.om testat att ge henne en bit kokt ägg utan reaktion. Synd att inte nötallergin försvinner också *mutter mutter* En liten fråga till er. Eller två rättare sagt. Dottern har ständiga problem med förstoppning. Blir rädd och orolig varje gång hon ska bajsa. Hon bajsar aldrig på dagis, har aldrig hänt, bara hemma och i blöja. När hon bajsar får hon så ont så hon nästan börjar gråta, skakar i hela kroppen, blir svettig och krystar som att det skulle vara en bebis som ska ut. Kan det vara någon sorts av allergi/överkänslighet hon har? Hon är iofs dålig på att dricka vatten, vilket naturligtvis kan påverka också. Någon av era barn som haft problem med bajseriet? Hon har/har haft ägg- och nötallergi. Sen till sonen som snart blir 2 år. Han är fläckig, som eksem, över hela kroppen. Det varierar i mängd men är aldrig helt bra. Ibland får han jättemycket eksem och kliar nästan sönder sig, speciellt i nacken. När han badar blir han jätteflammig och ibland verkar han få ont av vattnet (kanske värmen)? Smörjer med Miniderm och Hydrokortison två ggr/dag. Vid lapptest visade det svagt på havre (eller vete, jag minns inte ). Kan det vara något som påverkar hans hudproblem tror ni? Han får även utslag av kanel, men det kanske är något helt annat?

Fett löser, så testa att ge en klick fett på varje måltid. Kokosfett är nyttigast och ger snabbast effekt på magen. Vad gäller sonen så skulle jag testa att ta bort alla sädesslag om han reagerade svagt på havre eller vete. Mina reagerade också väldigt svagt på vete och det blev bättre sen jag plockade bort sädesslagen helt ur deras kost. Men det är ett detektivarbete det här med allergier, jag håller fortfarande på att försöka hitta "nolläget" där allt är bra för att sen börja återinföra saker.
  • jippen
    IdaVi skrev 2012-09-21 14:30:56 följande:
    shine: Oj, vad dåligt att inte ha "varningstexten" vid innehållsförteckningen. När det dessutom är ett hjärta framför tror man ju att det ska vara något helt annat en sån information?!!
    Skönt att ni upptäckte det nu iaf och förhoppningsvis försvinner utslagen helt nu?!

Vår dotters äggallergi har nog i princip försvunnit nu (hon blir 4 år om en månad). Vi har t.om testat att ge henne en bit kokt ägg utan reaktion. Synd att inte nötallergin försvinner också *mutter mutter*

En liten fråga till er. Eller två rättare sagt. Dottern har ständiga problem med förstoppning. Blir rädd och orolig varje gång hon ska bajsa. Hon bajsar aldrig på dagis, har aldrig hänt, bara hemma och i blöja. När hon bajsar får hon så ont så hon nästan börjar gråta, skakar i hela kroppen, blir svettig och krystar som att det skulle vara en bebis som ska ut. Kan det vara någon sorts av allergi/överkänslighet hon har? Hon är iofs dålig på att dricka vatten, vilket naturligtvis kan påverka också. Någon av era barn som haft problem med bajseriet? Hon har/har haft ägg- och nötallergi.

Sen till sonen som snart blir 2 år. Han är fläckig, som eksem, över hela kroppen. Det varierar i mängd men är aldrig helt bra. Ibland får han jättemycket eksem och kliar nästan sönder sig, speciellt i nacken. När han badar blir han jätteflammig och ibland verkar han få ont av vattnet (kanske värmen)? Smörjer med Miniderm och Hydrokortison två ggr/dag. Vid lapptest visade det svagt på havre (eller vete, jag minns inte ). Kan det vara något som påverkar hans hudproblem tror ni?
    Han får även utslag av kanel, men det kanske är något helt annat?
    hej!
    angående förstoppningen, våran son (1½ år) är även han äggallergisk och har pricktestats även för mjölk och fisk. men det gav bara utslag på ägg. han har varit förstoppad sen han började med mat i princip och vi har försökt det mesta, så nu fick vi igenom att göra ett blodprov för att utesluta bland annat gluten. men även de vanligaste allergierna testades. då visade det sig att han hade en liiten förhöjning på mjölk ändå, så liten att vi inte hade behövt bry oss om det om det inte vore så att han hade något besvär som tex förstoppning. den lilla förhöjningen kunde räcka för att orsaka magstrulet, så nu går vi på mjölkfri kost på prov i en månad så får vi se om det hjälper.
    såg att du svarat att din dotter inte dricker så mycket mjölk men ville bara ge min erfarenhet. Mjölk kan tydligen ofta vara en bov i dramat även utan allergi.
    Hoppas det "löser" sig, det är så jobbigt när de kämpar så! 
  • IdaVi
    jippen: Tack för infon! Vi borde få ny kallelse för pricktest till dottern snart, jag kan ju kolla om det är möjligt att göra ett blodprov i samma veva då.
    Hoppas sonen mår bättre snart!
Svar på tråden Äggallergitråden