• Kavat

Äggallergitråden

Äggallergitråden: del 14

Äggallergitråden: del 13
    Här fortsätter tråden för oss alla med knoddar som ej tål ägg. Tanken är att vi ska kunna ge varandra stöd, tips, recept mm.

Leta efter ägg i INNEHÅLLSFÖRTECKNINGAR:
    Heläggspulver, Hönsäggvita, Äggalbumin, Ägglobulin, Äggula, Äggulepulver, Äggvita, Äggvitepulver, Ovalbumin, Albumin (är antingen mjölk- eller äggprotein, kontakta tillverkaren), E1105
    (E1105 går även under namnet Lysozym, som kan hittas i utlänsk ost samt konserveringsmedel.)

Ovo betyder ägg.

MPR-VACCINATION: Om ni har mycket allergiskt barn så rådfråga läkare innan ni vaccinerar. Inga reaktioner mot ägg i vaccinet har konstaterats sedan vaccinet gjordes om för några år sedan.

Läs mer på www.allergisidan.com och
    www.allergimat.com. Där finns även recet!
    Recept finns även på www.tasteline.com
    www.mjolkfri.com finns info och dissuktionsforum för äggallergi.
    Utgången bak/fika/godisrecepttråd för allergiker (stängd):
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27172372.html
    Utgången matrecept-tråd för allergiker:
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m27146750.html
    Utgången recept-tråd för äggallergiker: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m33843605.html
    Utgången recept-tråd utan ägg: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m40187640.html

ÄGGERSÄTTNING:
    Äggersättning (1 ägg) till mjuka kakor (max två ägg kan bytas ut):
    -Koka upp 1 dl vatten med 1 msk hela linfrön. Låt svalna o sila sedan av. Använd “vattnet” (gelen).
    -Värm 2 dl vatten med 1½ tsk fiberhusk under omrörning.
    -1 tsk bakpulver. Tänk på att för mycket bakpulver ger smak, så ersätt inte för många ägg med bakpulver.
    -NoEgg (vanlig butik)
    -Loprofin (apoteket, är egentligen inte avsett för äggallergiker utan för njursjuka som behöver proteinreducerad kost)

Ersättning för ägg i gratänger och lådor:
    1 del mjölkpulver och 2 delar vatten
    Om man inte tål mjölk : 2 delar sojamjölk och 1 del vatten

Färser och köttbullar:
    Använd 1 mosad kokt potatis eller potatismospulver. Andra alternativ är att tillsätta 1 tsk potatismjöl eller majsstärkelse.

Bullar:
    Pensla med sockerlösning, mjölk, honungsvatten, juice, kokosmjölk, sirap eller smält smör.

Matbröd:
    Pensla med vatten, olja, filmjölk eller mjölk.

Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49715000.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-05 19:53
    NY Allergitråd:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m51783396.html
  • Svar på tråden Äggallergitråden
  • Billabong

Kan inte skriva alfabetets tre sista bokstver... Ber om verseende. Han krktes inte men fick rejl diaree. Inga nsselutslag eller uppsvullnad som han ftt tidigare nr han ftt i sig gg. Menar du att vi ska kolla honom med blodprov fr andra allergier ocks eller bara fr gg?

• shine

Hej! Vill bara tipsa om ett bra recept på hamburgerdressing!  Blev så glad när min man gjorde hemgjorda hamburgare och hittade denna dressing. Har verkligen saknat dressing nu när jag ammar min son som är mjölk och äggallergiker. Den är både mjölk och äggfri.

Coops egna majonäs är ägg och mjölkfri. Ta 1 dl av den, 1 msk senap, 1msk ketchup, 1 msk bostongurka. Vola!
    Riktigt gott! Skrattande 

• shine

Vi var och tog 18 månaderssprutan hos BVC för 14 dagar sedan. Det är den mot mässling, påssjuka och röda hund. Priorix heter den. BM sa att det kunde ta 10-12 dagar innan man märker ifall dom får några biverkningar.

På åttonde natten började vi märka att han fick samma symtom som när fått i sig ägg eller mjölk. Gråter otröstligen och har ont. Dagen efter blir det lite bättre men på 10 dagen så vill han inte äta. Får hög feber, snorig, hosta, diaree, orolig, otröstlig och utslag.

Eftersom jag känner igen många av symtomerna kollar jag upp vaccinet. Där på FASS står det under rubriken "Var särskillt försiktig med Priorix" - om du eller ditt barn tidigare fått en allvarlig allergisk reaktion mot äggprotein.

Någon som känner igen sig? Finns det bara vaccin med ägg? Denna spruta ska tas om vid 6 års ålder och det är jag inte så pigg på.

• spökplumpen
    shine skrev 2012-10-11 13:24:13 följande:
    Vi var och tog 18 månaderssprutan hos BVC för 14 dagar sedan. Det är den mot mässling, påssjuka och röda hund. Priorix heter den. BM sa att det kunde ta 10-12 dagar innan man märker ifall dom får några biverkningar. På åttonde natten började vi märka att han fick samma symtom som när fått i sig ägg eller mjölk. Gråter otröstligen och har ont. Dagen efter blir det lite bättre men på 10 dagen så vill han inte äta. Får hög feber, snorig, hosta, diaree, orolig, otröstlig och utslag. Eftersom jag känner igen många av symtomerna kollar jag upp vaccinet. Där på FASS står det under rubriken "Var särskillt försiktig med Priorix" - om du eller ditt barn tidigare fått en allvarlig allergisk reaktion mot äggprotein. Någon som känner igen sig? Finns det bara vaccin med ägg? Denna spruta ska tas om vid 6 års ålder och det är jag inte så pigg på.

Den information vi fått är att väldigt allergiska barn får vaccinet på sjukhuset under övervakning, men för barn som bara är vanligt äggallergiska ska det inte vara någon fara. Bara att man håller koll själv ifall de mot all förmodan skulle få en reaktion. Svårt att veta, men med tanke på tiden låter det troligare, i mina öron, att det är en reaktion på vaccinet snarare än att det innehåller ägg. Men jag är långt ifrån någon expert på området.
  • LokesMammi
    shine skrev 2012-10-11 13:24:13 följande:
    Vi var och tog 18 månaderssprutan hos BVC för 14 dagar sedan. Det är den mot mässling, påssjuka och röda hund. Priorix heter den. BM sa att det kunde ta 10-12 dagar innan man märker ifall dom får några biverkningar.

På åttonde natten började vi märka att han fick samma symtom som när fått i sig ägg eller mjölk. Gråter otröstligen och har ont. Dagen efter blir det lite bättre men på 10 dagen så vill han inte äta. Får hög feber, snorig, hosta, diaree, orolig, otröstlig och utslag.

Eftersom jag känner igen många av symtomerna kollar jag upp vaccinet. Där på FASS står det under rubriken "Var särskillt försiktig med Priorix" - om du eller ditt barn tidigare fått en allvarlig allergisk reaktion mot äggprotein.

Någon som känner igen sig? Finns det bara vaccin med ägg? Denna spruta ska tas om vid 6 års ålder och det är jag inte så pigg på.
    10-12 dagar sa inte dom till oss. Men sonens barnläkare sa att det var helt ok för honom o ta den sprutan, trots att han hade över 100 på blodprovet. BVCs barnläkare var inte förtjust i o ge honom den, men eftersom hans läkare hade sagt att det går bra så gjorde dom det. Läkaren skulle hålla koll på honom o det gjorde hon. Ingen reaktion. Vet ej om det blev ngt efter 10-12 dagar.....
    11/1-11 kom världens bästa bebis till oss <3
  • Margaux

Gott nytt år!
    Här kommer ett recept på amerikanska pannkakor utan ägg. Väldigt goda!

10 g No Egg
    40 ml vatten
    2 1/2 dl H mjölk
    3 dl vetemjöl ( byter ni ¼ dl med majsmjöl får du en fin äggul färg)
    2 ts bakpulver
    2 msk socker
    ½ ts salt
    50 g smält smör
    smör eller olja till stekning

Vispa vatten och äggersättning luftigt. Blanda i mjölken.
    Blanda alla torra ingredienser och rör i lite i taget.
    Blanda i det smälta smöret. Låt smeten vila 30 min.

Stek på medel värme och förvara dem i ugnen på 75 grader fram till servering. Detta receptet ger ca 10 pannkakor om 10cm diameter, ca 1 cm tjocka. 

• Yosa

Nu måste jag be er om råd! Vi har tidiagre åkt med Fritidsresor till Gran Canaria och de har kunnat ordna äggfri måltid till dottern på flyget (tui fly är bolaget). Nu åker vi med samma flygbolag men med VIng till Gran Canaria. Vi har fått lov av Tuie Flya att ta med egen mat på flyget då de inte kan ordna äggfritt eftersom Ving inte har det som tillval. Nu är vår fundering hur vi ska lösa detta. Dit är ju inga problem. Matlåda i kylväska i bilen till flygplatsen och sen äter hon den kall på flyget. Men hem?? Vi har lägenhetshotell oc kan göra med matlåda men hur ska den hålla sig fler timmar i handbagaget i 30 graders värme?? Hur ska vi göra och vbilken mat kan vi köpa till henne?

Svar på tråden Äggallergitråden