Inlägg från: Hannajo |Visa alla inlägg
  • Hannajo

Maj/Juni/Juli tråden 2008 del.8...

Ja, tiden går verkligen fort, jag förundras ofta över detta. Snart nog börjar de skolan. Oskar vill bli stor nu, han vill bli pappa =) Han ska också bli polis, brandman, sopgubbe och pizzabagare. Dock bekymrar han sig en hel del över hur han ska hitta till polisstationen, var han ska få poliskläder ifrån och vad han ska ha med sig för mat. Min man har lovat att skjutsa honom första dagen, och ordna en matlåda!

Oskar har en period just nu, då han så fort vi inte gör som han vill, eller säger åt honom att han inte får göra något, säger: Då är inte du min mamma! Ibland har jag kontrat med: Till vilken mamma ska du flytta då? Som tur är verkar han inte ha några bättre alternativ, för än så länge bor han kvar!

Det går vattkoppor på hans förskola nu, hans bästa kompis fick i lördags, så jag hoppas att det är Oskars tur om 1½ vecka. Lika bra de får det när de är små, det är visst hemskt att få det som vuxen. Får han det så lär han väl smitta storasyster också, som inte haaft det än. Finns tyvärr viss risk att hon får det på påsklovet, då vi ska till Sälen.  

Hoppas att ni alla har det bra! Visst är det flera som väntar syskon? Någon som har fått?   

Elvira dec -04, Oskar juni -08 www.livet-enligt-johanna.blogspot.com
  • Hannajo

Grattis Ellamy! Skönt att allt verkar bli bra trots bekymmer i början!

MiaMaria: Helt otroligt att de fyller 4 år redan! Oskar önskar sig polissaker, polismössa, en riktig polisbil och en riktig polismotorcykel - anar ni ett visst tema? Han ska bli polis när han blir stor, vilket han tror är ätt snart efter att han har fyllt fyra... 

• Hannajo
    MiaMarias skrev 2012-08-24 20:34:39 följande:
    Det var så härligt att se att allt såg bra ut, man blir så glad och nog fick jag tårar av glädje i ögonen,
    när hon berättade allt.

Fick en tårskvätt när vi åkte hemåt också, det är ju bara så underbart att höra att allt är bra.

Vi vet ju inte vad det blir, det kan ju bli antingen tjej eller kille, men magkänslan säger nog
    en kille till, men som sagt kan ju vara en tjej också.

Jag blir glad för vilket som, det skulle vara roligt med en av varje, men blir det en kille, så vet jag ju
    hur de fungerar. =) 
    Visst är det lätt att gråta glädjetårar vid ul! Jag kommer ihåg när jag var på vul nummer två med Oskar efter fyra mf, och fick se en liten krabat vinka till mig. Tårfloder av glädje!
  • Hannajo
    MiaMarias skrev 2012-09-29 11:11:41 följande:
    Magen växer som den ska, och Gabriel tycker det ska bli spännande att bli storebror.
    Gabriel pussar på magen varje dag och pratar eller sjunger till bebisen därinne. =)

Vi går på minisim på lördageftermiddagar Gabriel och jag, det är i en varmvattenbassäng och det
    är underbart att gå ner i vattnet.

• Hannajo
    MiaMarias skrev 2013-01-09 19:51:54 följande:
    God fortsättning allihopa. =)

Nu är det 11 dagar kvar här och verkligen nedräkning.

Gabriel känner på magen och sjunger ibland, detta kommer bli spännande att bli 2-barnsföräldrar. 

Lycka till! Förstår att Gabriel (och ni) tycker det är spännande!
  • Hannajo
    MiaMarias skrev 2013-02-01 17:47:58 följande:
    Hur har ni det på era dagis? Härjar vinterkräksjukan hos er med?

Gabriel fick den inatt, jag hade honom hemma igår, för ville slippa den, men se, det gick inte, så troligen blev
    han väl smittad på onsdagen. =(

Amanda är ju bara två veckor imorgon, så känns ju sådär att få vinterkräksjukan nu, men det sägs ju
    att amning kan skydda mot det, och Gabriel har inte fått röra Amanda.

Vi tvättar med både tvål och vatten nu, och hoppas att mannen och jag kanske klarar oss, men detta
    är ju smittsamt. Mannen min har fått vabba idag, och tur att han jobbar hemifrån numera.

Vi kommer vara hemma på måndag också, och möjligtvis ett par dagar till, beroende på hur det ser ut
    på dagis.

Jag ringde dit idag, och de hade bara 9 (av ca 30 på två avdelningar) barn där, och två fröknar ligger sjuka, så vi
    får väl se hur övriga fröknar klarar sig.
    Jag ska ringa dit på måndag eftermiddag för att kolla läget lite. Men minst 72 timmar ska man ju vara hemma med vinterkräksjukan, så får mannen och jag det, så blir det 72 timmar från oss, och går det fortfarande på dagis nästa vecka, så kanske han blir hemma resten av nästa vecka också.

72 timmar? Min syster, som är intensivvårdssjuksköterska på en barnavdelning, säger att det är 24 h efter vanlig magsjuka och 48 efter vinterkräksjukan. 48 säger vi på mitt jobb (inte lätt att veta vad som är vad). Det går för fullt hos oss också, men hittills har vi klarat oss!
  • Hannajo
    MiaMarias skrev 2013-02-01 20:50:41 följande:
    på båda Gabriels dagis, så hade/har de 48 timmar vid vanlig magsjuka, vet inte var jag har hört 72 timmar vid vinterkräksjuka, men googlar lite och vissa har 72 timmar då.
    Så jag håller mig vid 72 timmar nu, efter att sista personen har haft det här hemma.

Nu har jag pumpat ut en del mjölk och ställt i kylen, ifall jag får det inatt och inte kan mata Amanda när hon är hungrig just då. 

Ja, det är ju lika bra att vara på den säkra sidan! Skulle helst vilja fly lång väg så snart kräksjukan dyker upp på jobbet...
  • Hannajo

Hej! Jag har inte varit inne på Familjeliv på ett tag, men vad kul att logga in och hitta ett inlägg i den här tråden!
    Det är inte klokt att de har blivit så stora! Oskar går i en förskoleklass med 22 barn, varav 7 killar. En lugn och mysig grupp verkar det vara. Många har gått i samma grupp i ett par år redan, men några är nya i gruppen.
    Han går på simskola i höst och i går kom han hem med ett simmärke som han hade simmat 25 meter ryggsim för att ta. Stolt mamma!
    Som lärare är jag kanske extra stolt över att han läser, ljudar enkla ord och meningar. Det upptäckte jag plötsligt att han kunde i våras, mycket fascinerande eftersom jag inte har en aning om hur han lärt sig det!
    Det är så kul att se hur de utvecklas, det händer verkligen massor!
    Och idag kom han äntligen med en lös tand, han har väntat länge på det för de flesta av hans kompisar har redan tappat minst en tand.

Den där energin du pratar om, (som de har när det är något de vill göra), den skulle man ha lite av!

Svar på tråden Maj/Juni/Juli tråden 2008 del.8...