• kalmar brud

Phil & Ted syskonvagn del 17

Phil & Ted syskonvagn del 17

Välkommen till 17:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m48386328.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

" target="_blank">

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.p...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-03 10:45
    Här är den rätta länken till mönster:

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.p...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 20:12
    Bildtråd 5 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m48732185.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:28
    Här kan ni hitta information om Phil and Ted´s alla vagnar www.bonti.se/kategorier/philandted.html

Några affärer som säljer vagnen www.kopbarnvagn.se/
    www.odenplansbarnvagnar.se/index.php?osCsid=9...
    www.fritidsportalen.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:33
    En bra sida med massa bra information om vagnen

www.philandteds.com/pepe_index.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:40
    www.bonti.se/indexne.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-17 11:32
    BILDTRÅD NR 6 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m50813222.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-06 21:22
    Har kommit många frågor som jag har tänkt att jag ska uppdatera här nu...

NÄR KAN MAN SÄTTA BARNET DÄR BAK I SYSKONSITSEN???

- Vanligast är att man börjar sätta barnet där bak vid ca 4-5 månaders ålder. Man kan ju luta syskonsitsen så den blir som ett babyskydd ungefär.

VAD HAR NI FÖR SOLSKYDD TILL SYSKONSITSEN???

- Det finns många olika som man kan köpa. Men många har det som är till Acta Graco bilstolen, lätt att ta med. Kostar ca 198 kr

SYSKONSITSEN LUTAR NÄR DEN ÄR DÄR UPPE, VAD KAN MAN GÖRA???

- Sätt en rem typ en livrem under sitsen så lutar den inte neråt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-27 07:53
    Sidan till den kunniga som syr och har mönster till dynor skrotdesign.blogspot.com/search/label/Barnvagnsdynor

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 11:12
    NÄR KAN MAN SÄTTA BARNET I SYSKONSITSEN BAK??
    - Detta kan bara du som är förälder till barnet svara på egentligen...
    När man har syskonsitsen i viloläget så blir lutningen som i ett babyskydd, så egentligen så borde man kunna ha den där redan från födseln.

Men annars så är väl kanske en ålder på 4-5 månader ganska så vanligt.

KAN MAN KÖPA BILLIGARE VAGN UTOMLANDS???

- I England, där vagnen oftast är billigast, har affärerna förbjudits att sälja till andra länder av konkurrensskäl, dock har några i tråden lyckats komma runt det, men de flesta har nekats detta vid kontakt. I Tyskland är vagnarna något billigare, så att du kan få med lite extra tillbehör för samma pris som du får vagnen för i Sverige.

NÄR KOMMER EXPLPRERN TILL SVERIGE???
    - OKlart, någon gån gunder hösten
    Kan man sätta explorers sufflett till syskonsitsen på de andra vagnarna? Nej, den passar bara till explorer, men det kommer att komma en sufflett till Sporten och Dashen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-02 08:44
    HÄR KOMMER LÄNKEN TILL DEN 6e BILDTRÅDEN

www.familjeliv.se/Forum-3-141/m50813222.html
  • Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17
  • Kaugan

Hej!
    Jag har en fråga: jag har sett på P&T:s hemsida att man kan ha den lilla bilbarnstolen (babyskyddet) på vagnen, hur funkar det med denna vagnen?

Vi hade en Quinny till vår första där vi med två plastgrejer enkelt knäppte på babyskyddet på vagnshjulen. det var grymt smidigt och det som gjorde vagnen så otroligt praktisk. Önskar att det vore något liknande på Phil & Teds då jag gärna vill ha en sån :)

Är också kluven inför Vibe eller Sport, tycker Vibe:n är så snygg, men det finns nästan inga begagnade ute.

Ser fram emot att höra det där med bilbarnstolen.

Mvh,
    Karin

• Fiansess

Jag har Sport och säger ju såklart då att Sport är bäst . Det är som sagt en smaksak men det som fick oss att välja sporten var:
    - Längre syskonsits
    - Inte lika klumpig (vet inte hur mkt det skiljer i bredd på modellerna?)
    - Ville ha fotbroms, istället för i handtaget som viben har som lätt klickas i av sig själv dessutom
    - priset!
    - Andrahandsvärdet verkar vara bättre på sporten (om man jämför nypriset)

De som har viben har ju såklart mer fördelar för den mot sporten, så testa vagnarna innan är mitt råd!

Meee skrev 2010-02-22 21:10:01 följande:
    Hur mkt tycker ni man kan betala för en classic? ligger ute en för 4300 känns lite högt pris eller är de ett ok pris?
    En E3??!! Jag skulle aldrig ge så mkt! Inte ens för en begagnad sport. En ny Sport kostar ju 5000! Vad är det för tillbehör med?
    fiansess.blogg.se ♥ Ellenova 08-04-11 ♥ ♥ ♥ Lias 10-01-24 ♥
  • Meee
    babyfia skrev 2010-02-22 22:04:07 följande:
    Jag har Sport och säger ju såklart då att Sport är bäst . Det är som sagt en smaksak men det som fick oss att välja sporten var:- Längre syskonsits- Inte lika klumpig (vet inte hur mkt det skiljer i bredd på modellerna?)- Ville ha fotbroms, istället för i handtaget som viben har som lätt klickas i av sig själv dessutom- priset!- Andrahandsvärdet verkar vara bättre på sporten (om man jämför nypriset)De som har viben har ju såklart mer fördelar för den mot sporten, så testa vagnarna innan är mitt råd! En E3??!! Jag skulle aldrig ge så mkt! Inte ens för en begagnad sport. En ny Sport kostar ju 5000! Vad är det för tillbehör med?
    "Komplett med syskonsits, babylift, åkpåse, vind/regnskydd samt två original packväskor. Nyservad med nya hjullager och axlar." så står de
  • segnälkab
    babyfia skrev 2010-02-22 22:04:07 följande:
    Jag har Sport och säger ju såklart då att Sport är bäst . Det är som sagt en smaksak men det som fick oss att välja sporten var:- Längre syskonsits- Inte lika klumpig (vet inte hur mkt det skiljer i bredd på modellerna?)- Ville ha fotbroms, istället för i handtaget som viben har som lätt klickas i av sig själv dessutom- priset!- Andrahandsvärdet verkar vara bättre på sporten (om man jämför nypriset)De som har viben har ju såklart mer fördelar för den mot sporten, så testa vagnarna innan är mitt råd! En E3??!! Jag skulle aldrig ge så mkt! Inte ens för en begagnad sport. En ny Sport kostar ju 5000! Vad är det för tillbehör med?
    sport är 64cm va? Vibe är i alla fall 69cm.
  • Selma81
    kalmar brud skrev 2010-02-22 21:52:49 följande:
    Ingen som kan hjälpa mig idagVill se en bild på en phil and ted åkpåse bak
    Har tyvärr tappat kamerasladden, men den ser ut som en "vanlig" åkpåse med en massa hål för diverse bälten och selar. Är det något särskilt du undrar så kan jag gå och kolla?
  • LoppanL
    Kaugan skrev 2010-02-22 21:52:23 följande:
    Hej! Jag har en fråga: jag har sett på P&T:s hemsida att man kan ha den lilla bilbarnstolen (babyskyddet) på vagnen, hur funkar det med denna vagnen? Vi hade en Quinny till vår första där vi med två plastgrejer enkelt knäppte på babyskyddet på vagnshjulen. det var grymt smidigt och det som gjorde vagnen så otroligt praktisk. Önskar att det vore något liknande på Phil & Teds då jag gärna vill ha en sån :) Är också kluven inför Vibe eller Sport, tycker Vibe:n är så snygg, men det finns nästan inga begagnade ute. Ser fram emot att höra det där med bilbarnstolen. Mvh, Karin
    Visst var det smidigt med quinnyn!? *saknar den lite grann*
    Nu köper du till som en extra liten ram och klickar i hålen för bumperbaren som du sen klickar fast babyskyddet i. Funkar helt ok, men naturligtvis inte lika smidigt som på quinnyn, eftersom du inte precis har med dig ramen i vagnen. Men inte särskilt krångligt att fixa, 2 enkla steg..
  • kalmar brud
    Selma81 skrev 2010-02-22 22:25:34 följande:
    Har tyvärr tappat kamerasladden, men den ser ut som en "vanlig" åkpåse med en massa hål för diverse bälten och selar. Är det något särskilt du undrar så kan jag gå och kolla?
    Hur den fäst på ryggstödet...

Är det tyg som man drar över ryggstödet?

För du kan ju inte dra över en vanlig åkpåse där bak eftersom phil and ted har en massa tyg i vägen, det är ju inte fritt som på en vanlig vagn.
  • tes 75
    segnälkab skrev 2010-02-22 20:58:13 följande:
    Jag hade gärna kastat min VIBE i´sjön om jag fått, men det blev en snabb affär och så var jag av med den. Vansinnig på den. *Syskonsitsen är mindre än på sport, min son slogi huvet i bågen och han var ändå bara 80 cm då. *vet inte om det är så på sport men varje gång jag skulle låsa upp hjulet om jag kört i låst läge så skulle man snurra, råkade man dra i den pluppen (vilket lätt hände tyckte jag när man stod och tippa vagnen så lossna hela hjulet) kanske bara jag som är klumpig:) *Sen är de väl grejer jag eg skulle kört på garanti som. * sitter en liten säkerhetsspärr som klickar i innan man knäpper ihop vagnen, den hoppa inte i utan man fick sätta på den manuellt. * ett jäkla gnisslande
    jag är också fruktansvärt besviken på vår Vibe (se förra sidan i tråden). hade du samma problem som de jag beskriver?
  • zagolik

Behöver er hjälp. Jag har håller på att beställa en sport från kidzshoppen. Dom hade ett bra erbjudande med hela paketet( vagn/syskonsits/regnskydd) är det nåt mer som jag bör tänka på att se till att det finns på vagnen? Sett att någon här nämde en rem man ska få till,jag minns inte till vad.

Har haft en carena double swing till mina barn men jag som är kort når inte upp och den är såååååå klumpig.Längtar så tills vagnen kommer hem

♥ Emil 080327♥ Ebba 091118♥
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17