• kalmar brud

Phil & Ted syskonvagn del 17

Phil & Ted syskonvagn del 17

Välkommen till 17:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m48386328.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

" target="_blank">

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.p...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-03 10:45
    Här är den rätta länken till mönster:

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.p...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 20:12
    Bildtråd 5 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m48732185.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:28
    Här kan ni hitta information om Phil and Ted´s alla vagnar www.bonti.se/kategorier/philandted.html

Några affärer som säljer vagnen www.kopbarnvagn.se/
    www.odenplansbarnvagnar.se/index.php?osCsid=9...
    www.fritidsportalen.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:33
    En bra sida med massa bra information om vagnen

www.philandteds.com/pepe_index.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:40
    www.bonti.se/indexne.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-17 11:32
    BILDTRÅD NR 6 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m50813222.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-06 21:22
    Har kommit många frågor som jag har tänkt att jag ska uppdatera här nu...

NÄR KAN MAN SÄTTA BARNET DÄR BAK I SYSKONSITSEN???

- Vanligast är att man börjar sätta barnet där bak vid ca 4-5 månaders ålder. Man kan ju luta syskonsitsen så den blir som ett babyskydd ungefär.

VAD HAR NI FÖR SOLSKYDD TILL SYSKONSITSEN???

- Det finns många olika som man kan köpa. Men många har det som är till Acta Graco bilstolen, lätt att ta med. Kostar ca 198 kr

SYSKONSITSEN LUTAR NÄR DEN ÄR DÄR UPPE, VAD KAN MAN GÖRA???

- Sätt en rem typ en livrem under sitsen så lutar den inte neråt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-27 07:53
    Sidan till den kunniga som syr och har mönster till dynor skrotdesign.blogspot.com/search/label/Barnvagnsdynor

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 11:12
    NÄR KAN MAN SÄTTA BARNET I SYSKONSITSEN BAK??
    - Detta kan bara du som är förälder till barnet svara på egentligen...
    När man har syskonsitsen i viloläget så blir lutningen som i ett babyskydd, så egentligen så borde man kunna ha den där redan från födseln.

Men annars så är väl kanske en ålder på 4-5 månader ganska så vanligt.

KAN MAN KÖPA BILLIGARE VAGN UTOMLANDS???

- I England, där vagnen oftast är billigast, har affärerna förbjudits att sälja till andra länder av konkurrensskäl, dock har några i tråden lyckats komma runt det, men de flesta har nekats detta vid kontakt. I Tyskland är vagnarna något billigare, så att du kan få med lite extra tillbehör för samma pris som du får vagnen för i Sverige.

NÄR KOMMER EXPLPRERN TILL SVERIGE???
    - OKlart, någon gån gunder hösten
    Kan man sätta explorers sufflett till syskonsitsen på de andra vagnarna? Nej, den passar bara till explorer, men det kommer att komma en sufflett till Sporten och Dashen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-02 08:44
    HÄR KOMMER LÄNKEN TILL DEN 6e BILDTRÅDEN

www.familjeliv.se/Forum-3-141/m50813222.html
  • Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17
  • ELMK

du får ju tänka på att det är lättare att svänga runt med en trhjuling än en 4hjuling! sen så är det extremt vingligt att bara stå med ett hjul när den är tom tänk då om man har två barn på runt 13kg och 6 kg =O blir mer jobbigt att balansera upp det

Elias 090109, BF 100525
  • Katta86
    ELMK skrev 2010-02-19 19:42:36 följande:
    du får ju tänka på att det är lättare att svänga runt med en trhjuling än en 4hjuling! sen så är det extremt vingligt att bara stå med ett hjul när den är tom tänk då om man har två barn på runt 13kg och 6 kg =O blir mer jobbigt att balansera upp det
    Ja fy! Och så kanske hjulet svänger runt och man tappar balansen helt! *Ryser*
    Älskar mina underbara ungar Anton 070802 och Molly 090709!!
  • iAnnaMaria
    kalmar brud skrev 2010-02-19 15:38:00 följande:
    PUFFAR för denna frågan... Jag har inte vågat mig på rulltrappa så det skulle vara kul att höra
    Har alltid åkt baklänges med alla mina vagnar. Lättare så tycker jag. Framåt med en trehjuling går ju inte, då tippar ju vagnen åt sidorna!
  • Suwe

Har inte haft tid att följa med i den här tråden sedan vi väl bestämde oss och köpte våran Vibe. Nu börjar det dock bli dags att börja använda vagnen snart då lillebror är beräknad om 1,5 vecka.

Det jag börjat fundera över är skötväska. Är det någon som har några bra tips? Har varit inne på Skip Hops Duo Double (tror den heter så{#lang_emotions_undecided}) Den för syskon/tvillingar iaf. Den verkar superbra och stor, men är tyvärr väldigt dyr. Ett ännu större poblem med den verkar vara att den inte alls passar på vagnen eller är det någon som har någon annan åsikt? Provade i affären idag och det verkade inte funka alls, så nu känner jag mig helt vilsen. Vad ska man välja? Den bör vara riktigt rymlig.

• Strumpan08
    ELMK skrev 2010-02-19 19:42:36 följande:
     Jo, fast jag har svängbara hjul där fram, så jag kan vända på en femkrona, men ändå, försök att ställa dig och vända på hela ekipaget i t-centralen när halva stan mejjar ner dig för att komma till rulltrappan.

Jag har prövat i affären att stödja vagnen på bara ett hjul och tycker inte att det funkar nej, ville bara få det bekräftat att det inte bara är jag som är överdrivet försiktig.

Lutar mer och mer åt P & T, ska kika lite på begagnatmarknaden hur priserna ser ut. Tack för all hjälp tjejer!
    Strumpan ~ 9/12-2008 ~ sandlada.blogg.se
  • bohusbebis
    Suwe skrev 2010-02-19 23:04:25 följande:
    Har inte haft tid att följa med i den här tråden sedan vi väl bestämde oss och köpte våran Vibe. Nu börjar det dock bli dags att börja använda vagnen snart då lillebror är beräknad om 1,5 vecka. Det jag börjat fundera över är skötväska. Är det någon som har några bra tips? Har varit inne på Skip Hops Duo Double (tror den heter så) Den för syskon/tvillingar iaf. Den verkar superbra och stor, men är tyvärr väldigt dyr. Ett ännu större poblem med den verkar vara att den inte alls passar på vagnen eller är det någon som har någon annan åsikt? Provade i affären idag och det verkade inte funka alls, så nu känner jag mig helt vilsen. Vad ska man välja? Den bör vara riktigt rymlig.
    Vi har en Sport och har även en Skip*Hop Duo Double som du är inne på. Vi fäster den på sidan, ena rem/spännet under suffletten på ramen och den andra runt bumperbar/syskonsätefram-fästet. Funkar utmärkt. Finns ju även P&T:s egna Pannierbags som man kan ha på sidorna, slukar massor men är krångliga att ta av å på. Är mer som "säckar" så allt ligger hullerombuller, några småfack för typ plånbok finns. När vi varit på "luffen" så har vi haft Skip*Hop:en och en Pannierbag och fått med oss nästan allt för 2 barn för en weekend etc.  Vet inte hur dessa väskor passar för Vibe, dock. (titta efter SkipHop på Blocket el Tradera, ibland finns där fina för 500-700 kr, då är det prisvärt tycker jag).
  • Rosenbarn
    bohusbebis skrev 2010-02-20 06:29:08 följande:
    Förresten var det nån som funderade lite på att skaffa sittdynor, kolla här.www.blocket.se/stockholm/Phil_and_teds_sittdy...(inte min annons, förstås)(dottern morgonpigg därför denna okristligt tidiga morgonaktivitet vid datorn, orkar inte med att se på Teletubbies).
    Skulle köpt direkt om de inte vore vi bodde i örebro o inte sthlm och frakten blir ju dyr
  • ELMK
    Strumpan08 skrev 2010-02-19 23:09:32 följande:
     Jo, fast jag har svängbara hjul där fram, så jag kan vända på en femkrona, men ändå, försök att ställa dig och vända på hela ekipaget i t-centralen när halva stan mejjar ner dig för att komma till rulltrappan. Jag har prövat i affären att stödja vagnen på bara ett hjul och tycker inte att det funkar nej, ville bara få det bekräftat att det inte bara är jag som är överdrivet försiktig. Lutar mer och mer åt P & T, ska kika lite på begagnatmarknaden hur priserna ser ut. Tack för all hjälp tjejer!
    har jag redan gjort, jag är en människa av åsikten jag har barnvagn visar ni inte mig respekt visar jag inte er respekt, min vagn gör mer skada än era fötter! =D
    Elias 090109, BF 100525
  • bohusbebis
    Rosenbarn skrev 2010-02-20 06:37:57 följande:
    Skulle köpt direkt om de inte vore vi bodde i örebro o inte sthlm och frakten blir ju dyr
    Samma här...
Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17