• kalmar brud

Phil & Ted syskonvagn del 17

Phil & Ted syskonvagn del 17

Välkommen till 17:e Phil and Ted´s tråden!

Text kopierad från Missy Cat Phil and ted tråd nr 14

OBS OBS OBS! Läs denna FAQ innan du ställer din fråga OBS OBS OBS!
    www.familjeliv.se/Forum-3-141/m38661776.html

Hur funkar Phil and Ted´s?

När man ska ha en nyfödd/baby och ett större barn i vagnen fäller man ner ryggstödet på huvudsätet i fullt liggläge vilket skapar ”babypositionen” där man ställer liften eller lägger babyn. Man lyfter i och ur babyn från baksidan av vagnen, där det är öppet mellan handtag och sufflett. Med vagnen får man ett genomskinlig plaststycke som man fäster med kardborre och kan fälla ner/för öppningen som skydd.

Då man har en baby och ett större barn i vagnen sätter man fast syskonsitsen/extrasätet framtill på vagnen så att det äldre barnet sitter ovanför den liggande babyn.När babyn blir stor nog att sitta tar man bort syskonsitsen, fäller upp ryggstödet på huvudsitsen och placerar syskonsitsen baktill. I de flesta fall placeras det äldre syskonet fram och det yngre bak men det varierar lite efter tycke och smak. Det viktiga är att placera det tyngre barnet fram och det lättare bak så att vagnen inte blir baktung.

Gamla tråden: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m48386328.html

Kortfattad beskrivning om vad som skiljer de olika modellerna åt:

E3: /classic: (rätt lika) standard modell skulle jag säga

Sport: Vinkelbart styre, viloläge på syskonsittsen, liten designskillnad.

Dash: Vinklebart styre, steglöst reglerbart liggläge på huvudsittsen, viloläge på sykonsitts, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, fotstöd i tyg men med "plastbricka" ditsatt

Vibe: Vinkelbart styre, plastfotstöd, steglöst reglerbart liggläge i huvudsittsen, viloläge på syskonsittsen, ombonade uttagbara dynor, broms i styret, 2 cm bredare (64cm bred) lite rymligare

Demofilm av en sport V1

" target="_blank">

Bild och text jämförelse mellan de snarlika modellerna Sport V2 och första modellen av Dash familjen-axelsson.blogspot.com/2009/02/sport-...

Lägg ut era bilder på vagnen, tillbehör och tips och trix

BILDTRÅD 1: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m36968524.html

BILDTRÅD 2: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m40276206.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 00:47
    BILDTRÅD 3: www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496899.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-28 21:32
    Senaste tråden Nr 14 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m43496646.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:40
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-04 06:41
    BILDTRÅD 3 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m46088932.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-26 11:51
    Mönster till dynor

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.p...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-03 10:45
    Här är den rätta länken till mönster:

www.familjeliv.se/Hem/varmlandsfrun/galleri.p...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-18 20:12
    Bildtråd 5 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m48732185.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:28
    Här kan ni hitta information om Phil and Ted´s alla vagnar www.bonti.se/kategorier/philandted.html

Några affärer som säljer vagnen www.kopbarnvagn.se/
    www.odenplansbarnvagnar.se/index.php?osCsid=9...
    www.fritidsportalen.se/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:33
    En bra sida med massa bra information om vagnen

www.philandteds.com/pepe_index.htm

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-24 08:40
    www.bonti.se/indexne.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-02-17 11:32
    BILDTRÅD NR 6 www.familjeliv.se/Forum-3-141/m50813222.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-06 21:22
    Har kommit många frågor som jag har tänkt att jag ska uppdatera här nu...

NÄR KAN MAN SÄTTA BARNET DÄR BAK I SYSKONSITSEN???

- Vanligast är att man börjar sätta barnet där bak vid ca 4-5 månaders ålder. Man kan ju luta syskonsitsen så den blir som ett babyskydd ungefär.

VAD HAR NI FÖR SOLSKYDD TILL SYSKONSITSEN???

- Det finns många olika som man kan köpa. Men många har det som är till Acta Graco bilstolen, lätt att ta med. Kostar ca 198 kr

SYSKONSITSEN LUTAR NÄR DEN ÄR DÄR UPPE, VAD KAN MAN GÖRA???

- Sätt en rem typ en livrem under sitsen så lutar den inte neråt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-07-27 07:53
    Sidan till den kunniga som syr och har mönster till dynor skrotdesign.blogspot.com/search/label/Barnvagnsdynor

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-24 11:12
    NÄR KAN MAN SÄTTA BARNET I SYSKONSITSEN BAK??
    - Detta kan bara du som är förälder till barnet svara på egentligen...
    När man har syskonsitsen i viloläget så blir lutningen som i ett babyskydd, så egentligen så borde man kunna ha den där redan från födseln.

Men annars så är väl kanske en ålder på 4-5 månader ganska så vanligt.

KAN MAN KÖPA BILLIGARE VAGN UTOMLANDS???

- I England, där vagnen oftast är billigast, har affärerna förbjudits att sälja till andra länder av konkurrensskäl, dock har några i tråden lyckats komma runt det, men de flesta har nekats detta vid kontakt. I Tyskland är vagnarna något billigare, så att du kan få med lite extra tillbehör för samma pris som du får vagnen för i Sverige.

NÄR KOMMER EXPLPRERN TILL SVERIGE???
    - OKlart, någon gån gunder hösten
    Kan man sätta explorers sufflett till syskonsitsen på de andra vagnarna? Nej, den passar bara till explorer, men det kommer att komma en sufflett till Sporten och Dashen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-02 08:44
    HÄR KOMMER LÄNKEN TILL DEN 6e BILDTRÅDEN

www.familjeliv.se/Forum-3-141/m50813222.html
  • Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17
  • Ia 70
    LoppanL skrev 2010-02-21 21:34:16 följande:
    Åh, vad typiskt! Frågade om hon kunde hålla dem till nästa helg, då jag har svårt att ta mig dit i veckan, men det kunde hon inte. Grattis till ett bra köp! Nu har vi inte viben, men sporten och har adaptern för att fästa maxi cosin, funkar jättebra.
    Ahhh sorry vännen Jag bor ju nästan nästgårds Men vet inte om jag kommer att använda båda, kanske inte funkar så bra på syskonsitsen bak?? "benen ser ju lite långa ut" liksom.
    Felix-96, Leia-07, Luka-09
  • LoppanL
    Ia 70 skrev 2010-02-21 22:00:54 följande:
    Ahhh sorry vännen Jag bor ju nästan nästgårds Men vet inte om jag kommer att använda båda, kanske inte funkar så bra på syskonsitsen bak?? "benen ser ju lite långa ut" liksom.
    det gör faktiskt inget egentligen, maken är i kanada precis, och köper en där istället då, blir i princip samma pris. Nu slapp jag fundera på om han skulle släpa hem eller om vi skulle chansa på att få dessa.. Jag hoppas verkligen de funkar i syskonsitsen, för det är där jag tänkt ha en främst, då jag tror lilltjejen kommer vilja sitta upp tidigt. Känns bra med "kuddarna" runt huvudet då..
  • Ia 70
    LoppanL skrev 2010-02-21 22:08:38 följande:
    det gör faktiskt inget egentligen, maken är i kanada precis, och köper en där istället då, blir i princip samma pris. Nu slapp jag fundera på om han skulle släpa hem eller om vi skulle chansa på att få dessa.. Jag hoppas verkligen de funkar i syskonsitsen, för det är där jag tänkt ha en främst, då jag tror lilltjejen kommer vilja sitta upp tidigt. Känns bra med "kuddarna" runt huvudet då..
    Hihi aaaa eller hur, o de va ju inget pris liksom men bor man i Gamla Stan så gör man Luka e 5 1/2 månad så ja hoppas me att de funkar o de borde de ju göra även om bena e lite långa. Billigare dynor får man ju leta efter!!!
    Felix-96, Leia-07, Luka-09
  • LoppanL
    Ia 70 skrev 2010-02-21 22:16:56 följande:
    Hihi aaaa eller hur, o de va ju inget pris liksom men bor man i Gamla Stan så gör man Luka e 5 1/2 månad så ja hoppas me att de funkar o de borde de ju göra även om bena e lite långa. Billigare dynor får man ju leta efter!!!
    Ja, det var verkligen ett kap och bor du så nära så är det ju verkligen bara att slå till! Bor ute i Vallentuna, så det är lite knepigare att ta sig, framförallt nu med all snö!
    Man får väl vika in bena eller nåt om de blir för långa...
  • Rosenbarn
    Ia 70 skrev 2010-02-21 22:16:56 följande:
    ska du sälja ena billigt säg till{#lang_emotions_laughing} då blir inte frakten lika dyr
  • kalmar brud

Någon som har lust att ta en bild på phil and teds åkpåse hur den ser ut bak.

Jag har en åkpåse/sovsäck från stasium men den får jag inte att sitta bra.

• tes 75
    en fråga till er VIBE-ägare som haft problem med att framhjulet trögar sig:

vi köpte vår VIBE i september 2009 hos Odenplans barnvagnar, och hade redan efter en vecka problem med att framhjulet var otroligt trögt & drog sig åt ena hållet (och med sufletten som satt jättelöst). åkte in till Odenplans barnvagnar & fick hjulet smörjt & sufletten utbytt. vagnen funkade bra ett tag, men hjulet började tröga sig snart igen varför vi smörjde med barnvagnssmörja (lithiumfett). vagnen gick ok ett tag igen, men hjulet blev snart trögt återigen & sedan denna vinter gjorde sitt intåg har framhjulet inte gått att svänga alls vissa dagar när det varit riktigt kallt. eftersom det är en ny vagn har vi inte tyckt att vi ska behöva hålla på & smörja stup i kvarten, så hjulet har bara blivit trögare & trögare. förra veckan började det knaka i ena bakhjulet, troligtvis pga det ökade trycket som uppstått då vi inte kunnat svänga med vagnen som man ska. då åkte vi in till Odenplans & reklamerade skiten. förutom att framhjulet är trögt så gnisslar dessutom chassit som 17 vid ena skarven där man fäller ihop vagnen, & det har inte blivit bättre trots att vi smörjt där. leverantören skulle komma dagen därpå, så vi lämnade kvar vagnen för inspektion av dem. svar: de byter ena bakaxeln, men de sade att det tröga framhjulet beror på den extrema vintern, så det är bara att smörja ofta. eh, ska man behöva smörja hjulet på en NY vagn en gång/vecka?! ett hjul som dessutom trögar sig även när det INTE är extremvinter? jag tycker inte det. dessutom ska inte ett helt nytt chassi gnissla så barnen i vagnen inte kan sova & vagnsföraren drivs till vansinne. inte heller ska lite extra tyngd på ena bakhjulet under en kort tid göra att bakaxeln pajjar. vi har bara använt vagnen till ett barn på 12 kilo hittills! vagnen ska ju klara 2 barn på 25+15 kilo! allt detta är ju problem man kan förvänta sig av en begagnad vagn, inte en ny! och det är ju för att slippa att smörja hjul & annat hela tiden, och slippa gnisslande chassi, som man köper en ny vagn! 
    hur som helst, nu blev det långt, när jag sade till Odenplans barnvagnar att eftersom vagnen uppenbarligen inte uppfyller de kvalitetskrav man kan förvänta sig av en ny vagn som dessutom är P&Ts dyraste modell, & eftersom den inte går att använda ordentligt på vintern (vilket det inte står nåt om i vagnens beskrivning) så har vagnen uppenbart ursprungliga fel & att jag vill häva köpet, sade han att han kunde fixa vagnen genom att fila på nåt i framhjulet. alltså inte byta ut den "ring" som jag sett här i tråden att en del fått utbytt. ni som fått framhjulet fixat, på den NYA VIBE-modellen (alltså inte ni med vobblande hjul som fått kullagret bytt), hur har det fixats och har det blivit bättre? hur tycker ni man blir bemött på Odenplans? jag tycker det ofta är med nonchalans & arrogans. t ex hävdade han att det gnisslande chassit inte alls berodde på att det gnisslade i skarven där man fäller ihop vagnen, & att vi "smörjt fel" när vi misslyckats med att minska gnisslet. 
    jag blir så trött. har BF om 3 veckor, och en dyr syskonvagn som känns som en sämre begagnad i dålig kvalitet. ska hämta upp den i veckan iaf & se om det blivit nåt bättre efter att han "filat" och "smörjt rätt". 
    nån med liknande erfarenheter?
  • tes 75
    en fråga till er VIBE-ägare som haft problem med att framhjulet trögar sig:

vi köpte vår VIBE i september 2009 hos Odenplans barnvagnar, och hade redan efter en vecka problem med att framhjulet var otroligt trögt & drog sig åt ena hållet (och med sufletten som satt jättelöst). åkte in till Odenplans barnvagnar & fick hjulet smörjt & sufletten utbytt. vagnen funkade bra ett tag, men hjulet började tröga sig snart igen varför vi smörjde med barnvagnssmörja (lithiumfett). vagnen gick ok ett tag igen, men hjulet blev snart trögt återigen & sedan denna vinter gjorde sitt intåg har framhjulet inte gått att svänga alls vissa dagar när det varit riktigt kallt. eftersom det är en ny vagn har vi inte tyckt att vi ska behöva hålla på & smörja stup i kvarten, så hjulet har bara blivit trögare & trögare. förra veckan började det knaka i ena bakhjulet, troligtvis pga det ökade trycket som uppstått då vi inte kunnat svänga med vagnen som man ska. då åkte vi in till Odenplans & reklamerade skiten. förutom att framhjulet är trögt så gnisslar dessutom chassit som 17 vid ena skarven där man fäller ihop vagnen, & det har inte blivit bättre trots att vi smörjt där. leverantören skulle komma dagen därpå, så vi lämnade kvar vagnen för inspektion av dem. svar: de byter ena bakaxeln, men de sade att det tröga framhjulet beror på den extrema vintern, så det är bara att smörja ofta. eh, ska man behöva smörja hjulet på en NY vagn en gång/vecka?! ett hjul som dessutom trögar sig även när det INTE är extremvinter? jag tycker inte det. dessutom ska inte ett helt nytt chassi gnissla så barnen i vagnen inte kan sova & vagnsföraren drivs till vansinne. inte heller ska lite extra tyngd på ena bakhjulet under en kort tid göra att bakaxeln pajjar. vi har bara använt vagnen till ett barn på 12 kilo hittills! vagnen ska ju klara 2 barn på 25+15 kilo! allt detta är ju problem man kan förvänta sig av en begagnad vagn, inte en ny! och det är ju för att slippa att smörja hjul & annat hela tiden, och slippa gnisslande chassi, som man köper en ny vagn! 
    hur som helst, nu blev det långt, när jag sade till Odenplans barnvagnar att eftersom vagnen uppenbarligen inte uppfyller de kvalitetskrav man kan förvänta sig av en ny vagn som dessutom är P&Ts dyraste modell, & eftersom den inte går att använda ordentligt på vintern (vilket det inte står nåt om i vagnens beskrivning) så har vagnen uppenbart ursprungliga fel & att jag vill häva köpet, sade han att han kunde fixa vagnen genom att fila på nåt i framhjulet. alltså inte byta ut den "ring" som jag sett här i tråden att en del fått utbytt. ni som fått framhjulet fixat, på den NYA VIBE-modellen (alltså inte ni med vobblande hjul som fått kullagret bytt), hur har det fixats och har det blivit bättre? hur tycker ni man blir bemött på Odenplans? jag tycker det ofta är med nonchalans & arrogans. t ex hävdade han att det gnisslande chassit inte alls berodde på att det gnisslade i skarven där man fäller ihop vagnen, & att vi "smörjt fel" när vi misslyckats med att minska gnisslet. 
    jag blir så trött. har BF om 3 veckor, och en dyr syskonvagn som känns som en sämre begagnad i dålig kvalitet. ska hämta upp den i veckan iaf & se om det blivit nåt bättre efter att han "filat" och "smörjt rätt". 
    nån med liknande erfarenheter?
  • norgesessan

Tes, om det fortfarande är fel efter denna gången (när dom ska fila) så har du rätt till att få häva köpet, den som säljer har 3 chanser på sig att fixa...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • bohusbebis

Allt prat om Buggy Bunny fick mig att ta fram min ur garderoben och testa den. Vore kul att höra vad ni andra tycker om den åxå sen. Kan bara tro att den sitter bra i just syskonsitsen, för det är dåligt med fastsättningar på den. En kardborre mitt uppepå bara, som går att sätta runt stången på syskonsitsen. Benen "hänger" liksom ner i varukorgen och det ser helt okej ut. Funkar kanske för barn som sitter hyffsat still. Vår resenär däremot hoppar gärna i och ur, kravlar runt (ja hon lyckas faktiskt med det och har sin favoritplats i varukorgen!). Nä, den åker nog in i garderoben igen... Fast jag gillar kudden. Undrar om man kan använda bara den på nåt fiffigt sätt...
    Försöker lägga in en bild, men vet inte hur man gör. Lägger den i mitt bildarkiv istället om jag lyckas med det.

Svar på tråden Phil & Ted syskonvagn del 17