• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Rondellen skrev 2010-01-31 12:29:43 följande:
    Hej allesammans. Jag skrev visserligen sist att jag skulle dra mig ur tråden eftersom X:et verkar dra ut på tiden, men tröstar mig med tanken om att få sätta igång med ivf i år och förhoppningsvis bli mamma nästa år! Följer därför lite vad det snackas om här i tråden och vill göra ett inlägg i prisdiskussionen.Man kan be sin arbetsgivare att betala ivf:n (om arbetsgivaren går med på det dvs), kanske lättare att be sin mans? Sedan drar arbetsgivaren kostnaden på ens lön innan man betalat skatt, vilket innebär att ju högre skattesats man har, ju större del betalar man med oskattade pengar. Jag är tämligen säker på att det hela kallas för bruttoskatteavdrag. Det jag lägger fram har jag itne luskat ut själv, utan fått förklarat för mig av en annan medlem här på FL, så jag reserverar mig för att detta kan vara bitvis felförklarat. Dock uppmanar jag er alla soms ka gå privat att kolla upp denna möjlighet, kan bli stora pengar man sparar!Stort lycka till alla, jag följer tråden då o då, och kommer tillbaka när min process kommer igång igen :D
    Vad söt du är som kommer med lösningar & förslag . Jag hoppas, hoppas så att ni får komma igång väldigt snart! Jag kan tänka mig att det rullar på, bara detta är över.
    Liffan skrev 2010-01-31 13:28:31 följande:
    Frikadellen: Det var ju bra att veta om skattereduktionen! Idag vid frukosten tog jag upp tanken på privat försök innan vi kommer igång på SU med min sambo men han tyckte att det var totalt onödigt att lägga så mycket pengar på något som vi ändå snart får gratis. ja, ja, vi får se vad de säger på SU och sen prata vidare, det kan behövas lite tid för saker att mogna hos min sambo så mitt hopp är inte helt dött än.
    Min sambo resonerade på samma sätt...jag tänkte över det och när vi fick reda på att väntetiderna faktiskt är 3 månader, så sa vi att vi då spapar dessa pengar till privat om det skulle behövas senare.
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-02-01 08:16:53 följande:
    Kolla på fertilitetscentrum (carlanderskas) hemsida och se vad de har för samarbetspartners. Jag bor 12 mil från Göteborg och kommer göra min behandling på distans dvs man åker bara till carlanderska för äggplock och insättning. Allt annat sköter min vanliga gynmottagning. Jag betalar 5.000 till min läkare och 17.000 till carlanderska. Alltså 22 i stället för 30.000. Det är mycket pengar att spara.
    Vad smidigt med samarbetspartners! När är det beräknat att du ska sätta igång?
  • Macpau
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-02-01 09:44:41 följande:
    Sätter igång med korta metoden i slutet av februari. Dag 2-3 på nästa mens.
    Då är det ju snart:)!

Jag vill också ha den korta metoden...nedreglering låter inte så jätteroligt...är lite orolig över hur det kommer att påverka jobbet då jag har en hel del kundkontakt.

Hur har ni andra gjort-har ni sagt till på jobbet? Hur fungerar ivf kombinerat med yrkeslivet?
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-02-01 19:40:56 följande:
    Hej!Hoppas att alla mår bra! Idag ringde jag till SU och fick reda på att vi skulle få komma den 25 feb - känns som evigheter!!! Men det går ju fort. De hade även skickat kallelsen så den låg och väntade på mig här hemma. Jag kunde inte vara arg alls när jag ringde. Men beroende på vad de säger när vi är där så kanske jag ändå kan dra fram dessa gamla oförätter. Lycklig: Skönt att snart vara igång! Jag har berättat för min chef som är snäll och förstående och som varje gång jag har varit tvungen att vara borta från jobbet har sagt att min hälsa är viktigast! Jag försöker förklara att jag inte är sjuk men det går inte riktigt fram... Det känns iaf skönt att ha hennes stöd. Jag har berättat för några kollegor, mer för att vi kommit in på barn ändå. Jag känner mig lite orolig för hur man ska kunna vara på topp på jobbet men har ett ganska fritt jobb och jag kan jobba hemifrån om det skulle behövas. Det känns ENORMT lyxigt att ha sådana förhållanden i livet när man ska in i detta!!! Macpau: hur har du gjort/tänker du göra?Hoppas att alla får en skön kväll!!
    God morgon tjejer!
    Efter mitt ma kände jag mig lite tvungen att berätta då jag var hemma i 2.5 veckor. Innan dess så hade jag inte sagt något till kollegor/chef på 1,5 år. Kunde inte riktigt hålla masken mär jag väl kom tillbaka...nu har vi en ny (mycket bättre) chef som är mån om sin personal och som också vet allting. Det känns bäst så.

Mitt jobb kräver en hel del resande så jag ska börja kompromissa en del.  Jag reser en del i norden med jobbet, både helger och långhelger. För att slippa stressen över att missa ett samtal från ivf/"sista minuten möten" så åker jag inte på de långa men åker på helgresorna. Jag ska bli mindre plikttrogen & börja tänka lite mer på mig själv i år-speciellt nu med ivf som närmar sig. De långa seminarierna jobbar vi ca 16timmar per dag-inte bra att stressa så tror jag...Väldigt svårt att anpassa mig 
    JaMA08 skrev 2010-02-01 23:43:15 följande:
    PCO: Du har samma glöd, du bara måste plocka fram den! Det går lätt när man väl är inne i det, man har ju en sporre-en bebis.. Jag längtar tills mars, då vi ska på första besöket. Lycka till! Kram
     Vi får sporra varann här, när tiden segar sig fram : Jag hoppas också att vi får vårt första besök i mars...har ni redan fått ett brev hem med datum?
  • Macpau
    MaMaS skrev 2010-02-03 10:55:57 följande:
    Hej! Får man hoppa in här? Vi står i kö till sahlgrenska och ska bli kallade senast i mars. Skönt att få prata med personer i samma sits. Står alla fortfarande i kö eller är det nån som börjat sin utredning?
    Hej & välkommen!

Vad spännade, vi verkar ha samma tider...vi ska också bli kallade i mars någongång. Utredning har vi redan gjort och den är avklarad. Nu står vi alltså i ivf-kö. Är det det du menar med utredning?

Hur ser er bakrund ut?
  • Macpau

Hur är det med er andra idag tjejer? Jag fick precis mens, men det känns ok-ivf är min räddning! (snälla gud, låt det funka ) :)

• Macpau
    MaMaS skrev 2010-02-03 15:23:32 följande:
    Tack så mycket! Roligt att vi har samma tider Vi har gjort undersökningar hos privat gyn med vul, prog.prov, spolning och sambon har tagit spermaprov. Hittar inget fel på oss, men ändå lyckas vi inte bli gravida.  Jag vet inte riktigt hur det går till på sahlgrenska. Vet bara att vi ska ha vårt första möte hos dom i mars, så jag antog att de gjorde nån sorts utredning innan de börjar med ivf, eller? Det var så jag menade Hur ser er historia ut?
    ok, då är jag med-då ligger vi samma då, tidsmässigt

Vad skumt det är när man inte hittar någon förklaring till varför man inte blir gravid...måste vara väldigt frustrerande! Vi vet att min vänstra äggledare är lite täppt och min högra är ärrad vilket medför ökad risk för utomkveds. Jag lyckades bli gravid efter 1.5 år men fick ma i v.10 i september. Ska bli skönt med ivf och jag hoppas så mycket på det, då vi "går runt" problemet med äggledarna.
    Liffan skrev 2010-02-03 18:19:02 följande:
    Välkommen! Då verkar ni har gjort utredning så jag gissar att ni får komma på samtal och sen sätta igång med IVF inom tre månader (om jag nu har tolkat SU:s hemsida rätt). Då är du snart igång!!! Trist med mens men som sagt, IVF here we come! Lite trött idag men nu är mensen slut och försöken på naturlig väg tar vid! Kram
    Missförstå mig rätt, men det ska bli skönt att slippa försöka få till det den naturliga vägen! Jag har sån tur som har en sambo som ka prestera under press (typ när jag kommer hem, slänger av mig jackan och säger "nu får vi det överstökat".

• Macpau

oops, råkade trycka på posta inlägget knappen för tidigt..jag var mitt uppe i en filosofisk diskussion hur mitt sexliv ser ut efter drygt 2 års barnaalstrande...men det sparar vi till en annan, regnig dag

• Macpau
    MANGO 2010 skrev 2010-02-03 19:54:59 följande:
    Hej Blivande Mammor :)Jag tror att jag ligger lite före er i processen, men hoppar gärna in här och håller er goa Göteborgare sällskap Vi sökte för första gången i somras och kom in på ett första besök efter någon månad (på återbudstid). Efter det följde en massa tester, spolning av äggledare, ultraljud, blodprov och spermaprover. Vi kommer att göra en ICSI pga min mans simmare är för få. Den innebär att man skickar in spermien hela vägen i ägget istället för att de får försöka att befrukta varann själva på IVF.vi hade vår "slutgiltiga" läkarbesök den 4 januari -det som jag tror att de flesta av er väntar på. Där planlade vi vårt schema, spray, sprutor, äggplockning osv...Den tidigaste äggplockningen som fanns ledig då var vecka 9, men det passade inte med min menscykel, därför blev det framflyttat till vecka 11 och då valde vi att skjuta på det ytterligare två veckor, för att kunna få in en resa  Jag tror att man behöver det, göra positiva saker!!! Tänka på varandra!!! Det är nog en tuff resa, den vi alla ska gå igenom här hemma...Men summa summarum, det jag skulle säga, var att för mig var det 8 veckor mellan möte och ÄP. Dock har jag läst om andra här inne som har fått tid 3 veckor efter för att det passat in med återbud osv... Men jag tror att man ska räkna med typ 2 månader. Dock är det ju en massa förberedelser före ÄP, så behandlingarna startar kanske efter cirka 1 månad, beroende på när man har mens.Kram till er alla :)
    Hej Mango!
    När du inleder så smickrande så kan man inte annat än motså att välkomna dig med öppna armar

Vad roligt med flera i vårt gäng.!Bor du i Göteborg du med?

Spännande med nån som ligger lite före också, då får du guida oss igenom denna djungel ;)
    Liffan skrev 2010-02-03 19:56:18 följande:
    ha ha! kan tänka mig hur det ser ut... det ska bli skönt att få assistans på barnaalstrandet så att man kanske kan hitta tillbaka till det som en gång kändes kul och, kors i taket, upphetsande...
    hahaha...jag skojar inte-vi high fivar om vi lyckas få till det- från "kläder på"-till "benen upp i luften"
    Det är i såna fall jag är så tacksam för min sambo som är med och avdramatiserar sexet när man verkligen inte är sugen. Vilket man i ärlighetens namn, efter drygt 2 års schemalagd sex, inte är alltför ofta!

När jag pratar om detta med mina kompisar så tycker vissa att det låter hemskt, men jag är så nöjd så *klappar mig på axeln*
  • Macpau
    MANGO 2010 skrev 2010-02-03 20:17:10 följande:
    Japp, jag bor i Gbg, eller lite söderut.Jo, jag känner igen det där... Älskling det är dags... Suck, längtar tills man kan få till det för att man faktiskt har lust :)Men det kommer !!
    ibland drömmer jag faktiskt att jag längtar efter sex med min sambo...sen vaknaar jag och berättar för honom vilken underbar dröm jag hade :)

Men det är som du säger-har man varit sugen förr, så kommer det så småningom tillbaka!

Jag måste ändå säga att detta har stärkt oss jättemycket som par-trots att vi på ett bra tag inte har haft nån vidare sexlust...den har ersatts av nån slags ömhet och förståelse. Jag gillar det! (men sexlusten får givetvis komma tillbaka den med).

kram
  • Macpau
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-02-04 08:12:26 följande:
    Välkommen! Jag kommer antagligen ha äggplock slutet av v10 eller början av v.11 beroende på när min mens kommer. Fast jag kommer att göra ett privat försök på Carlanderska i Göteborg. Men vi kommer ju ligga väldigt lika tidsmässigt du och jag.
    Jag kommer nog att ligga några veckor efter er...men det är bra att några tar täten & kan nerätta om hur allt går till:)
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?