• Macpau

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Macpau skrev 2010-01-28 20:44:40 följande:
    ja, det tar nog lägre tid än man tror, det här med kötiderna... Läkaren sa att hon ställde oss direkt i kön med vårdgarantin på 3 månader..men det är ju till första besöket inför ivf:n..så nu blir jag osäker!! var det förra besöket mitt "första besök" eller var det en remiss?? hmm...jaja- då blir det precis innan sommaren. För vi SKA ju hinna innan de stänger för sommaren.
    Nu har jag tänkt tillbaka lite på vad läkaren faktisk sa och diskuterat med min käre sambo (min portabla hårrdisk) ;). Efter mötet, som vi ska kallas till inom 3 månader, så är det ingen "väntetid" utan man måste bara komma rätt i sin cykel innan allt vad spayning/sprutor heter.

Skönt att jag hade honom med mig. Jag blir så obekväm på sjukhus så jag tenderar att inte minnas allt när jag väl kommit därifrån :)
  • Macpau
    JaMA08 skrev 2010-01-29 02:10:20 följande:
    PCO: Bmi gränsen för IVF är 35-man får inte ha större BMI eftersom det är mindre chans att lyckas med IVF då.Tack alla! Vi väntar på förste besöket där man samlas många par och ser på filmen tror jag, sen blir det väl start med IVF inom 3månader. Vi har som sagt försökt sedan mars 2008 men ännu inte blivit gravida, utredning visar inget fel på någon av oss utan vi har väl bara otur eller så beror det på min övervikt. Vi hoppas att IVF ska vara något för oss! Vi får se hur allt utvecklar sig, har har gått ner 2,3kg på 2 1/2 vecka nu och har 2,5kg kvar tills BMI 35. Men jag kämpar och det gåt löjligt enkelt den här gången!
    Vad duktig du är med vikten! Jag har gått upp et tpar kila då jag har ätit Pergotime unde rrätt så lång tid..ca 1/2 kg per kur som INTE vill ge med sig. Det är en ny känsla för mig då jag aldrig ens har behävt tänka på vikten och kunde äta allt utan att gå upp i vikt-eller så böir det så när man fyllt 30 .

Testade mig idag-minus på stickan. För första gången på länge så känns det ok...nu inväntar jag min ivf behandling.

kram på er alla:)
  • Macpau
    S1975 skrev 2010-01-29 08:36:42 följande:
    Jag har gjort 5 inseminationer i Danmark med som enda resultat 1 tidigt missfall.IVF är ju nästa steg.Jag är nu ruvare på 2 embryo ( 12 och 16 celler på dag 4).Jag har en infektion i luftrören med feber och jag tar penicillin.Hoppas inte att det påverkar mina chanser att bli gravid...
    Jag är lite dålig på inseminationsprocessen (ivf med för den delen...). Är det mycket bättre chans med ivf?

vad spännande att du ruvar! När är det testdag? Jag vet inte hur det är om man äter penicillinn, men jag har för mig att det finns olika sorter man får när man är gravid. Det vet jag att jag fick när jag var osäker på om jag var gravid... det är säkert ingen fara!
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-01-29 09:09:21 följande:
    Hej tjejer. Jag tänkte också att jag skulle hoppa in här. Jag är remitterad till Sahlgrenska men vi tjuvstartar med ett privat försök. Vi har försökt bli gravida i två år lite drygt. Var på sista avstämningsmötet med min läkare igår och kommer att köra igång med den kortare ivf metoden i samband med nästa mens, alltså ungefär den 23:e februari. Jag går direkt på sprutorna och vi hoppas så klart att det går bra. Känns skönt att sätta igång. Jag kommer att göra behandlingen på distans hos min läkare och sen till fertilitetscentrum i Göteborg för äggplock och återinförande. Snacka om att man börjar bli lite nervös nu.
    Hej & jättevälkommen!

Vi har försökt lika länge (blev gravid efter 1,5 år men ma i v.10). Detta var i september. Vi var på möte nu i onsdags där det bestämdes att det blir ivf nästa. Jag ska genomgå den långa metoden...undrar varför det är olika-fick du någon anledning?

kram:)
  • Macpau
    Lycklig vill ha mer skrev 2010-01-29 10:24:35 följande:
    Jag fick förklaringen att de börjar gå över mer till den korta metoden speciellt för lite yngre personer. Jag är 29 i år och ju yngre du är desto lättare är det att bli överstimulerad då man har en större äggreserv. Korta metoden innebär då att man får ut lite färre ägg men sannolikheten att lyckas är lika stor mellan den korta och den långa. De hoppas på att få ut mellan 5 och 10 ägg med den korta metoden på mig. Men sen får man ju se hur man svarar på medicineringen, kanske inte alls går bra. Jag tycker det är skönt att prova korta metoden i alla fall. Det blir ju inte alls en lika utdragen process.
    äh vad faaan...jag skulle helst också ta dne korta metoden först tror jag..skonsammare mot kroppwn (och snabbare;) ). S¨å går det när man är över 30 strecket:)
    Rondellen skrev 2010-01-29 10:26:16 följande:
    Hej på er tjejor. Den är X-historien verkar dra ut på tiden då hcg står stilla. Alltså vill inte läkaren operera utan man väntar på att det ska gå tillbaka av sig självt. Och det kan tom ta några månader! Först sedan kan vi sätta igång med ivf-processen  Trodde att själva behandlingen skulle gå lika fort som förra gången jag hade x, då jag opererades direkt efter konstaterandet, men då var hcg skyhögt. Kände positivt inför att i alla fall få snabbt börja med ivf. Men inte då! Nu har jag ett X som står still, en värdelös äggledare kvar, och bara att vänta på att min kropp reder upp det hela. Hur som helst, eftersom detta inte går så snabbt som jag trodde så vilar jag mig lite från denna tråd, inser att jag i nuläget inte kan tillföra så mkt eftersom att jag måste vänta på att detta försvinner först. Annars blir det så mkt fokus på X:et och inte härligt prat om att få låta fina ägg gosa in sig i livmodern... Men jag kommer så klart följa o läsa o kanske fråga lite då och då, eftersom allt detta blir återigen aktuellt om några månader. Tack för stöd och pepp!
    Åh vad tråkligt Frikadellen:(. Flera månader!! Det är ju ljusår bort för oss...

massa kramar till dig- vi ser fram emot att du kommer tillbak till tråden, snarast!

pco- håller tummarna för dig med:)

Trevlig helg:)
  • Macpau

Hittade det här på SU:s hemsida:

IVF omfattas också av vårdgarantin vilket innebär att ett besök sker inom 3 månader från det datum som remissen för IVF-behandling har registrerats hos oss. Själva IVF-behandlingen påbörjas sedan inom 3 månader från besöket.

Alltaå borde själva ivf behandligen startas upp inom 3 månader för mig då!

• Macpau
    S1975 skrev 2010-01-29 14:16:55 följande:
    Macpau:Eftersom jag inte vet om jag är gravid så talade jag om för läkaren att jag har gjort IVF. Hon skrev ut en penicillin som inte medför några risker för fosterskador!Jag tror att chansen att bli gravid är större vid IVF än vid insemination men jag kan inga siffror.
    ok, då håller jag tummarna att det går hem den gången. Du har verkligen kämpat. Hur länge sen är det du påbörjade den första inseminationen?
    Liffan skrev 2010-01-29 18:38:53 följande:
    Godkväll i tråden!Härligt med fredag, även om mina planer för kvällen tyvärr inte alls blev som de skulle bli. Ja, ensam hemma med På spåret är inte fel det heller.Välkomna nya medlemmar! Lycklig vill ha mer - skönt att sätta igång direkt med privat, funderar lite på det själv också. och skönt med den korta metoden - gissar att man skippar hela nedregleringsprocessen då eller? jag har fått för mig att man inte kör så mycket på den korta metoden på SU men har inga belägg för det. JaMa08, härligt jobbat med vikten!! Då är det ju vara lika mycket kvar, det fixar du galant!! jag fick ju mens igår och försökte få tag på SU för att höra vad som händer nu eftersom vi inte blivit kallade till det avslutande utredningssamtalet än. det var så lång telefonkö så till slut gav jag upp och satte min sambo som var ledig på det. när han fick tag på dem så visade det sig att de hade missat att säga till tidbokningen att vi skulle bli kallade! de hade noterat det i journalen men där tog det tydligen stopp. så jävla irriterande!!!! vi skulle ringa till tidbokningen nästa vecka för att höra vad de säger. grejen är att det här är andra gången de missar - de glömde att skicka provsvaren på progesteronet m.m. när jag hade tagit de proverna. när jag efter lång tid ringde så sa de bara "oj, de har de missat att skicka till dig, men jag har de här i din journal så du får dem nu". fa fan! nu känner jag att jag får ligga på dem om allt! ja, ja. ha en skön kväll! tittar nog in här igen lite senare. kram
    Va?? Har de missat er inte en-utan TVÅ gånger???

Ja, läkaren sa till mig att de i första hand kör på den långa metoden, då den statistiskt ger bättre resultat i slutändan. jag får väl tänka på det, när jag är en hormonstinn jävulstyrann här hemma/på jobbet...

Jag skulle trycka på det med att ni har missat att bli kallade...det kanske skyndar på processen litegrann? Då är de säkert extranoga med att föra in allt/logga ordentligt

Hur är det med er andra? Hom precis hem från bion, såg "Sherlock Holmes". Superbra!!!
    Rekommenderas starkt. Jag har hittat ett nytt frikort-Robert Downey Jr...

kram & ha en trevlig kväll.
  • Macpau
    Liffan skrev 2010-01-29 23:26:17 följande:
    i min hopplöshet inför SU som slarvar bort mina grejer hela tiden, och inspirerad av Lycklig, så kollade jag lite på privat IVF och pratade med mamma som sa att hon gärna var med och finansierade det. fina föräldrar!! insåg dock att jag nog bör prata med min sambo innan jag drar igång för mycket. privat alternativ ar inte alls varit uppe på tapeten förut. och kanske höra med SU hur tidsplanen ser ut. jag berättade för mina föräldrar efter sex månaders försök att vi försökte skaffa barn och de har också varit informerade om hela processen med utredning(sjukvårdsfolk så det är skönt att kunna stämma av med dem också). jag tycker verkligen att det är helt underbart att kunna prata med dem och inte känna att jag döljer en sådan stor grej som det är för mig. jag tänker ju på barnaalstrande jämt. och då inte alltid på den trevliga biten av det. Hur gör ni? berättar ni för vänner och familj?
    Hej Liffan!

Oj, grattis till så snälla föräldrar:):). Jag tror att mina min sambos föräldrar också skulle rycka in med pengar om det skulle behövas. Vi har tur, inte alla föräldrar vill/har möjlighet att ställa upp!

Kolla med su, fö de har inte så lång väntetid när jag frågade...vad gör väl ett 3-4 månade till efter dessa år, tänker jag. Vi ville också gå privat, men kom till slutsatsen att vi tar gratisförsöken först, sen pivat, om det skulle behövas *peppar, peppar*.

Jag har varit öppen om detta men alla våra nära vänner & familj sen start.
    På jobbet så höll jag det hemligt i 1.5 år, men sen  när jag fick mitt ma så var jag sjukskriven och då det är ett så litet företag så berätade jag allt. Det var väldigt skönt. Ingen frågar & accepterar om jag är ledsen nån dag. Min chef vet allt också. Det har varit så mycket med läkartider, sjukskrivning & cystor (kunde kappt gå).
  • Macpau
    S1975 skrev 2010-01-30 10:11:10 följande:
    Macpau:Första inseminationen gjorde jag i oktober 2008.Jag började med provtagning osv sommaren 2008.Jag har dock funderat på inseminationer sedan våren 2005!Det har varit 1 lång process för mig!
    God  morgon,

Har man haft detta i tankarna sen2005 så är det en väldigt lång tid. Men nu ska vi göra ivf-alltså ska bli äntligen lyckas under 2010

Vad kostar ivf i DK (om du fortsätter där) i jämförelse med i Sverige?

kram
  • Macpau
    S1975 skrev 2010-01-31 09:23:48 följande:
    Macpau:Godmorgon!Ja jag hoppas att jag ska lyckas nu för jag börjar tappa suget på att fortsätta...Jag vet inte priserna för IVF i Sverige ( eftersom det inte är aktuellt för mig ).Vad kostar privat IVF i Sverige?På Copenhagen Fertility Center kostar 1 IVF 17 500 danska kronor. Det finns även paket med 3 IVF.
    Jag har för mig att det kostar 19.000 för ett försök här på ivf kliniken i Göteborg. Ett 3 pack kostar 49'.

...det verkar inte vara så stor prisskillnad...för mig (om det blir aktuellt) så blir det här i Gbg isåfall. För om man räknar at man tjänar 1500 på att åka till DK, så går det på ett ut med resa & hotell-t.o.m back, om man måste ta ledigt från jobbet.
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?