• Tarda

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

Vitsippa76 skrev 2010-04-30 17:33:29 följande:
     Har sprayat i en vecka nu. De första dagarna gick väldigt bra, men sedan i onsdags mår jag konstant illa, har huvudvärk som kommer och går och domningar i armarna. Hoppas att kroppen vänjer sig så att det snart vänder, jag försöker intala mig det... Hur går det för er andra sprayare? Tarda och FrkSommar har jag för mig? Någon mer? Trevlig valborg allihop!
    Mina biverkningar är inget att tala om jämfört med dina, usch vad jobbigt att vara illamående, hoppas det ger sig snart.

Jag har fått ett oerhört sömnbehov och kan utan problem sova 14 h i sträck, är trött och seg även när jag är vaken, sen svettas jag väldigt lätt och konditionen är helt borta. Har dessutom fått superkänslig näsa, var hemma hos en kompis i veckan och efter ett tag var jag tvungen att flytta undan hennes kaffeburk som luktade smutsigt skrev eller nått liknande, mycket märkligt {#lang_emotions_dreamer}

På tisdag ska vi till SU och lära oss spruta, känns skönt att gå vidare till nästa steg.
  • Tarda

Förlåt om jag trampar på några tår nu men är jag den enda som tycker det känns ganska normalt att SU har sommarstängt, att de vill ha semester är väl ändå inte orimligt? Hur jobbigt det än är att vara ofrivilligt barnlös så är detta ändå inte livsuppehållande vård. Självklart är det supertråkigt att behöva vänta över sommaren men det är 2 månader det handlar om, bebis (om man lyckas på första försöket) i mars eller maj känns som det kvittar, iaf för mig.

Väntetiderna på SU är superkorta jämför med många andra landsting, jag har kompisar i sthlm som fick sin remiss skickad samtidigt som vi (november 09), vi är redan igång och de kommer få vänta till nästa höst (2011) eller nått liknande. De får inte heller 3 ET + 9 FET (som mest) som vi i VGR.

Om man jämför landsting så verkar Västra Götaland vara ett av de absolut bästa att vara ofrivilligt barnlös i, jag är sjukt glad att jag bor här och inte nån annanstans.

• Tarda
    Macpau skrev 2010-05-05 07:52:10 följande:
    ...  När jag placerades i kö i januari blev jag informerad om att jag skulle hinna med ett försök innan sommaren-vilket inte blev av. Jag frågade specifikt om detta då jag annars funderade på att göra privat under tiden. Sen förstår även jag att institutioner som sjukhus har med människor att göra och det är mkt som ska passa in-därav förskjutningar/förseningar, etc. 

Summa summarum- jag fattar men gnäller ändå 

Ja vad ska man säga om Sthlms ivf köer-mer än att deras köer är helt orimliga och i en klass för sig.
    Blir man lovad att få sätta igång innan sommaren så förstår jag iofs att man blir sur om det inte blir så, det hade jag oxå blivit. Dumt av dem att ge såna löften och sen inte hålla dem.

Jag har på något sätt landat lite och är inte alls så där hysterisk som jag var i höstas, då var varje dag en evighet och vi hade köat sen jag vet inte när, eg. juni 09 alltså inte alls länge, men iaf. Jag vet inte om det beror på att vi satt igång eller om jag är allmänt coolare nu men skönt är det. Hoppas fler får ett lugnare sinne snart, det är verkligen skönt efter att ha varit på helspänn i flera år.

Ja sthlms köer är hemska, jag förstår inte hur de kommer undan med det, o alla verkar ju gå privat i väntan på att komma fram.

För att hålla sig till ämnet. Igår var vi på SU och kollade östradiolvärdet samt lärde oss spruta. Det tog verkligen emot att sticka sig i magen, men när jag väl vågade så kändes det ingenting, nålen är supertunn och jag hann knappt blinka så var den inne.

Barnmorskan ringde lite senare och sa att mina värden var låga och fina så vi börjar spruta imorgon kväll som planerat. ÄP blir i slutet av v 20, bara 2 veckor kvar alltså. Jag har (nästan) varit förskonad från biverkningar med sprayen, iofs är jag tröttare än vanligt men det är verkligen inget att gnälla om. Jag har faktiskt mått bättre än jag brukar, har fått nån märklig husmorsenergi och putsat fönster, rensat i skåp och fått massa gjort {#lang_emotions_heart}
  • Tarda
    Macpau skrev 2010-05-05 10:46:57 följande:
    Nix, här är det fortfarande lika hysteriskt . Och jag ser ingen ände på det . Eller jo, efter vår fika i maj så ska jag logga ut & inte logga in igen förrän i augusti *stolt*. Gött att värdena var bra. Var det en penna eller vanlig spruta? *efterlysert fort. Menopur erfarna*.
    Jag blev lugn ungefär i samma veva som vi var på info och nybesök, alltså i februari. Ungefär samtidigt bestämde vi oss för att gifta oss och jag kastade mig in med hull och hår i bröllopsplaneringen så det spelar nog in en del oxå. Att ha nått som distraherar som en ny hundvalp, husbygge, bröllop eller nytt jobb tror jag är bra för "hysterin".
    Du får väl skaffa en båt att skrapa på i sommar iom att bröllop inte verkar funka som distraktion {#lang_emotions_wink}

Har dålig koll men jag tror den kallas penna, såg ut som en stor sådan iaf. Nu ska jag inte ta menopur utan puregon men det spelar kanske mindre roll.

Iom att vårat ÄP troligtvis blir i slutet av veckan vågar jag nog hänga med och fika. Jag är lite less på alla mina vänner som kläcker bebisar till höger och vänster, fick besked om att ännu en väninna är preggo idag, blev mer än lovligt paff då hennes karl inte verkar vara stabilaste kortet, men men. Jag kan behöva bitch and whine med några likasinnade...

Måndag 17 maj: 
    Macpau
    Liffan
    Vitsippa76
    Miss Star
    Tarda
    window.Fusion.space("rekt2");
  • Tarda
    Dizzi82 skrev 2010-05-05 13:06:18 följande:
    Får hålla mer Tarda jag känner mig mycket lugnare och mår bättre sedan vi startade vår utredning, innan så var man ju ett vrak i några år som bara längtade och hoppades, nu vet man och det känns bra på så sätt nu är det en annan väntan och inte jobbig på samma sätt.

Jag tycker det är helt ok att dom stänger för sommaren, det var bara lite nervigt när mensen inte kom när den skulle och vi kanske inte skulle hunnit med vårat första försök innan sommaren. hade nu tur som fick starta sprayningen på första dagen istället.

tarda roligt att det är sprutstart redan. det ser värre ut än det känns att spruta sig själv, jobbar innom vården själv så är ju van att ge sprutor men inte förut givit mig själv en, det var lite udda första gången men nu vet man ju att det går bra när det är dags att börja.
    Vrak är rätta ordet, och visst väntar man fortfarande men det känns ändå hoppfullt även om jag vet att risken att misslyckas är större än att lyckas. Det känns skönt att iaf ha en sportslig för det har vi ju inte haft hittills. Funkar sprayen bra för dig?

Jag är glad att jag fick starta på CD1 istället, det har gått väldigt fort iom det. Det kändes lite som att stå högst upp på tian och inte våga hoppa när jag satt där med pennan i handen, men sen när jag väl stack så kände jag mig så löjlig, det gör ju bra mycket ondare att rycka bort ett plåster...

Har flera kompisar som läser till läkare och jag vet att de har övningsstuckit sig själva, huuh säger jag.
  • Tarda
    Macpau skrev 2010-05-05 14:30:54 följande:
    "Bitch & wine"...I like it!  En ny klassiker, månne? Kul-då blir vi ett gäng på fikat!
    Hehe, bitch and wine lät onekligen bättre än whine {#lang_emotions_dreamer}

Har ni bestämt nån plats ännu?
  • Tarda

Jag får nog hålla mig till whine, vill ju inte att mina stackars ägg ska vara bakfulla vid äggplocket {#lang_emotions_cheers}

• Tarda
    Liffan skrev 2010-05-05 20:21:46 följande:
     Tarda: gissar att du kanske tagit din första spruta nu. hoppas att det gick lika bra som vid övningen! bra biverkningar som gör hemmet städat också... Måste fråga: har du koll i vilka fall som man får börja på CD1 istället för CD21? känns SÅ mycket smidigare om man nu ska köra långa ändå...
    Inte ännu, imorgon är det dags. Anledningen till att jag började på cd1 är att min cykel är oregelbunden, kan vara 28-36 dagar. Då vet man ju aldrig riktigt om man lyckas träffa cd21, alltså är det säkrast att sätta igång när mensen kommer. Jag visste inte ens att det inte var den vanliga varianten, blev förvånad när jag läste om att starta på cd21 här. Det jag inte förstår är att jag hinner bli lika nedreglerad fast jag sprayar en vecka kortare, kanske borde fråga om det.

Ser fram emot bitch, whine, wine and dine om några veckor
    bubblan79 skrev 2010-05-05 20:31:05 följande:
    cd1 eller cd21 fick förklarat att jag som ska nedregleras och har en normal cykel i vanliga fall skulle börja med nässpray på cd21 så kanske om man bara ska ha sprutorna så kan man börja på cd1
    Jag har både spray och sprutor precis som du, bara sprutor blir korta metoden och den är inte standard på SU. Jag börjar med 125 puregon per dag.
  • Tarda
    bubblan79 skrev 2010-05-05 21:26:33 följande:
    jaha du ser, ibland undrar dom om dom vet vad dom pratar om. tycker för det mesta att man får reda på mer här än inom vården hahaha jag ska sprutamed 112.5, är det lågt? jag harju egen äl och ganska exakt cykel så kanske därför jag får lägre? vet ej men i vårt fall så är det manlig faktor occh dom kanske inte vågar ge mig mer.. sen vet man ju inte.. jag ska börja på detta men den dosen kanske höjs efterhand
    Jag känner mig väldigt trygg med att de vet exakt vad de gör. Med tanke på att mina prover i måndags visade att jag var nedreglerad så verkar det ju stämma.
    Du vet väl att det är alla läkares/vårdpersonals mardröm när en patient säger nått i stil med - Det har jag läst på internet så nu vill jag att ni bla bla {#lang_emotions_wink}

Det kan vara så att risken för cystor är större när man börjar på cd1 och därför rekommenderar de cd21, är inte säker men det känns som om jag läst det nånstans.

Vi har oxå manlig faktor och jag har egen ÄL, men kanske får jag högre dos för att min cykel är ojämn. Men vänta nu, du ska ha Gonal-F inte Puregon? Då spelar ju doserna mindre roll.
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?