• Tarda

Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?

MaMaS skrev 2010-02-25 09:45:27 följande:
    Ja, vi har gått hos en gyn innan och där tagit blodprov för prog.värde, spolning av äggledare och spermaprov. Hittade inget fel så han skickade remiss till sahlgrenska i dec och nu i mån var vi på sahlgrenska första gången. De tog då prover för hiv, hepatit, sköldkörteln och något annat. Har ni redan tagit alla dessa prover??
    Har man gjort sin infertilitetsutredning på SU har man redan tagit de prover du nämner när man gör den, men om man som ni är utredda på ett annat ställe vill nog SU ta sina egna prover.
  • Tarda

Kanska borde presentera mig.

Jag och fästmannen var på nybesök och gruppinfo förra veckan, vi har planerat vårt första äggplock till v. 22, min cykel är ojämn så det kan bli +- någon vecka. Det fanns tider redan i april men våren är redan fullbokad och stressig som det är så vi kom fram till att lägga det så nära deras sommarstängning som möjligt. Misslyckas vi finns det ändå inget vi kan göra för ens de öppnar i höst o det känns skönt på något sätt.

Har mått väldigt dåligt av den här görabarnkarusellen det sista året men sen vi bestämde oss för att gifta oss i september har jag slappnat av, eller rättare sagt kastat mig på bröllopskarusellen och det är en väldigt bra distraktion, rekommenderas varmt...

Avvaktar med att beställa klänning ett tag, vid midsommar borde vi veta om det blir ett vitt bröllop för mig.

• Tarda

De går igenom behandling detaljerat och så tittade vi på en film som visade ett par under deras IVF-försök. Läkarbesöket var egentligen inget nytt, en snabb gynundersökning och ungefär samma frågor som på de andra besök vi varit på. Sen gick vi igenom planeringen med en barnmorska och vi kunde ställa ev frågor.

• Tarda

Är det nån mer än jag som ska börja spraya denna veckan? Jag är toknervös och jättespänd, som en femåring kvällen innan julafton ungefär.

Och för första gången på åratal längtar jag efter att mensen ska dyka upp

• Tarda
    Macpau skrev 2010-04-20 07:20:19 följande:
    Välkommen Tarda! Ja, jag tror att Vitsippa började denna veckan? Sen är det några som redan börjat spraya. Berätta gärna om er väg från början tills idag (om du vill dela med dig, givetvis). Här ska jobbas (läs: surfa).

Fick en liten chock när sambon kom hem igår och sa att vi inte har  vare sig någon präst eller orgelspelare. Tydligen ingår inte det när man bokar kyrka...hur i hela friden ska man veta det? hade varit schysst att säga det i samband med bokningen av kyrkan tycker iallafall jag...6 veckor att hitta en prelle!!
    Jag tror jag presenterade mig längre bak i tråden, men jag har inte varit här så mycket sen dess.

Vi har försökt i drygt 2 år och började vår utredning på SU i september. Ganska snart konstaterades att spermaprovet innehöll på tok för lite simmare. Våra chanser att lyckas på naturlig väg bedömdes som extremt låga (iofs tyckte de att vi borde skydda oss om vi nån gång i framtiden inte skulle vilja bli gravida) och det blev remiss till IVF.

Först hade vi planerat ÄP v 22 men det har flyttats 2 ggr (har oregelbunden mens), nu ser det ut att bli v 20 istället. Helst hade jag velat ha det så nära SUs sommarstängning som möjligt men det är svårt att styra över naturen, som ni nog märkt

Vi gifter oss oxå senare i år. Märkligt att inte präst och kantor ingår, har aldrig hört om att det inte skulle göra det innan. Vilken församling gifter ni er i?
  • Tarda
    Vitsippa76 skrev 2010-04-20 20:15:26 följande:
    Tarda: Jag börjar också den här veckan, på fredag. Då följs vi åt!
    Jag trodde oxå att jag skulle börja till helgen men mensen dök upp idag så det fick bli ett akutbesök på apoteket.

Blev väldigt förvånad över att man fick montera ihop sprayen själv, iofs inte svårt men vanligtvis kommer ju mediciner färdigförpackade.

Skönt att fler är i samma stadie, jag är vanligtvis en lugn person men det här gör mig nervös. Så mycket som står på spel.
  • Tarda
    Vitsippa76 skrev 2010-04-21 21:40:48 följande:
     Tarda: Jag är också nervös inför spraystart. Hur går det för dig?
    Det går bara fint så du kan vara lugn. Var rädd att den skulle smaka illa som en del nässprayer mot allergi jag haft men den är hyfsat neutral, lite lätt bismak av metall bara.

Har inte märkt av några biverkningar ännu, men å andra sidan har jag bara kört i 2 dagar.

Macpau: Hur går det med jakten på präst och kantor? Vi försökte först få tag i en präst från en annan församling men det var inte helt lätt, så vi la ner och tog en från församlingen där vi ska vigas. Tyvärr betyder det att vigseln blir ganska sent, 16.30, men vi får fotas innan och hoppas att vi hinner klart med desserten innan 23.00 {#lang_emotions_tongue_out}
  • Tarda
    Dizzi82 skrev 2010-04-25 22:04:39 följande:
    ... sedan sa hon att man kanske kunde börja spraya redan på MFD någon som gjort det och vad är det för skillnad att börja då och 21 dagar efter mfd? hoppas att det har gått bra för er och att våran tråd har fått något + den sista månaden!
    Jag började spraya på mensens första dag, utgår från att det är vad förkortningen betyder, men man vet ju aldrig ;)

Har ingen susning om vad skillnaden är dock, jag har så oregelbunden cykel så jag antar att det är smidigast att starta CD1 då.

ÄP är planerat till v 20, alltså 4 veckor efter spraystart, det blir ju en del kortare än vad som är brukligt med långa metoden om jag förstått saken rätt. Så det är ju en skillnad.
  • Tarda
    Macpau skrev 2010-04-26 19:52:11 följande:
    det låter helt klart bättre att börja på CD1! v.20...det är ju rätt så snart! Spännande:) Japp, då är det 2 till som är gravida som började efter oss. Nämnde jag att det är ANDRA barnet de är gravida med??? gaaaah!!! Jag hatar Facebook. Ska nog bojkotta alla som är gravida och blocka deras dagliga kommentarer om hur magen växer *nöjd med mig själv*
    Ja det är snart, börjar undra om jag missförstått något, kan det gå så snabbt? Och varför börjar inte alla på CD1 isåfall, finns det några nackdelar?

Jag blir galen på alla FB-preggon. Värst är de som inte gör annat än gnäller om foglossning/svullna fötter/fett hår/gud vet vad. De har jag blockat för länge sen, med gott samvete :D
  • Tarda
    Liffan skrev 2010-04-30 12:44:29 följande:
    Kollade lite statistik på Carlanderskas hemsida. där blir 48 % gravida vid 'vanlig' odling och 57% vid blasto vid färskförsök. sen är det ju en del missfall så andel förlossningar är lite mindre såklart, 37% vanlig och 44% blasto. www.fertilitetscentrum.se/index.php?id=141  På SU är det 38% gravida och 28% förlossningar. så sämre utdelning... www.sahlgrenska.se/upload/SU/omrade_oss/repro...
    Men självklart ligger det i en privat vårdgivares intresse att ha fina resultat när patienterna betalar dyra pengar för att gå där. Jag hade nog velat se en oberoende undersökning istället, hade varit betydligt trovärdigare.
Svar på tråden Ivf våren 2010 i Göteborg-1a barnet?