Theina skrev 2010-02-10 12:10:10 följande:
Stella: Oj vilken gåshud jag fick.. lider verkligen med dig för allt som hänt, men fantastiskt att du är gravid nu, stort grattis blev du då det på naturlig väg eller? vad är det du skrev om? endometrios? kostar ivf mycket pengar? ver du det? Tack för att ni är så snälla mot mig, det behövs
IVF kostar ca 30 000:- per försök. Men vi var på G att få landstingsfinansierad IVF eftersom vi inte har några barn sedan tidigare. Då får man 3 försök gratis (1,5 års kö här i stockholm). VI är glada att vi lyckades själva för det innebär ju att vi har stor chans att lyckas med ev. syskon sen också.
När det gäller endometriosen så är jag skeptisk till att den är så utbredd på mig eftersom jag lyckats bli gravid med så korta mellanrum nu senaste tiden. Min gissning är att jag haft sammanväxningar på vä äggledare och att den var dominant. När den försvann så funkar den högra som den ska. Men det är som sagt var bara en amatördiagnos jag själv ställt
![](https://www.familjeliv.se/bundles/flmtinymce/vendor/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-smile.gif)
Endometrios är att livmoderslem har läckt ut lite överallt och kan orsaka smärtor i magen och gärna i samband med mens. Är helt ärligt inte alls påläst om det då jag inte riktigt trott på att jag har så mycket av det. Visst har jag mensvärk, men vem fasen har inte det? Men annars har jag inga problem med magen.
Det läkarna sa till mig var att det är stor risk att även andra äggledaren är skadad om den första är det. Men det beror alltid på orsak till att man fått sammanväxningar. T ex om man haft Klamydia så är det stor risk att infektionen har funnits i båda äggledaren. Sen kan man ha medfödda förträngningar eller andra ärrbildningar i äggledarna som kan vara bara i den ena. Men jag är nästan helt övertygad om att eftersom du fått barn innan så bör din högra fungera perfekt!
Hur känns det nu? Vågar ni prova så snart kroppen är återhämtad? Jag var helt manisk efter operationerna och bara räknade ner dagarna tills jag fick börja försöka. Väntade 2 månader efter sista op eftersom jag fått cellgifter, och den 3:e månaden hade jag igen ÄL så det blev 3 månader innan det riktiga försöket blev av och då tog det sig ju!
Visst har det varit en sjukt jobbig resa, men nu när denna gravidietet har gått enligt planerna så känns det värt varje bakslag och smärta vi haft genom åren! (3 år sedan vi började försöka). Får vi nu bara ett friskt knyte så är det värt allt ännu mer!