Stella 78 skrev 2010-05-30 08:49:32 följande:
Det där med chanserna att bli gravid efter X fick jag många förklaringar på... Förstod det i alla fall att om ägget fastnat pga att man har sammanväxningar i äggledaren där X satt på grund av infektion så är det hög risk att man har det även i andra äggledaren. Däremot kan det ju vara så att bara den ena äggledaren är defekt eller haft någon slags ärrvävnad och då bör ju den andra ledaren fungera perfekt. Så då har man ingen nedsatt chans alls. Jag tror (inte kollat ordentligt) att det där med 80% chans osv är när de räknat på alla som haft X och inte på anledningen till varför man fick X. På mig så gjordes en spolning av kvarvarande äggledare och det verkade totalt kört då de inte ens fick igenom en droppe vätska. Men jag blev gravid redan samma månad som jag gjorde spolningen. Dock slutade det i vanligt mf. Då sa min fertilitetsläkare som jag gick hos för IVF (hann aldrig genomföra den) att det var ett litet mirakel med tanke på prognosen jag fått. Men det sjuka är att jag fick flera mf på raken i höstas tills det äntligen satte sig ordentligt i november och nu är jag höggravid Så jag verkade bli superfertil efter att den skadade äggeledaren togs bort. Vi hade ju trots allt kämpat i 2 år innan vi fick X. Håller tummarna för att det sk gå vägen för dig!
Vad roligt att höra att det lyckats för dig! Det ger mig hopp om jag själv oxå kan bli gravid. Jag har ingen aning om varför ägget fastnade i min äggledare, men det kan ha varit en inflammation som funnits där, har dock inte haft en könssjukdom, vilket är konstigt. Minns när jag var 19 år att jag hade jätteont på vänster sida när jag var i fjällen.. kunde inte åka skidor, hade feber osv. 2 år senare var jag hos en homeopat och då säger hon att hon kan se att jag haft en äggledareinflammation på vänster sida.. coolt att hon kunde se det. Hoppas nu bara att den högra äggledaren är oskadad!!! Det lär jag ju märka...
Jag har ringt gyn om att få göra en spolning för att risken för X skall minska men de ville inte göra det pågrund av riskerna som kommer med det.
Jag är otroligt glad för din skull!! Höggravid.. det låter så mysigt. När har du BF?
Du måste höra av dig här när din lilla bebis har kommit..
Tack för att du ville svara på min fråga..