Inlägg från: Trolltoka |Visa alla inlägg
  • Trolltoka

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

gosnosens mamma skrev 2011-02-10 21:23:16 följande:
    Jag måste fråga en sak! Hur många säsonger fick era små synagis? Jag har förstått att det är VÄLDIGT olika mellan lanstingen!

Vi hade turen att Jonathan fick det denna säsongen också, han ska få sin andra påfyllnad på tisdag! Jonathan har lindrig BPD och astma som spökar ganska mycket, så jag är evigt tacksam att vi fick det i år också ( Jonathanh blir 2 år om en månad). Tycker det är hemskt att det ska vara så olika! 
    Novah fick den bara en säsong. Hade inte jag varit på BVC om det hade hon inte fått den dosen heller. 
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Trolltoka
    Livsglädjen skrev 2011-02-18 22:44:08 följande:
    Jag kommer inte få ens en prematur öht nu!!! 37+2 idag och planerade snittdatumet närmar sig...
    *supergilla*
  • Trolltoka

Så härligt med två styckna som kommit över prematurgränsen helt och hållet! Hoppas restrerande går lika bra också för er!

Minns själv hur mäktigt det var att ha passerat det, och läskigt om inte annat! Var så överväldigande att ha gått fullt ut så bara för att åkte vi hem från BB dagen efter bara för att prova på att gå hem tidigt tillskillnad mot 10 veckor haha. Och Novah var sjukt otålig på slutet hon med och försökte gunga ut bebisen haha.

Här har tankarna kommit på ett tredje barn så småningom. Och i och med det kommer ju tankarna på vilken backup man kommer få en tredje graviditet när den andra gick bra? Kommer man få lite flera kontroller igen och trombyl åter igen? Och hur blir det med ens "ryggsäck" när man flyttar till annat landsting? Ska man ringa nu långt i förväg å diskutera funderingarna med sin läkare på specmvc eller ska man vänta tills det blir mer aktuellt? Vet att backupen jag hade nu sist var jättebra. 

• Trolltoka
    liji77 skrev 2011-03-12 18:18:25 följande:
    Kommit hem efter en tur på sjukhuset med min lilla bebis som är 2 månader. Han har varit sjuk i RS-virus. Han är ju född fullgången, men han blev ganska sjuk ändå. Vilken jäkla tur att hans storebror inte fick sjukdomen när han var liten och svag!!!!! Oj, oj, oj vad han hade haft det jobbigt.

Kändes konstigt att pumpa och sondmata igen. Det här var ju något som hörde till storbrorsan. Trodde att jag skulle ta illa vid mig av vad som hände, men jag har nog skjutit det i från mig. Dock såg jag en transportabel kuvösbår som stod i korridoren och väntade på en liten patient, då kände jag att det gjorde ont i bröstet. Fan om min son skulle bli så dålig!!!

Än en gång är jag så tacksam för den fantastiska vård som finns. Utan den skulle jag inte ha mina små söner.
    Urs så jobbigt! Råkade ut för RS på min fullgågna pojk förra året han var också drygt 2-3 månader då och fick vara inne en 4 dagar tror ja med både inhalationer, sugande av luftvägar, sondmatning och pumpning. 

Man trodde ju som att man skulle slippa jobbiga sjukhusvistelser när man fått fullgånget. Men icket det... Trodde inte heller att jag tagit så extremt illa vid av det som hände med dottern när hon föddes prematurt. Men minnena som återkom då när jag var inne med sonen var grymt jobbiga och insåg då att jag inte kommit över det helt än. 3ggr har pojken blivit inlagd på sjukhus innan 1 års ålder varav sista vändan var med dropp och antibiotika också... Har haft mer problem med sjukdommar på honom än på dottern.  
  • Trolltoka

LillAnno - Hej och välkommen hit! 

Skönt att det gått så pass bra för er ändå och fick en så pass stor tjej trots så pass tidigt! Min Novah behövde heller aldrig respirator utan hamnade i cpap direkt. 10v på sjukhus sen fick vi komma hem (kom i 28+1)

Hur jag hanterat det? Pratat om det här i tråden mest och med sånna som varit med om liknande. Även om det är 4 år sedan har jag ännu inte kommit över det och sitta och titta på förlossningar på tv å umgås med gravida är fortfarande ett jobbigt scenario trots att jag i efterhand har fått ett fullgånget fullt friskt barn också. Men det sitter så djupt rotat och är fortfarande ett väldigt känsligt ämne så det gör fortfarande ont i hjärta och själ att hamna i sånna situationer (om det inte är med dom som varit med om liknande).  

• Trolltoka

Här är våran Novah. Född 28+1, 783g och 31cm (-39% tillväxthämmad)

En månad gammal och pappas finger. 

Första gången jag såg henne (blev sövd under snittet)

Och så en bild på Novah för 2 månader sedan. 

Appropå Novah så blev min stora skatt hela 4 år igår! Några tårar fälldes i smyg när minnena från den dagen för 4 år sedan kom över mig och vilken tur vi haft med henne. 
  • Trolltoka
    MolleMalin skrev 2011-03-15 14:44:04 följande:
    Får jag låna? Antar det eftersom ni lagt ut bilder då jag bett om det men är rädd att ngn tar illa upp...!
    Låna på du (kan ju iof bara svara för mina bilder, men dom får du låna )
  • Trolltoka
    Frila2 skrev 2011-03-15 17:56:51 följande:
    Visst är det galet hur fort det går!  Siri blev 2 år korrigerat för 4 dagar sedan. Jag vet inte riktigt men just 11/3 är ett viktigt datum även om vi inte  firar eller så.
    Ja, och Novah blev 4 år (okorr) i söndags!! Sjukt helt enkelt!
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17