Inlägg från: Trolltoka |Visa alla inlägg
  • Trolltoka

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Erkens mamma skrev 2010-11-03 21:56:13 följande:
    Jahopp, igår och halva idag lyckades Elias vara på dagis innan de fick ringa oss. Men inte för andningen utan för att han fått akut öroninflamation. Åkte till vårdcentralen som inte kunde kolla då hans örongångar var för trånga och kladdiga. Så vi fick åka till sahlgrenskas öron-näsa-hals akut på remiss där de har bättre instrument att kolla med.

Läkaren rengjorde i hans öron och konstaterade sedan att han hade en rejäl buktning på trumhinnan. Så nu blir det kåvenenin i tio dagar.

Jaja -värre saker har hänt men stackaren vad ont han hade. Nu kör vi med både alvedon och ipren inatt så hoppas vi att han får sova.

Kul dag... 4 timmar i väntrum med en skrikande lillkille, till slut somnade han av ren utmattning i mitt knä medans vi väntade på sista läkaren. 

Stackars liten Krya på sig!
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Trolltoka

Men jisses Pellex3! Vet inte riktigt vad jag ska säga, skönt att det går bra trots omständigheterna? 

Stor kram till er! 

• Trolltoka
    Livsglädjen skrev 2010-11-08 23:55:29 följande:
    Idag, i grav.vecka 22+5, har jag slagit personligt rekord i att arbeta som gravid!!!
    Med Edvin arbetade jag sista dagen v21+3, med Eira halva v22+5!
    Än så länge mår jag helt bra. Ska till bm imorgon och till läkaren för ul på torsdag... Jag tar en dag i taget.

Förresten, någon som haft foglossning i mittfogen som gjort jätteont när man hostar?
    Jag måste vika mig dubbel när jag hostar för att det gör för ont i livmoderfästena (är det det som är ligamenten?) och trycka med handen mot mittfogen för att den gör så ont. Jag ser inte riktigt klok ut när jag hostar ! När jag inte hostar går det nästan hur bra som helst på båda ställena.
    Härligt!
    Hoppas det fortsätter i denna takt!

Hm.. Nu slapp jag förkylning så vitt jag vet när jag väntade Hugo, men hade foglossning i mittfogen som gjorde förbenat ont minsta lilla rörelse rent allmänt. Att gå var riktigt plågsamt dagarna det var värst. Har alla gånger haft problem med fogarna från väldig tidig graviditet.  
  • Trolltoka
    Erkens mamma skrev 2010-11-15 21:29:50 följande:
    På torsdag ska vi till drottning silvias och göra första av två hjurundersökningar på Elias.
    De ska mäta hur snabbt hans njurar kan rensa ut slaggprodukter.

Jag vet inte riktigt hur jag ska känna inför detta. Skräck för -tänk om de hittar något, lättnad -skönt att slippa leva med ovissheten...

Tycker det är så emotionellt tröttsamt med sjukhus.. Måste måste orka.
    Stort lycka till!
    Tessita skrev 2010-11-15 21:59:06 följande:
    Erkens mamma, hoppas det går bra på torsdag. Håller tummarna för Elias. Styrkekram!!

Idag fyller vår älskade underbara Alma 2 år!! Känns helt fantastiskt att se vår välmående tjej gå till dagis och ha med sig glass att bjuda dagiskompisarna på och äta pannkakstårta till middag!! Vi är SÅÅÅÅ lyckligt lottade!!
    Grattis Alma!

• Trolltoka

Duktiga duktiga Elias! Här skriker dottern rätt ut bara man nämner doktorn...

Vettesjuttsiken hur det ska gå att ta henne till tandläkarn på tisdag. Har inte fått en ordentlig läng och vikt på henne sen augusti 08.... Enda hon tycker om är sjukgymnasten haha. Hennes astmaläkare har aldrig fått lyssna ordentligt på henne... Hon får alltså riktig panik. Det är helt okej att lillebror varit inlagd på sjukhuset några gånger, fått sprutor, tagit vikt och längd, haft dropp etc. Det är hon helt obrydd över (om inte lillebror blir jättejätteledsen då). Det spelar som ingen roll vad man mutar med. Skulle kunna muta henne med en egen stor hund och hon hade ändå inte nappat. Spelar ingen roll hur kompis hon blir med läkarna å sköterskorna, direkt det kommer till någon form av undersökning så sätter hon sig totalt på tvären och får totalpanik. Ändå så har hon inte haft någon dålig erfarenhet sådär, utom sina 3 första månader då så att säga... Kan det sitta i från dess?

• Trolltoka

Åh så fantastiskt pellex3! Jättesupergrattis till hemkomsten!

Livsglädjen, jättesuperlyckatill idag! Hade också väska packad med i bilen vid varje ultraljud efter v23... Var varje gång inställd på att få lov att stanna kvar i några månader... Trots att han vid ultraljuden innan växt bra.

Erkens mamma - Grattis till bra besked!! 

• Trolltoka

Sandra, skulle tippa att det är lite olika beroende på om dom varit tillväxthämmade etc.

Min Novah född i 28+1 vägde 783g och var 31cm vid födseln (-39% på tillväxten). Vid 1årsdagen (okorr) så vägde hon 6456g och var 69,5 lång.  Vid 18månader 8125g och 77cm

Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17