Inlägg från: Trolltoka |Visa alla inlägg
  • Trolltoka

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Just ja, vet inte om ni kanske minns min oro här för ett bra tag sedan om flytt till annat landsting vs tredje barn? Hur man blir bemött på den nya MVC/specmvc när man har det bagaget man har och vet att det gamla specmvc/mvc hade stenkoll och aldrig några bekymmer?

Nu kan jag iaf berätta att det funkade Skitbra! Enda som var bökigt var att få tag i rätt ställe, ingen ville ta hand om mitt ärende från början, blev slussad hit och dit i några dagar innan jag väl fick tag i en läkare som kunde skriva ut trombyl. Fick sen komma på koll med tidigt ul som gick kanon. Vi pratade om vad jag gått igenom med ept, ma, mf etc. Frågade lite löst hur det blir med TUL, koller osv i och med att första barnet kom i 28+1, 39% tillväxthämmad, 3b flöde, för lite vatten och för liten moderkaka. Helt utan vidare sådär säger hon att självklart ska jag kollas noggrannt trots att barnet efter kom som det skulle och var bra storlek. Så efter rul får jag komma var 4e vecka för tul och mer om det behövs!

Känns så himla skönt! Hade med min mor och fick frågan sen vad jag tyckte om läkaren, och helt ärligt hon var underbar! Visst, inte alls "min" läkare som jag hade på nus, men hon får duga

trolltoka.wordpress.com trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13* thirdoneisacharm.wordpress.com
  • Trolltoka
    cloudberry79 skrev 2012-06-20 10:38:49 följande:
    Och jag kan också uppdatera lite! Fick V i oktober -07 och blev gravid igen i oktober -11. Nu är jag i vecka 35 (!!) och har bara drygt fyra veckor till BF. Har fått otroligt bra backup denna graviditet, varit sjukskriven sedan vecka 24 då jag började öppna mig, men med regelbundna kontroller, strikt sängläge och bra läkare så har jag lyckats ta mig till gränsen för vad som nästan är fullgånget. De senaste dagarna har jag känt av mycket sammandragningar, så det är nog inte så långt kvar. Det finns hopp andra gången, bara man får vården på sin sida!

Åh så härligt! Gratulerar till lång graviditet!

Andra gången fick jag gå enda fram till 40+6! (Eller fjärde gången rättare sagt, hade 2mf mellan). Ska bli spännande att se hur långt man får komma denna gång. Snart "säkra" sidan gällande värsta mf perioden.
    trolltoka.wordpress.com trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13* thirdoneisacharm.wordpress.com
  • Trolltoka
    FabulousMom skrev 2012-06-20 19:40:41 följande:
    Åh, jag hoppas att jag också får vården på min sida. Fick ju sonen i v. 24 (2008) och hade sen ett mf i maj i år. Nu är jag gravid igen, men jag kommer att vara i v. 9 eller 10 på inskrivningen på vanliga MVC, sen tills att man får kontakt med spec.MVC, får tid för tidigt VUL osv. så lär det ju ta ett tag. Är så orolig att de inte alls kommer ta mig på allvar och bara säga "det var ju många år sen och majoriteten föder ju inte tidigt andra gången". Men jag vet ju inte varför jag födde för tidigt och jag vill ha koll. Tänk om jag öppnar mig tidigare, sist var det försent när jag väl kom in på FL var jag öppen 4 cm och några timmar senare var han född. 

Nog bör dom göra någon extra koll allt tycker ja. Ta upp det med din bm så fort du får möjligheten.
  • Trolltoka
    Miisen80 skrev 2012-06-28 19:21:25 följande:
    Hur har det gått med maten till era kottar?

Fick tvillingar i v 23, dom e nu snart 9 mån okorr. Tösabiten e det ett ständigt trixande med, vi får dock i henne tillckligt men det e så tröttsamt att alltid behöva truga henne. Hon äter ersättning o övar på gröt.

Några tips?

Tyvärr inte... Dottern kom inte igång med maten ordentligt förrän efter 3års ålder men äter fortfarande rätt kasst nu vid 5års ålder.
  • Trolltoka
    cloudberry79 skrev 2012-07-27 00:08:35 följande:
    Ja, mina sammandragningar har kommit kring vecka 17 i samtliga graviditeter. Första gången fick jag missfall i vecka 20+3, andra gången fick vi V i 28+3 och nu E i 39+4 (efter sängläge mellan vecka 25-35).
    Oj... Skönt att jag snart ska på RUL och kan prata med läkarn där... Är snart i 17+ och haft sd sen några veckor tillbaks, tar det dock rätt lugnt och inga onödiga långpromenader etc och sommarviket är snart slut... 
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • Trolltoka
    Miisen80 skrev 2012-08-11 22:03:24 följande:
    Någon som har barn som drabbats av RS o hur var det i så fall?

Båda våra tvillingar har nu drabbats, pojken först, var inlagd en natt bara. O nu flickan, fyra dagar på sjukhuset än så länge o tillbaka till övervakning o syrgas. Suck!

De fyller i natt tio månader okorr. Födda i v23.

Min fullgångne son drabbades av rs vid 6veckors ålder. Behövde ingen syrgas, men fick slemsugas, inhalera och sondas i 4-5 dagar innan värsta var över och fick åka hem..
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • Trolltoka
    kajsaa skrev 2012-08-17 02:51:25 följande:
    Födde igår, 16/8 kl 10:11, en liten Sigge! 25+0 och han vägde 580 gram istället för de 460-470 han var beräknad till! Mår så Bra man kan efter att blivit född 25 veckor för tidigt! Nu börjar resan för vår lilla familj!!!
    Grattis! Skönt att han mår bra trots omständigheterna! Hoppas det fortsätter i den takten  

Maggan, det ÄR 3000+ inlägg men "bara" 346 sidor Så du skrev korrekt *fniss*
  • Trolltoka
    Gabzan skrev 2012-08-17 11:01:19 följande:
    Hej alla. Jag är en tjej född 81. Jag är född i vecka 26 och vägde 960g vid födseln. Jag tycker att det är helt fantastiskt vad man kan göra inom sjukvården för att rädda för tidigt födda. Jag har inga direkta men av detta vad jag vet. Jag har alltid varit smal å liten. Är idag 161 cm å väger 54 kg efter två barn. Innan barnen vägde jag ca 48-50 kg och har gjort sen tonåren. Jag har alltid varit bra på att äta så vet inte om era matproblem har just med födseln att göra. Vill bara med mitt inlägg säga att vi prematurer inte alltid får men av den för tidiga födseln och jag är fullt normal trots att jag föddes för snart 31 år sen :)
    Så kul att du kikar in! 
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17