Inlägg från: Trolltoka |Visa alla inlägg
  • Trolltoka

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Pellex3, jag önskar jag kunde krama om er riktigt riktigt hårt å säga att allt kommer lösa sig... Ni vet sådär som små barn ibland tror att blundar man riktigt riktigt hårt och önskar något innerligt så blir det så? 

trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Trolltoka
    Pellepellepelle skrev 2010-12-12 13:04:06 följande:
    Måste bara skriva vår fantastiska nyhet i varenda tråd för oss med speciella barn som jag är med i:
    Storebror kan le!! Han visade det när en nära vän höll honom i fredags och sedan igen nu när jag höll honom. Han tittar inte i ögonen på mig utan i pannan ungefär och LER, flera gånger. Det är så underbart att se. Ville bara "skryta" lite och dela med mig även om sådant som gör oss glada. Det händer inte så ofta känns det som. (Han är snart 6 mån, ungefär 3 korrigerat.) 

Kram.
    Åh jisses vilken lycka! Klart du måste få dela med dig av den underbara nyheten! 
  • Trolltoka

Åh så härligt jennyc! Är ju tillochmed större än Novah som kom i 28+1 Likaså högre skattad än Hugo i fulla 24 och han kom ut med härliga 3,8kg Hoppas det håller i sig bra för dig!

• Trolltoka
    Mysfröken skrev 2011-01-16 21:48:37 följande:
    Har era små haft problem med magen? Rasmus har så svårt att bajsa. Det blir oftast bara en gång i veckan om ens det. Jag vet att det är okej att det går så länge när man helammar, men han har så ont i magen och är besvärad efter bara ett par dagar. Han är inte hård i magen eller så, men det kommer ändå inte ut.

På inrådan från bvc har vi i enstaka fall hjälpt honom att bajsa genom att reta med en termometer och då bara väller det ut, men läkaren på neo vill inte att vi gör det. Det kan störa hans naturliga reflexer.

Vi har provat Lactulos, men han får mera ont i magen och bajsar ändå inte oftare. Sempers magdroppar får han, men vi märker inte direkt någon skillnad. Minifom har vi provat, utan resultat (är ju mot gaser). Vi masserar hans mage regelbundet, men det kommer bara luft. Likaså när vi håller upp hans knän mot magen. Jag äter helt mjölkfri kost och det har hjälpt lite, men han har ändå jätteont emellanåt.

Någon med liknande effarenheter? Hur länge ska det hålla på såhär?

I kväll har han haft det jättejobbigt och mitt hjärta bara brister när han skriker så hjärtskärande.Gråter 
    Novah har det inte svårt att bajsa, men har alltid varit väldigt väldigt mjuk i magen vilket har resulterat i många salvor på rumpan under hela blöjperioden. Nu är hon blöjfri (sånär som vid bajstillfällena) och onda på rumpan borta, men magen är fortfarande inte helt i form. Tog kontakt med BVC när det var som värst och fick inrådan om att utesluta komjölksprotein vilket inte hjälpte, sen har vi inte fått någon mer hjälp därifrån. Är inte förrän nu vid nästan 4års ålder som magen har börjat bli lite lite bättre...

Vad säger läkaren på neo om det hela då? 
  • Trolltoka
    Nea76 skrev 2011-01-20 13:29:43 följande:

Livsglädjen, tack för ditt svar!

Som jag förstår kan progesteron vara aktuellt när man har svag livmodertapp och jag vet inte om jag har det. Läkarna gissade att det var en kombination av att jag läckte fostervatten och att det var tvillingar i magen som gjorde att de kom för tidigt. Inte svag livmodertapp även om den var jättekort (2.5 cm som längst).

Jag är gravid i sjunde veckan och nästa vecka ska jag till spec-mvc och göra UL för att försäkra mig om att det inte är två igen. Lite nervöst...

Har läst lite på amerikanska sidor och det är en hel del som fått progesteronsprutor (P17) där. Men det verkar inte vara så långt framskridet här i Sverige?! Har någon av er andra hört talas om detta?

Vill vara väl förberedd...därför jag frågar.Solig

Grattis!

När jag var på samtal med läkarn som hade hand om mig när Novah föddes så sa hon att jag skulle ha Trombyl från och med plus vid nästa graviditet. Blev gravid efter 1 ½ år, ringde specmvc och berättade vad läkarn hade sagt och uppgav läkarns namn, MEN jag blev nekad att komma in så fort som möjligt utan skulle vänta på kallelse efter fulla 12 veckor! Detta TROTS att min läkare hade lovat mig Trombyl från graviditetens start. Den graviditeten resulterade i missed abortion... Blev gravid igen, men började blöda minuterna efter plusset kommit fram. Blev tillslut gravid en tredje gång, ringde specmvc ytterligare en gång och berättade än en gång om vad min läkare hade lovat och hur jag blev behandlad av specmvc vid första graviditeten efter min prematura. Fick komma in på ul 2-3 dagar senare (4+) och fick även träffa min läkare igen och fick trombyl utskrivet för hela graviditeten. Den graviditeten jag fick trombyl är det enda som gick bra och avslutades inte förrän i 40+6 med en normalstor(eller gigantisk för oss prematurföräldrar) gosse. Men med Novah hade min moderkaka sagt upp sig, så det är ju lite beroende på anledningen man får prematurt. Men tycker du ska prata med läkarn om dina tankar
  • Trolltoka
    mammamumin skrev 2011-01-22 14:24:37 följande:
    Behöver skriva av mig till människor som föstår!!

Fick reda på idag att min syster är gravid!! Det är första barnet för henne. Jättekul, jag älskar min syster och det ska bli mysigt med en liten kusin!
    Men jag känner mig så ledsen, jag minns alla minnen om hur glad jag var när jag fick berätta för alla när jag var gravid och hur spännande det kändes, hur stolt man var och hur säker man var på att allt skulle gå normalt.
    Är så ledsen för att jag inte fick ha en planerad graviditet som slutade väl, min graviditet var oplanerad och slutade i en katastrof, dvs i 4v inlåst på specBB på Östra.

Går dessa känslor någonsin över??

Usch är så himla ledsen, alla känslor bara väller upp igen..
    Kan bara tala utifrån mig själv, men nej. För mig har dom inte gått över trots att jag nu ändå har en normal graviditet i bagaget också. Det från första sitter för djupt rotad. Visst, nu kan jag umgås med andra som är gravida, men gör det helst inte för det ÄR jobbigt! Speciellt med omföderskor som bara har normala graviditeter i bakgrunden. Min andra graviditet blev som en första, inte en omföderskas. Och ja, jag kanske är sjuk som fortfarande mår dåligt över graviditeter runtomkring mig och helst undviker dom. Men så är det iaf. Varför vet jag inte riktigt... Men tror det är för att det med första barnet sitter för djupt. 
  • Trolltoka
    Mysfröken skrev 2011-01-25 11:32:33 följande:
    Min lilla duktiga Rasmus har precis lyckats rulla från mage till rygg 3 ggr i rad! Det är först gången någonsin han rullar öht. Han är 6 mån okorr/ 3 mån korr. Någon som känner hur det luktar mammaskryt här?Flört

Dessutom fick han vaccin igår och har sin allra första feber, den lilla älsklingen. Inte lika roligt kanske, men han klarar det bra.
    Skryt hur mycket du vill! Är bara härligt med framsteg!

Apropå skryt så måste jag få hänga med här å! Min "lilla" Novah sov för första gången utan blöja inatt UTAN en endaste liten olycka! Hjärta 

Hon har blivit väldigt intresserad av att titta på bilder från sjukhustiden och berättar gärna om hur liten hon var när hon föddes å så och visar för allt och alla hur hon låg i pappas hand å så hihi. Hon håller fram sin hand å visar att "här hade jag huvudet och rumpan här på pappas hand, så liten var jag". 

Mina, grattis till enkelgraviditeten!

• Trolltoka
    Nea76 skrev 2011-01-25 12:56:36 följande:
    Tack Trolltoka!! Min livmodertapp var dessutom smått otroliga 5 cm!! Känns som en stor lättnad.
    Det förstår jag de! Är ju en stor tapp de! Jisses så härligt för dig!
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17