Mysfröken skrev 2011-01-16 21:48:37 följande:
Har era små haft problem med magen? Rasmus har så svårt att bajsa. Det blir oftast bara en gång i veckan om ens det. Jag vet att det är okej att det går så länge när man helammar, men han har så ont i magen och är besvärad efter bara ett par dagar. Han är inte hård i magen eller så, men det kommer ändå inte ut.
På inrådan från bvc har vi i enstaka fall hjälpt honom att bajsa genom att reta med en termometer och då bara väller det ut, men läkaren på neo vill inte att vi gör det. Det kan störa hans naturliga reflexer.
Vi har provat Lactulos, men han får mera ont i magen och bajsar ändå inte oftare. Sempers magdroppar får han, men vi märker inte direkt någon skillnad. Minifom har vi provat, utan resultat (är ju mot gaser). Vi masserar hans mage regelbundet, men det kommer bara luft. Likaså när vi håller upp hans knän mot magen. Jag äter helt mjölkfri kost och det har hjälpt lite, men han har ändå jätteont emellanåt.
Någon med liknande effarenheter? Hur länge ska det hålla på såhär?
I kväll har han haft det jättejobbigt och mitt hjärta bara brister när han skriker så hjärtskärande.
Novah har det inte svårt att bajsa, men har alltid varit väldigt väldigt mjuk i magen vilket har resulterat i många salvor på rumpan under hela blöjperioden. Nu är hon blöjfri (sånär som vid bajstillfällena) och onda på rumpan borta, men magen är fortfarande inte helt i form. Tog kontakt med BVC när det var som värst och fick inrådan om att utesluta komjölksprotein vilket inte hjälpte, sen har vi inte fått någon mer hjälp därifrån. Är inte förrän nu vid nästan 4års ålder som magen har börjat bli lite lite bättre...
Vad säger läkaren på neo om det hela då?