Inlägg från: Trolltoka |Visa alla inlägg
  • Trolltoka

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Frila2 skrev 2011-03-16 19:14:13 följande:
    Ja, det är ju helt galet. Hugo måste ju vara över ett år nu också. Du har stora barn nu
    Yeap. Hugo blev 1 år i slutet av januari. Är sanslöst! Är redan sugen på en trea även om det får vänta ett tag.

Har idag fått jobb med start i sommar vilket resulterar i att vi ska göra en flytt med familjen på 60mil. 

Då kommer ju tankarna även till att våga bli gravid igen (så småningom) och dessutom i ett annat landsting! Hur går det med att få beviljat tätare kontroller/trombyl vid en tredje graviditet när den första blev som den blev (ept med klass 3B flöden och katastrofsnitt) och den andra graviditeten en fullgången totalt utan komplikationer och ingen tillväxthämning? Är många tankar som börjar snurra även kring sånt. Känns så osäkert på nått vis att gå ifrån att ha tillgång till universitetssjukhus till att ha ett vanligt lassarett bara! 
    trolltoka.blogg.se *~*Novah 28+1 13/3-07♥Hugo 40+6 29/1-10*~*
  • Trolltoka
    Frila2 skrev 2011-03-17 06:58:37 följande:
    Spännande med jobb och flytt även om det låter lite skrämmande. Vart går flytten? Att ha ett universitetssjukhus hos sig är ingen garanti iof men jag förstår känslan. Men med så väldigt tydliga resultat som du kan uppvisa är man väl dum som inte ger dig Trombyl igen? Spännande att du längtar efter nr 3. Jag vill gärna ha tre barn, maken vill ha fyra men det har jag sagt att han inte får med mig :) Om det går bra med nr 2 så kommer vi antagligen satsa på en nr 3 i framtiden men blir jag sjuk igen så får vi se, då är det mer tveksamt. Fast Livsglädjen finns ju i bakhuvudet där också.
    Kände mig väldigt trygg på NUS då läkarn som hade hand om Novah var väldigt duktig på prematura barn (även forskat i ämnet).  Flytten bär av ner till dalarna så OM det skulle bli prematurt igen är det Falun som gäller. Även om det är några år frammåt i tiden med en trea så börjar man ju fundera på sånt där direkt tanken på en trea kommer upp... 

Visst har vi nån som varit i Falun här? (f.d Morotsstavar) 
  • Trolltoka
    Futurum nobis est skrev 2011-03-17 13:04:55 följande:
    Nej, jag bodde i Sala då så vi hörde till Västerås, men TinaW har ju legat i Falun. De håller på att bygga om neonatalavdelningen och både jag och Tina var på möte och delgav våra tankar kring vad som är viktigt så vänta några år med trean så kommer det vara superfint

Välkommen tillbaka till Dalarna!
    Ah okej! Hade fått för mig du hade varit i Falun  

Hur många år ska man behöva vänta på de då?

Minns att våren 07 så satte dom igång att bygga nya barn/kvinnohuset på NUS och vi sa då att vi skulle vänta tills 2010 med andra barnet så vi skulle få komma på nya avdelningen OM det blev knas igen (och även nya bb/förlossningen). Men då var vi ju så dumma i "planeringen" att han kom i januari 2010 och nya byggnaden var inte färdig att användas förrän i maj 2010 (har jag för mig).

Tack! Senast 1 juni flyttar vi till Hedemora! 
  • Trolltoka
    Livsglädjen skrev 2011-03-18 13:18:24 följande:

Här är en bild på mina levande älsklingar! Två av dem var mer intresserade av TV:n än kameran . Edvin är så stolt och säger att Elise är den bästa vi har som lever (han glömmer inte för en sekund bort Eira)!
    Underbara barn! Hjärta Riktigt litet söttroll Elise!
  • Trolltoka

Jag hade velat donera när vi låg på NUS med Novah, men mjölkbanken var så knökfull så fanns inget behov. Vilket var synd för fick 7,7 liter mjölk med mig hem från frysen som bara blev att kasta...

• Trolltoka

bdmc - grattis till lille tim! 

Min Novah som föddes i 28+1 hade inte öppna ögon. Tror det tog 2-3 veckor innan hon hade öppnat ögonen. 

• Trolltoka
    Livsglädjen skrev 2011-03-29 22:34:12 följande:
    Vill bara påpeka att jag inte haft konstaterade havandeskapsförgiftningar, bara misstänkt HELLP med Edvin och endast högt blodtryck med Eira, ingen protein i urinen någon av gångerna. Specläkaren i Umeå har dock en liten teori om att jag kan vara av typen som får havandeskapsförgiftningar som inte märks vid provtagning förrän det är för sent för barnets skull (Eira specifikt). Det är en mycket långsökt teori, men den bästa hon har iaf. Hon menar att om Eira inte hade varit tvungen att plockas ut kanske jag hade uppvisat havandeskapsförgiftningssymptom (provsvaren) senare i graviditeten. Men som sagt; endast en lite halvdesperat teori i brist på andra svar...
    Måste bara fråga vem du hade i ume? 

Frila, jättegrattis till gravidieteten även om oron och tankarna är många.  
  • Trolltoka
    MolleMalin skrev 2011-04-02 12:32:28 följande:
    En liten fråga! Ngn av er som har lite tips att ge mig ang bärsjal? Har en baby björn hemma men har inte riktigt kommit överens med den o prematura bebisar ska väl inte sitta i den? Förhoppningsvis får vi inte en så himla tidig bebis utan att det går några v till men de har ju ändå lite större behov av att vara nära och jag har tre barn till därhemma som kräver sitt o kan inte sitta "fast" m bebis hela dagarna. Kan inget om det alls o vill ha en som inte är för krånglig att knyta och som passar både mig o barnens pappa.

Hoppas ni har en trevlig helg!
    Hade en Tricot-slen till våran Novah och den var helt underbar. (rent teoretiskt skulle jag fortfarande kunna bära henne i detn trots att hon är fyra år, är upp till 15kg tror ja, eller om det var 13). 

De flesta sjalar är knepiga innan man kommit på knepet
    jennyc skrev 2011-04-01 19:21:47 följande:
    snabbt update om lillfisen :D lillfisen väger idag 2545 gram så vi kan kanske räkna med 2700 gram nånting när hon kommer? :D blev till att köpa på oss mer av minsta sortens blöjor idag iaf :D

tappen är påverkad så min misstanke om att de smygstartat va helt korrekt så kanske kan de bli bebis innan 12e ;)
    Härliga besked om stor bebis!
    bdmc skrev 2011-04-02 08:06:18 följande:
    jennyc: spännande med bebis snart. var köper man dom miniblöjorna? till viket kilo är dom?
    vi hade läkarsamtal i torsdags. och om sonen utvecklas som han gör nu kommer vi kunna få hemsjukvård i v34-35. med tanke på att han väger 842g nu och de räknar med en viktuppgång på 150g per vecka så lär han ju inte väga mer än typ 1700g när vi får komma hem med honom. idag är han 30+0.
    vi hoppas verkligen på att få komma hem då. skulle vara så skönt att kunna vara hemma och ha hela familjen samlad.
    lillkillen tränar på att komma ifrån cpapen nu. förra dygnet låg han utan cpap totalt 12 timmar. hoppas det fortsätter i denna riktningen...
    Prematurblöjor köper man på apoteket Dom är upp till ca 2,5kg.
    Fantastiskt med sånna framsteg med lillkillen!
  • Trolltoka
    Livsglädjen skrev 2011-04-04 04:13:50 följande:
    Mollemalin: jag har burit vansinnigt mycket med sjal med Edvin och har fortsatt nu med Elise. Det är för mycket att skriva nu från telefonen, men jag berättar gärna mer för dig om du vill. Hör av dig bara på löser vi informationsbiten på något vis . En tunn trikåsjal är dock att rekommendera. En sort heter Sino och tillverkas av Looma. Jag har även haft en Tricot Slen, den är lite tjockare. En ergonomisk sele som fungerar på spädbarn är Beco, men trikåsjalar är nog ändå att föredra till en mini ept. Trolltoka: jag hade fina dr Maria Smedberg både innan Edvin och med Eira. Hemmavid hade jag ju också specläkare, men du har ju inte varit där.
    Maria är helt underbar, hon hade hand om mig med Novah (hon som gjorde avgörande ultraljudet den dagen och förlöste Novah) och hade henne med Hugo hela vägen också. Känns väldigt sorgligt att nästa graviditet kommer bli nere i dalarna och jag inte kommer få ha henne mer. 
  • Trolltoka
    bdmc skrev 2011-04-07 08:58:07 följande:
    mollemalin: åh vad härligt att kommit så långt. ja känns nästan som du redan platsar i guiness rekordbok!!

igår gjorde tim sitt premiärbad! han var så duktig. sköterskan höll honom och jag tvättade. han bara låg där i vattnet och tittade sig omkring. behövde ingen extra syrgas. trodde han skulle behöva komma i CPAP:en när han kom tillbaka till kuvösen. eftersom det är en stor grej att bada en 900gramare. Men icke. han syresatte sig med 98% helt utan syrgas så ingen CPAP på.
    Han är nu utan CPAP ca 15h per dygn.
    Helt underbart ju! 
    MolleMalin skrev 2011-04-06 22:18:59 följande:
    V 29+1 idag!!! Ingen extremt prematur bebis för mig med andra ord. Tack o lov!!! Spännande för dig att det är så nära!!!!! Håller tummarna o önskar lycka till!
    Åh, helt fantastiskt! 
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17