-
Vår tjej har haft turen att klara sig utan hjärnblödningar. Men jag tror säkert det kommer dyka upp fler svar till dig här i tråden från föräldrar som har erfarenhet. Den här tråden är verkligen toppen! Håller tummarna för att hjärnblödningen ska läka ut fint för er Max!jennyc skrev 2010-05-05 16:07:10 följande:cloudberry79;precis så tänker jag men niklas kan ännu inte hantera det. läkarsamtal har vi haft men enligt läkaren så ska vi räkna md cpskada, och fick egentligen inte höra nåt positivt alls mer än att det kan "självläka" och därmed aldrig märkas. kände lite granna att de hade vart bättre om de inte berättade såna här saker när det redan är mkt att smälta och det dessutom är nåt man inte kan göra nåt åt, bara en massa onödigt oroande just nu. skönt att bara få prata av sig också:) ska läsa på mer men svårt att hitta bra, seriösa sidor om just prematura med hjärnblödningar.
-
Igår var vi på Bvc och mätte och vägde. Det var 2mån sen sist, så det var "spännande". Snaaaart är hon inne på -2kurvan (korr. ålder) 7,7kg och 71,5cm. Hon är nu 1år korr/16mån okorr.
I övrigt mår hon bra. Full fart med gåvagnen. Hon har ju varit ganska krånglig med maten och bara ätit HIPP's 6mån burkar (helt släta), men även det har blivit mycket bättre och nu äter hon vår mat och 1årsburkar!
Hoppas ni alla har det gott i vårsolen! Nu börjar väl äntligen alla baciller och sjukor försvinna litegrann - JIPPI för oss prematurfamiljer! -
Jag tyckte det tog lång tid för vår tjej (född 24+0) också att amma några större mängder, men ca 2v efter bf så helammade hon iallafall! Så ta det lugnt. Det går åt massor av energi till att bara andas och växa, för våra småttingar. Lycka till!que skrev 2010-05-18 18:13:06 följande:Hur många veckor var era prematurer när dom började amma riktigt??Max har tuttat bra 2 gånger men dom senaste gångerna så tar han bröstet sen somnar..ibland tar han nytt tag hela tiden tills han somnar(verkar inte som han få de tag han vill ha men funkade ju bra 2gånger åp rad)Känner lite press att de ska funka nu..vet att dom egentligen skulle legat i magen men ändå..dom går in i v 35 i morgon.
-
Xandra: Förstår hur du känner, men försök att stå på dig - det kommer löna sig i längden.
Vår dotter är född i v.24+0 i jan 2009. Hon har 2 halvsyskon (6 & 8år), som bor hos oss varannan vecka. De duschar fortfarande varje dag när de kommer hem från fritids och byter till rena kläder. Vi har fortfarande handsprit på toaletterna som används efter toabesök och innan måltid. Nu i maj hade vi för första gången med oss dottern på ICA maxi.
I höstas började vi faktiskt gå på öppna förskolan, men då bara på "babycafe", där det bara var bebisar på max 8mån och förstagångsföräldrar. Jag hade då med egen filt och egna leksaker till henne. Nu går vi på 0-18mån öppna förskolan. Vi umgås fortfarande inte med vänner som är sjuka.
Några småförkylningar har hon haft, men klarat dem bra. Vår läkare säger att hennes lungor låter fint och att det är mycket tack vara att de har fått växa ostört (från sjukdomar) hela hennes första år. Känns jätteskönt att höra att vårt "slit" (för det är omständigt ibland) har lönat sig.
Jag reagerar fortfarande om någon hostar och kommer säkert göra det i några år till
Lycka till & står på dig! Du får se till att skriva här i tråden & "kräkas" ur dig lite frustration när omgivningen inte förstår! Du vet vad som är bäst för ditt barn! -
Nej, vad tråkigt. Beklagar verkligen er förlust! Styrkekramar till er!jennyc skrev 2010-06-07 14:30:44 följande:den 3 juni gick min max bort
han fick flera stora hjärnblödningar och de fanns inget att göra.
Tack för ert stöd när jag behövde det -
Stöd av någon som förstår situationen fullt ut är nog A och O många gånger. Vi har just nu en tuff period här hemma. Dottern (född 24+0 jan 2009) fick först tredagarsfeber och direkt på det ett riktigt elakt magvirus. Hon har nu knappt ätit på en vecka och inte ätit alls sen i söndags.
Igår var vi in och vätskade upp henne på sjukhuset via sond. 5maj vägde hon 7,7kg, nu väger hon 7,4kg. Det har varit jobbigt med maten ända tills för någon månad sen, då det började fungera och hon till och med ätit vår mat. Nu känns det som om vi är tillbaka på ruta -3...
Idag ringde de från barnjouren för att höra hur hon mådde nu. Då säger sköterskan att jag inte ska ge henne Infatrini (näringsdryck som hon alltid dricker), för den är för fet och det är jobbigt för magen. Det kan jag förstå, men det är det enda hon tar emot. Då tycker sköterskan att jag ska ge henne majsvälling på sked. Ok, men hon tar ju absolut inget på sked svarar jag. Är det HON som bestämmer det? frågar sköterskan. Jag har ju inte lust att bända upp munnen på henne. Det har ju redan varit ett sånt lirkande för att få henne att äta. Du får kämpa på lite, säger hon. Vad tror hon vi gjort i hela hennes liv?!?! Maten har varit ett enda litet kämpande. Till slut säger jag bara ja, ja och avslutar samtalet.
Usch, det gör så ont att se hennes i vanliga fall smala kropp vara ännu smalare. Vill bara att hon ska bli frisk nu!
Det blev långt och mest massa gnäll... -
Oj, det lät inget vidare. Tur att han mår bättre nu. Man känner ju sig så himla hjälplös och är beredd att göra ad som helst bara de får bli friska!gosnosens mamma skrev 2010-06-09 15:42:08 följande:
Mina 12: Fy vad kämpigt med feber och magvirus! Är inget kul när ens små inte kan äta!
:( Tröttsamt också när man stöter på sjukpersonal som den ni pratade med på telefon! Känns som att de borde vara mer lyhörda för varje enskild patient, och inte bara köra på att så här är det eller ska det vara för alla!
Har själv haft en liten sjukling här hemma. Jonathan hann precis återhämta sig från sina astmabekymmer som var ganska illa, när han vaknar på morgonen den 27 maj med kroppen full av prickar och lite övertemp! Ringer 1177 och de säger at det är virusprickar, besöker även jouren på kvällen som konstaterar de samma. På kvällen samma dag var febern upp i över 39. Dagen därpå gråter han och är otrötslig. Ringer barnmottagningen och säger att jag vill komma in med honom! Då visar det sig att han är jämntjock i halsen samt att den är full av prickar! Han kan inte svälja alls, saliven bara rinner ur munnen på honom. Samt att han gråter så det skär i hjärtat varje gång han tar en klunk med vatten! För törstig det är han ju! Han hade även dubbelsidig öroninflammation. :( Han får även blåsor på händerna, fötterna och tungan! Besöker vår ssk på barnmottagning där vi bor och hon ser direkt att det är höstblåsor ( mun, hand fot blåsor)! min stackars lille skatt! Så under två dygn kunde hann knappt äta eller dricka, fick skriva upp minsta lila vätska han fick i sig! Nu sen ungefär en vecka tillbaka är äntligen blåsorna bara som svaga röda märken och han äter och dricker som aldrig förr! Är så glad att maten alltid fungerat för oss/Jonathan ,då har han ju lite att ta på när det blir så här!
På måndag ska vi förresten in till Näl och klinfys för att göra ul på J´s hjärta igen! Han har ju ett blåsljud samt en förträgning på lungartären! hoppas hoppas att detta är borta nu! Någon som har erfarenhet?
Sandra: Vi fick också huxflux tilll oss att vi skulle flytta till näl! Man hann verkligen inte med i svängarna!
Hoppas UL ser bra ut på måndag! -
Grattis till hemkomsten!que skrev 2010-06-14 17:59:13 följande:hej i fredags fick vi äntligen komma hem
hur länge väntade ni med att ta med era barn till affären och till vänner??
Vi kom hem i april förra året. Vi tog med henne till affärer för första gången nu i början på maj i år. Träffat vänner inomhus har vi gjort sen i höstas, men bara om de varit helt friska. Vi undviker fortfarande personer som är sjuka.
Läkaren säger att det är tack vare att vi varit noggranna med detta, som hon sluppit onödiga infektioner och hennes lungor har kunnat växa ostört. Hon har haft någon enstaka mindre förkylning och nyss en magsjuka. En magsjuka som resulterade i sjukhusbesök och sond med vätskeersättning. -
Trolltoka: Men, usch vad jobbigt. Så här ska ni ju inte behöva ha det och framförallt inte Novah! Som läkaren sa, ni är säkert lite mer härdade än "vanliga" föräldrar - men desto mer borde han ju ta er på allvar när ni kommer in med ert sjuka barn. Fortsätt kämpa för att hon ska få en ordentlig undersökning av någon som har lust att vara lite pedagogisk också, för att hjälpa henne med läkarskräcken.
Hoppas det löser sig! -
jennyc: Livet är så orättvist - du skulle ha fått bädda ner lilla Max i hans säng istället för i hans kista. Jag är så ledsen för er skull.
Jag kommer tänka på er extra mycket i morgon kl11.
Skönt att försäkringen täckte den sten du ville ha.