• mina12

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

maddlyn skrev 2010-03-17 19:23:29 följande:
    Novalii är ju född ivecka 24 och vi har aldrig hört talas om synagis :S är det något prematurer bör få eller är det bara om de har problem med lungorna?
    Konstigt att N inte fått synagis.

Vår Svea är född v.24 i jan 2009. Hon har inte haft några större problem med lungorna efter att hon blev av med syrgasen, inga inhalationer eller mediciner efter utskrivning, men hennes läkare ville vara på den säkra sidan, så hon fick synagis även denna vinter/vår.
  • mina12
    LillaPluppen skrev 2010-03-18 10:47:08 följande:
    Hej tjejer, idag ä en underbar dag=) Vi ska klä på Manne lite extra kläder, sätta honom i  babyskyddet..och åka HEM!=)Vi ska iofs tillbaka till sjukan imorgon för en ögonundersökning men ändå!Kommer åka hem med syrgas men sitter just nu och tittar på lilleman medan vi tagit av grimman och kollar läget. i Snart 20 min har han legat mellan 90-93 stadigt i saturation med några toppar på 96 och några snabba "dippar" ner till 84 som minst, men så ligger han ju och försöker bajsa och är lite knölig i magen av ersättningen vi börjat vänja honom med=)
    Åh, vad härligt att få åka hem! Jag får samma känsla i kroppen nu när jag läser ditt inlägg, som jag hade i mitten av april förra året. Förväntansfull och med en känsla av overklighet. Jag trodde ju aldrig att den dagen skulle komma, då jag skulle få ta med mig lilltjejen hem. Vi åkte också hem med syrgas och även sond.

Hur stor är Manne nu? Ha det så mysigt hemma nu!
  • mina12

Idag fick S sin synagis. Trodde det skulle bli den sista för säsongen, men sköterskan sa att RS-säsongen är sen i år och att det varit ovanligt många fall av RS/misstänkt RS, så det blir sprutor nästa månad också. Jag är självklart tacksam för att hon får dem, men det börjar bli så himla mycket sprutor. Idag fick hon hela synagisdosen i ett ben, eftersom hon fortfarande har en knöl i benet från ettårsvaccinet...

• mina12
    Written Fiction skrev 2010-03-23 10:06:57 följande:
    V får alltid hela dosen i ett ben. Gör så ont i mig varje gång. Den tar evigheter och gör ont :(Synagis nästa månad också för vår del. Men Helsingborg blev drabbade hårt av RS när det väl satte igång.
    I vanliga fall (denna gång var ena sköterskan sjuk), så kommer två sköterskor hem till oss och ger en spruta i varje ben samtidigt. Jag tycker det är bra, för det går jättefort och S hinner knappt bli ledsen.
  • mina12
    Emmy K skrev 2010-04-03 00:55:05 följande:
    Vi ligger på 21:an som så många gånger förr.Nelia har 3 liter syrgas och ligger ändå ibland på bara 88% De har fått höja flera gånger och jag mår riktigt dåligt av oro. Tänk om vi förlorar henne!
    Kramar till er & förhoppning om att Nelia snart är frisk och får åka hem igen!

Snälla Vår, ta och öka farten nu och kom hit. Vi prematurfamiljer behöver dig verkligen!

Gällande amning/pumpning, så är det så himla synd att personalen inte är mer lyhörd. Har ju tyvärr hört för många historier om mammor som håller på att gå in i väggen pga pumpningen. Jag trodde att det inte fanns något alternativ, utan att man pumpade och så småningom så skulle barnet lära sig amma och att det fungerade så för det mesta. För mig var den "tron" bra, för jag pumpade på och ett par veckor efter bf, så helammade hon (även om jag fick fortsätta pumpa endel för att hålla uppe produktionen, eftersom hon åt lite lite). Det var först när hon var 8-9mån okorr som det verkligen fungerade bra. Innan dess önskade jag många gånger att hon skulle ta flaska istället, men hon vägrade. Med flaska är det lättare att ha koll på hur mycket de har ätit. Jag har precis i dagarna slutat amma.

Hur många "vanliga" mammor skulle hålla ut och pumpa i 9v?! Inte många, så var stolt över dig själv och ditt beslut!
  • mina12
    Emmy K skrev 2010-04-19 22:37:17 följande:
    Tack för alla tankar till Nelia. Ja hon mår bättre nu.Det blev 10 dagar på sjukhus och efteråt väntade en smaskig magsjuka här hemma. Det var bara Juni som klarade sig.Trolltoka, så ni åkte också på detta. Stackars lilla Hugo. Jag vet inte om du har läst i min blogg men det var många småttingar tillsammans med oss på sjukhuset som hade RS. Dock klarade de sig bättre än tvååriga Nelia trots att de bara var 5-6 veckor gamla.Hur var det för de andra i familjen, fick ni också RS-förkylningen? Det var ingen fara med mig men de andra barnen hade det jobbigt med mycket hög feber och kräkningar av febern samt svår hosta.Det är inte svårt att förstå att RS är livsfarligt efter en sådan här pärs.
    Vad härligt att höra att Nelia äntligen är frisk!!!

Imorgon får S sin sista synagis. Oerhört tacksam för de sprutor hon fått och hoppas att hon är stor nog att klara av nästa säsong utan dem, men man blir ju orolig när man hör hur dålig Nelia varit.
  • mina12
    Tessita skrev 2010-04-27 11:02:24 följande:
    Ja, usch minns de där ögonundersökningarna och ryyyser..... QUE, hoppas att det går bra för dina killar.Imorgon ska vi på ett 5 månader försenat återbeök till vår läkare på Barnkliniken. Uppföljningen här är verkligen under all kritik. Det är tredje gången vi träffar vår läkare sen vår dotter skrevs ut för lite mer än ett år sen. Dessa besök har verkligen bara varit av in och ut så snabbt som möjligt igen principen. Jag känner att det nästan knyter sig i magen på mig av tanken på återbesöket imorgon. För jag vet att jag verkligen måste stå på mig och kräva uppföljning annars kommer vi inte få det.... Samtidigt vet jag inte riktigt vad jag ska kräva, magnet röntgen, ögonundersökning, psykolog(?)... Vad har ni andra fått för uppföljning? Vet att ni disskuterat det förut i tråden men jag kan inte hitta den sidan....
    Uppföljningen verkar vara välditgt olika beroende på sjukhus. Från början tror jag vi träffade hennes läkare en gång i månaden för att med tiden glesa ut besöken. Nu är hon korr. 1år och de senaste besöken har varit med 3-4mån mellanrum. Vi har då träffat läkare och dietist och besöken har tagit drygt 30-60min. Förra sommaren då hon var okorr 6-7mån gjorde vi sista ögonundersökningen, UL hjärta och UL hjärna. Det var när hon slutat med syrgasen.

Nästa gång vi träffar hennes läkare ska jag fråga hur framtiden ser ut när det gäller återbesök, för jag kan tänka mig att det inte blir lika ofta i framtiden. Så jag vill också gärna veta hur ni med "äldre" prematurer haft det. Hur ser återbesöken ut efter 1 års ålder?
  • mina12
    Maria K skrev 2010-04-30 12:02:11 följande:
    Vi var på läkarbesök och sjukgymnast igår 5månaders (korr) och fick tyvärr inte träffa nån läkare som kände N utan nån som säkert kunde sitt jobb men som knappt läst hennes journal.De tyckte allt såg bra ut förutom att hon har planat ut lite för mycket i sin tillväxt kurva så de ska skriva en remiss till en dietist. Känns både bra och dåligt vet inte riktigt beror väl på hur dietisten är i slutändan tror jag.
    Vi har kontakt med en dietist, som är med på alla läkarbesök. Vi tycker det har varit bra. Hon har varit ett stöd och inte "kommit med pekpinnar". Vår tjej har varit ganska tunn sen hon slutade med sond och mat har inte varit hennes största intresse. Vi har hela tiden trott att hon äter alldeles för lite. Nu sist fick vi i uppdrag att skriva matdagbok i några dagar och sen räknade dietisten på hennes kaloriintag, vilket var ok. Det gjorde att vi kunde slappna av lite och jag tror faktiskt maten fungerar lite bättre nu, när jag inte är så stressad över att hon "måste äta". Dietisten har också skrivit ut näringsdryck. Den tycker jag är toppen. Hon både dricker den och vi gör gröt på den.

Lycka till hos dietisten!
  • mina12
    jennyc skrev 2010-05-02 21:16:28 följande:
    kastar ut en fråga här; Fick vår älskade son MAX igår 04:43 i v.26+2Han mår fint och är stark, 30 cm och 500 gram, ingen respirator och c:pap finns men inte igång. Finns de fler här inne som fått såpass tidigt och kan dela med sig lite? De här va vår första och jag åkte in för havandeskapsförgiftning i onsdags så de va snabba ryck här. Jag skulle gärna vilja veta hur era barn utvecklades, steg i vikt osv. Sånt här är ju sånt man ser på tv och aldrig tror att man själv ska få uppleva...känner mig inte som mamma än heller eftersom de blev snitt och 14 veckor tidigt...hade knappt smält att vi skulle bli föräldrar och precis vant mig vid magen :DAllt är så omtumlande och jag vet varken in eller ut men jag känner mig lugn ändå...men jga är lite otålig på när jag kan få hålla honom och allt de där man ska kunna göra med sina nyfödda :D
    Grattis till er Max! Han är liten för sin vecka, men verkar stark som inte behöver CPAP - det är bra.

I det här forumet finns massor av upplevelser från det du går igenom/kommer gå igenom.

Vår dotter föddes i v.24+0. Vi kom hem från sjukhuset 8dagar före Bf. Hon hade då både sond och syrgas i grimma. Sjukhustiden var en riktig berochdalbana med ett steg fram, två steg bakåt. Jag trodde aldrig vi skulle få ett normalt liv, men nu har vi faktiskt ett rätt normalt liv. Det som skiljer sig är väl att vi är väldigt nogranna med att inte ha med henne i stora folksamlingar eller träffa sjuka personer, för hon behöver hålla sig frisk och lägga sin energi på att växa, så gott det går.

Nu är hon 1år korrigerat/ 16mån okorr. Det var ett tag sen vi vägde/mätte henne, men då vägtde hon ca 7,5kg (för 1-2mån sen). Hon är alltså fortfarande ganska liten, men hon utvecklas bra med sin korrigerade ålder. Hon går inte ännu utan stöd, men med gåvagn är det full fart.

Det är bara att fråga på!
  • mina12
    jennyc skrev 2010-05-04 12:46:28 följande:
    Min starka älskade Max har haft en blödning i hjärnan. Känns konstigt att inte veta va vi har att förvänta oss nu. Det enda vi vet är att de va fjärde gradens blödning, att de kanske inte kommer märkas alls eller att han får nån form av cp skada. Finns det nån av er som vart med om just detta och när märkte ni va som eventuellt va fel och hur märktes det? Vi bryr oss inte nåt speciellt...de vi tycker är jobbigt just nu är ett par familjemedlemmar som vi känner att vi inte kan berätta för för att enligt dem ska alla va perfekt men så är de ju inte nu...hur hanterade ni familjerna? De är alla utom två som kan förstå och som ska få veta för tillfället och de känns jobbigt tatt inte kunna prata öppet om det även med dem
    När barnen är så här små, så kan en blödning i hjärnan läka väldigt bra och inte alls märkas senare precis som du skriver, men det är klart att man är orolig över sitt barn. Försök att tänka på er själva och berätta det ni vill för dem ni vill. Det viktiga är hur ni känner. Omgivningen eller de som inte varit i vår sits kommer aldrig förstå hur det är, men endel försöker ju bättre än andra... Tänk på er själva i första hand nu!
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17