jennyc skrev 2010-05-02 21:16:28 följande:
kastar ut en fråga här; Fick vår älskade son MAX igår 04:43 i v.26+2Han mår fint och är stark, 30 cm och 500 gram, ingen respirator och c:pap finns men inte igång. Finns de fler här inne som fått såpass tidigt och kan dela med sig lite? De här va vår första och jag åkte in för havandeskapsförgiftning i onsdags så de va snabba ryck här. Jag skulle gärna vilja veta hur era barn utvecklades, steg i vikt osv. Sånt här är ju sånt man ser på tv och aldrig tror att man själv ska få uppleva...känner mig inte som mamma än heller eftersom de blev snitt och 14 veckor tidigt...hade knappt smält att vi skulle bli föräldrar och precis vant mig vid magen :DAllt är så omtumlande och jag vet varken in eller ut men jag känner mig lugn ändå...men jga är lite otålig på när jag kan få hålla honom och allt de där man ska kunna göra med sina nyfödda :D
Grattis till er Max! Han är liten för sin vecka, men verkar stark som inte behöver CPAP - det är bra.
I det här forumet finns massor av upplevelser från det du går igenom/kommer gå igenom.
Vår dotter föddes i v.24+0. Vi kom hem från sjukhuset 8dagar före Bf. Hon hade då både sond och syrgas i grimma. Sjukhustiden var en riktig berochdalbana med ett steg fram, två steg bakåt. Jag trodde aldrig vi skulle få ett normalt liv, men nu har vi faktiskt ett rätt normalt liv. Det som skiljer sig är väl att vi är väldigt nogranna med att inte ha med henne i stora folksamlingar eller träffa sjuka personer, för hon behöver hålla sig frisk och lägga sin energi på att växa, så gott det går.
Nu är hon 1år korrigerat/ 16mån okorr. Det var ett tag sen vi vägde/mätte henne, men då vägtde hon ca 7,5kg (för 1-2mån sen). Hon är alltså fortfarande ganska liten, men hon utvecklas bra med sin korrigerade ålder. Hon går inte ännu utan stöd, men med gåvagn är det full fart.
Det är bara att fråga på!