• mina12

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

TessaC: Tack för viktig och bra info! Hoppas du snart får må bättre. Grattis till 27+0 och hoppas det blir många veckor till!

• mina12

Vi ska på psykologkontroll med dottern nu kring 2,5år. Någon mer som varit det? Någon som vet vad de kollar och hur det går till?

• mina12
    Mysfröken skrev 2011-06-15 20:27:23 följande:

Jag måste få dela med mig av lite glädje idag. Rasmus har utvecklats i rasande takt de senaste veckorna, ålar hur fort som helst och idag satte han sig upp själv för första gången mitt på golvet.

Hur som helst var vi på föräldragrupp på Bvc idag med barn är födda när Rasmus skulle ha varit född. Och jag blev så glad av att se honom tillsammans med de andra barnen. Han är precis som dem både utvecklingsmässigt och storleksmässigt. Han har till och med växt om ett av barnen och flera väger bara typ 0,5 kg mer än honom. Han blir 8 mån korrigerat på lördag och vägde 8 kg förra veckan. Han äter som en häst nu hela barnmatsburkar (200g eller vad de är) plus efterrätt. Första tänderna är också nästan helt framme. Min stora kille som fyller 1 år om en månad!

bdmc: Skönt att få höra hur det gått för er. Jag har tänkt på er varje dag. Men tråkigt att han inte mår så bra stora killen. Hur känns det att vara hemma igen efter det ni gått igenom? Skönt att ni fick med er andningsövervak iaf. Håller alla tummar för att det blir bättre framöver.

Härligt!!
  • mina12
    Tessita skrev 2011-07-10 20:15:38 följande:
    En liten fråga, är det någon som vet var man kan köpa små underkläder? Dottern är ju 2,5 år och har slutat med blöjor men hittar inga trosor till henne. Skulle behöva strlk 68-74.

Undrar samma sak - har en liten minirumpa här också Hittar bara 86/92 och det är ju jättestort.
  • mina12
    Emilia1983 skrev 2011-07-17 13:02:52 följande:
    Hej föräldrar!
    Jag och min sambo är i akut behov av råd. Vi fick en son i sep-10. Han föddes i vecka 25 och var kraftigt tillväxthämmad. Han vägde bara 442 gram. Han har fått diagnosen svår BPD.
    Vårt stora problem är maten. Han har varit lite upp och ner vad det gäller att äta själv från flaska, men för ca 2 mån sedan drog vi sonden eftersom vi fått rådet att göra det. Det sägs att man ska dra bort sonden så fort som möjligt för att de inte ska bli bekväma. Vi uppfattade också att han blev mer och mer bekväm och åt mindre och mindre på slutet när han hade sond.
    Det har gått hyfsat att få i honom även om det har varit väldigt mycket trugning. Han äter Infantrini med majsvälling. De senaste två gångerna vi vägt honom har han gått upp i vikt, men den senaste veckan har han näst intill totalvägrat att äta från flaskan. Vi trugar och trugar, men han suger knappt. Han bråkar, hostar och kväljs.
    Vi provar flera gånger dagligen med skedmatning av olika slag, men det går trögt och räcker inte på långa vägar som fullkost. Många gånger kräks han också eftersom han är så otroligt lättkräkt.
    Vi vet att om vi pratar med sjukhuset här kommer de bara ha sond som förslag till lösning, men vi ser inte det som en utväg eftersom han mår så dåligt av att ha det.
    Hur har det gått för alla er andra med mataituationen? Har ni fått bra stöd från vården? Om ni haft problem med maten har ni då fått genomgå någon form av undersökning?
    Både jag och min sambo är helt slutkörda och orkar snart inte mer... Vad ska vi göra?
    Hej! Jag försökte maila dig, men det gick inte då jag behöver en inbjudan till ditt konto... Jag känner iallafall igen mig väldigt väl i det du beskriver, även om vår dottern är lite äldre. Vår dotter föddes jan 2009 i v.24+0. Hon var inte tillväxthämmad, men fick först diagnosen svår BPD. Dock har hennes lungor växt fint och läkarna säger att de låter jättebra, så det har vi inte haft några större bekymmer med efter att hon blev av med syrgasen då hon var ca 6mån. MEN, maten har varit en konstant kamp och en berg och dal bana. Infatrini och majsvälling är fortfarande hennes livlina... Det har varit tal om knapp sen årsskiftet ungefär, men vi vill väldigt gärna slippa det av flera anledningar. Ljust nu är vi inne i en positiv period och vi hoppas innerligt på att "nu vänder det". Vi känner nog att vi fått nästan all hjälp/undersökningar vi bett om, men tyvärr är ju resurserna inom vården knappa. Man orkar ju i det stora hela för att man måste, men ibland blir allt bara för mycket, för det känns ju tidvis väldigt hopplöst och ensamt. Om du vill veta mer om hur vi har det, så inboxa mig, så kan vi "prata" mer.

Mvh Marina 
  • mina12

Här har vi nog inte varit på BVC sen i höstas, dvs några mån innan 2 år... Undra om vi är bortglömda eller om det bara är olika på olika BVC. Är det några vaccineringar på dessa kontroller också?

Däremot har vi fått tid för psykologtest i november. Nästan en hel dag ska det ta. Lite nervöst, men mest spännande. 

• mina12

Frila2: Wow! Lycka till i morgon!

Måste bara berätta en liten rolig händelse från förra veckan: Jag, mannen och dottern var på semester i Turkiet. Några dagar innan vi ska åka hem lägger jag extra märke till en söt liten flicka. Jag har inte sett henne förut men hon ser så bekant ut. Ah, hon måste vara född för tidigt inser jag efter ett tag. Det visar sig att de bor med balkongen mitt emot vår balkong. Men vad säger man? Jag kommer inte på något att säga men dagen innan vi ska åka hem, så frågar flickans mamma mig i förbifarten vid barnpoolen "Hur gammal är din tjej?" och vi började prata lite. Det visade sig att flickan heter Alma är född 22+5 och mammans nick här på FL är Tessita. Världen är bra liten Det skulle verkligen vara kul att se alla människor bakom nicken här i tråden i verkligheten! 

• mina12
    Tessita skrev 2011-11-01 11:46:52 följande:
    Mina12, det var verkligen så kul att träffa på dig i Turkiet. Synd att jag inte tog kontakt med dig lite tidigare så att vi fick prata lite mer!! Visste bara inte hur man frågar en mamma, - är din dotter prematur??

Vore kul, tänk om man kunde få till en träff i verkligheten med alla EPT föräldrar här i tråden!!
    Ja, det var synd! Ja, jag gick ju också och klurade in några dagar innan du började prata
  • mina12
    liji77 skrev 2011-11-03 12:52:26 följande:
    I dag såg jag den nästan färdiga affischen på våra prinsar och prinsessors fötter på pytteliten.se. Den var så himla fin och jag blev så himla rörd. Där fanns min sons fötter, namn jag kände igen och där fanns fötter som aldrig fick chansen att lära sig gå. Ja, jag vet inte varför, men jag blev så himla berörd. För jag tänker på all den glädjen och förtvivlan som finns bakom de fötterna.
    Oj, är det för sent att skicka in? Har helt glömt bort...
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17