• mina12

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Pellepellepelle: Tack för att du tagit dig tid och skrivit lite. Förstår att din tid inte räcker till. Tänker ofta på er! Härligt att höra om framsteg för er. Skönt att storasyster mår bra också. Kram! 

• mina12

Åh, vilka fina bilder i tråden!

JennyC: Vad härligt att det inte är så långt kvar nu och att allt ser bra!

LillAnno: Välkommen till en fantastisk tråd, som har massor av stöd och pepp att ge.

MolleMalin: Skönt att dagarna går och att bebben är kvar. Håller tummarna för att det blir många dagar till.

• mina12
    Written Fiction skrev 2011-03-15 21:18:53 följande:
    Låna på :)

Ja det är alldeles galet Frila2. Vincent är så stor, men ack så liten. Jag får fortfarande höra kommentarer om att han är stor som en ettåring...  Vincent hade BF sjunde april om jag inte minns fel, jag har helt glömt bort det. Även om det var jätteviktigt för mig just då.

Hur mår Siri i övrigt? Har denna vintern gått hårt åt henne också? Vincent har varit konstant dålig sedan i Januari, någon vecka har varit bra resten skit :( Inläggningar och allt möjligt.
    Hur lång är V och vad väger han? Han och min S är ju ganska jämngamla, hon föddes 3jan bf 24 april...
  • mina12

Bdmc: Välkommen till världen lille Tim. Här har du kommit till rätt tråd. Här finns värme, tröst, råd, pepp och massa annat man kan behöva när man fått en prematur. Håller tummarna för att Tim ska växa och må bra!

• mina12
    bdmc skrev 2011-03-20 22:10:20 följande:
    Gud vad skönt det är att ha hittat denna tråden...!
    Sonens crp hade sjunkit från 37 till 9.7 så det var bra. antagligen fått rätt antibiotika nu.
    känns skönt i alla fall.

han är ju född i v26+6. idag är han 28+1. är det så man kommer räkna tills han är 40+0 eller kommer man räkna hur gammal han är från den dagen han föddes?

det ser ut som han försöker öppna ögonen men inte riktigt lyckas. personalen säger att han antagligen inte har förmågan än. när öppnade era små ögonen?
    Skönt att CRP är under 10 igen!

Ja, precis som du skriver så kommer du räkna veckorna så, 28+1 osv tills han är "fullgången". Sen brukar man använda biologisk ålder och korrigerad ålder, dvs den ålder barnet har utifrån sitt personnr = biologisk ålder och den ålder barnet borde haft om den fötts i rätt tid = korrigerad ålder. Efter 3 års ålder korrigerar man inte längre, men man kan fortfarande behöva ta hänsyn till barnets för tidiga födsel. Vår dotter är tex 24,5mån, men korrigerat är hon 20,5mån eftersom hon föddes ca 4mån för tidigt.

Vår dotter började öppna ögonen i 24+5, men det tog några dagar innan de var fullt öppnade. I början var det bara små springor.
  • mina12

Har inte sett programmet...

Jag födde vaginalt i v.24+0. Under förlossningen fanns pappan, en läkare, en bm och en usk med. I akutrummet bredvid stod neoteamet beredda. Så fort lillan var ute försvann alla utom den mycket förskrämda och unga undersköterskan, som mest stod i ett hörn och sa inte ett ljud. Jag kände mig övergiven och det var nog ganska jobbigt för pappan, som sprang lite mellan mig och barnet. Det var säkert inte så länge som jag upplevde det, eftersom jag antagligen var i chock...

• mina12

Bdmc: Vi blev utskrivna från neo 8dagar före bf. Vi hade sen hemsjukvård. Vi var inskrivna på hemsjuvården läääänge, men "nyttjade" den inte direkt. Det var nog mest för att vi vintern efter skulle slippa åka till sjukhuset för att få synagis, då kom de hem och gav det istället.

• mina12
    Fatima89 skrev 2011-03-25 11:31:35 följande:
    Hejsan <3

Tänkte fråga er som har lite större prem-barn. Vid vilken ålder började ni fundera på Förskola (dagis)?
    och när dom började? 

Vi sitter här och funderar på dagis, men det känns endå på tok förtidigt, nu är Yad 18månader (-3)
    Stora grabben började dagis då han va 13månader och det gick galant och funkade jätte bra,
    Yad utvecklas jätte fint tycker jag, han går, klättrar och är mycket aktiv, Men (tal/förstå) så har han inte hunnit så långt änn, jag tror att han förstår ordet "titta" och kan även säga det. men han pratar fortfarande "bebis" språk, Men han babblar ju på jätte fint för det Flört

(ps när började era prata, förstå, härma vad ni säger) 
    Vår dotter (född 24+0) började hos dagmamma nu i januari, då var hon 2år/20mån korr. Hon började gå i november. Talet och härmningar kom inte igång förrän efter hon börjat gå, men efter det har det gått fort framåt med språkutvecklingen tycker jag och nu är det en riktig liten pratkvarn, som ofta kan göra sig förstådd

Hon trivs bra hos sin dagmamma och det känns som om det var rätt tid för henne och oss. Hon går bara där 3dagar/v, då jag lyckats trycka ihop 80% arbetstid på 3 dagar, för att vara hemma med henne 2 vardagar. Hon har varit snorig, hostig till och från hela tiden sen hon började. Hennes lungor klarar det bra, men tyvärr äter hon inte så mycket och kommer nu få knapp på magen.
  • mina12
    MolleMalin skrev 2011-03-25 20:18:59 följande:
    Jag har inte skrivit här på ett tag men läser o följer er andra!

Vattnet gick v 21+1 o jag har legat på östra i över en månad. Idag v 27+3 o flyttades t näl i trollhättan igår:) Bebis fortf i magen tack o lov o allt ser hyfsat bra ut!!! Hoppas han stannar några v till. Som längst v 34+0 då jag blir igångsatt om inte bebis kommit men då skulle vi nog platsa i guinness rekordbok m tanke på att det redan nu är över 6 v sedan vattnet gick!

Härligt m så många solskenshistorier här inne! Vi har ju snart passerat gränsen för extremt prematur o siktar in oss på nästa delmål, v 28+0! Inte så långt kvar!

Trevlig helg!
    Härligt att bebben håller sig kvar. Bra kämpat! Fortsätt så
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17