EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17
Lizztommy: Grattis på födelsedagen Emilia!
Lizztommy: Grattis på födelsedagen Emilia!
Ni har väl inte missat att prematurbanden kommit?! Jag köpte 15st och de har redan gått åt hos vänner och bekanta De var sååå söta!
Emmy K: Hur har försäljningen gått?
Idag var vi på korr 18mån kontroll på neo. Sveas läkare tycker att allt ser bra ut, förutom att hon skulle önska mer tillväxt. Att hon helst inte går, tror hon löser sig med lite tid. Hon pratar inte heller så mycket, men hon har alltid arit en ganska tystlåten tjej och hon har iallafall knappt 10 ord som hon använder, så det är säkert på gång det också.
Jag frågade om hon skulle vaccineras mot influensa i år, men då sa hon "Nej, riktlinjerna säger att det ska ges till hjärt/lungsjuka barn och dit hör inte Svea." Tänk att en sån mening kan göra en så glad Inte riktigt vad vi trodde när hon hade det så himla svårt att komma ur sin CPAP för 1,5år sedan...
Eventuellt kan det bli aktuellt med tillväxthormon. Läkaren skulle kontakta ansvariga läkare för detta, så att de kopplas in tills nästa besök, som ska ske i januari, då hon är 2 år. Någon här som har erfarenhet av tillväxthormon?
Dagens mått var 8,6kg och 76,5cm. 400gram och 2cm på 2mån - Det är jättebra med tanke på att hon haft 2v med feber och halsont och medföljande matvägran...
Ängeln80: Mina pins kom jättefort, så du har säkert dina grejer till fredag
Tessita: Jag vet egentligen inte vad kriterierna för tillväxthormon är. Jag har hört att behandlingen är dyr, så kriterierna kan säkert variera mellan olika landsting. Jag har hela tiden framfört mina farhågor gällande att hon blir väldigt kort. Jag själv är kort (153cm) och jag önskar verkligen att hon inte blir kortare än mig. Tillväxten/ätandet har varit hennes svaga punkt hela tiden. Tillväxthormonet gör ju även nytta på bredden och inte bara på längden. Hon är väldigt tunn.
Tydligen har man börjat ge hormonen tidigare i åldern nu, redan vid ett par-tre års ålder, om man tror att det skulle ha positiv effekt. Det ska tydligen göras lite tester och så innan, så därför kopplas "enheten" in redan när hon fyller 2år.
Vad säger era läkare om att er tjej är liten då?
Jag tycker att det är viktigt att man inte "skyller" allt på att hon är prematur och pga det klassar det som normalt att vara pytteliten och inte sätter in några åtgärder. Det är därför jag legat på ganska mycket om detta, för vi har alltid fått höra att hon är "normal" för att vara född i v.24+0.
Ängeln80: Vi är på återbesök var sjätte månad ungefär. Detta sen hon blev 18mån, innan dess var det nog var fjärde mån ungefär eller vid behov.
Lizztommy: Härligt att höra! Bra jobbat Emilia och mamma och pappa
Men oj, vad härligt Livsglädjen. Blev visst några glädjetårar här för din skull Förstår att du inte mår helt bra, med allt ni behövt gå igenom, men hoppas du kan njuta liiiite av din lilla bebbe i magen. Hoppas innerligt att den stannar där tills det är dags "på riktigt"!
Elias är frisk igen ifrån sin förkylning :) Klarade oss hemma denna gången vilket ju var väldigt skönt.
Första dagen på dagis idag och han var såå lycklig över att få komma dit. Han hann inte ens vinka åt mig utan rusade bara in och smackade då han visste att det vankades frukost när han kom...
Så nu är allt lugnt här ett tag till. :)
Livsglädjen: Mer såna rekord vill vi höra om!
Vi är ju några här i tråden som har barn som trilskas med maten... Vi har haft en riktigt dålig period här hemma igen och nu kontaktade vi vår dietist för lite stöttning. Hon är för övrigt väldigt bra och förstående för hur det kan vara med barn som "matkrånglar" på riktigt och att det är kämpigt för föräldrarna. Till saken... Hon sa att föräldrar ofta fettboostar maten alldeles för mycket (gällde även föräldrar till fullgångna barn). Bvc säger att man ska ha fett/olja i mat och välling men inte hur mycket. Vi fick nu iallafall rådet att inte ha grädde i vällingen och max ha 1tsk olja i en flaska välling. Tydligen fick hon i sig ca 150% av dagsbehovet av fett bara genom vår boostade välling. För stor andel fett kunde leda till kräkningar och utebliven hunger. Nu håller vi tummarna för att hungern kommer tillbaka!
Vi har Infatrini till vår tjej, men nu sa dietisten att vi kanske skulle byta till MiniMax. Någon som har erfarenhet av det? Vad smakar det? Får ni det på recept eller hur fungerar det?