Inlägg från: Ecorelle |Visa alla inlägg
  • Ecorelle

För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2

Idag har jag varit på TUL och sett våra två småttingar igen, i v. 27+4. 
      Bebisarna har lagt sig som i en våningssäng, vända mot varandra, så det såg ganska sött ut när de låg där med huvudena ihop.
      Lilla A ( Sprattel ) vägde 1133 g och låg på -1%. Lilla B ( Spark ) vägde 1214 g och låg på +3%, så allt såg väldigt fint ut. Barnmorskan sa att vad jag än gjort hittills så kunde jag fortsätta med det, .

• Ecorelle
    Maja09 skrev 2010-04-15 18:25:04 följande:
    hej! Har inte varit så aktiv på ett tag har dock läst lite och över lag verkar de gå bra har inte läst så lång bakåt så förlåt om jag missar något!!! Här är de väl sådär. Har fått tillbaka mina foglossningar för drygt 1 vecka sedan men har fått hem en TENS från sjukgymnasten och de hjälper lite men vissa dagar hjälper de inte alls så jag sitter fast i soffan dom dagarna (har en sådan idag) för 2 veckor sedan fick jag sova på förlossningen då jag på kvällen varit ute påp en liten prommenad och fick ingen luft, fick medecin och läkaren rodde att jag hade astma så jag skall på utredning om en och en halv vecka så vi får se hur de blir de kan vara bara för graviditeten också sa dom. Sedan har jag gjort glykosbelastning och den var för hög får max ligga på 9 och min låg på 10 så nu är de ganska så sockerfritt hemma fast det gör inte så mycket faktiskt!! inte så att man behöver det iallafall! så just nu är mitt humör inte på topp direkt det är lite för mycket på en gång och jag känner mig mest värdelös eftersom jag inte kan göra något och de finns så mycket som skall göras. Min sambo är underbar dock och säger hela tiden att det är tidsbegränstat och att det är jag som gör de största och viktigaste jobbet att bära vårat barn. Utan honom hade jag nog gått under helt tror jag! Nu skall jag inte gnälla mer! Skall försöka hänga med lite mer igen nu när jag känner att jag börjar bli lite bättre!!
    Åh, så jobbigt att åka på både det ena och andra, och samtidigt dessutom! Men du verkar ju ha en underbar man, det var ju jättefint sagt av honom, .
  • Ecorelle
    Maja09 skrev 2010-04-20 16:18:05 följande:
    varit hos BM idag. allt såg bra ut sockret var bra och järnet var 128 vikten var +5 totalt och magen var på 32 och följde sin kurva perfekt. Känns bra att allt ser bra ut!! tiden går ganska så fort nu känns de som går snart in i vecka 32 och de känns skumt skönt och skrämande på en gång. men jag längtar iallafall!!
    Vad härligt att allt såg bra ut, ett hb på 128 är ju bra också. Nu är det bara att vänta och växa, .
  • Ecorelle
    Scapula skrev 2010-04-20 18:41:28 följande:
    Det gick bra för mig idag. Vi pratade i en timma och gick igenom den gamla förlossningen och pratade om den kommande. Vi kommer att bli kallade till spec.mvc för att träffa läkare i maj, då bestäms ett datum för igångsättning plus att TUL görs, känns jätteskönt att få göra ett till UL. vi ska tillbaka till samma bm i slutet av maj för att knyta ihop påsen. Hela planeringen känns bra och det känns tryggt.Jag har haft huvudvärk igen nu i flera dagar, så himla jobbigt. Ska ringa till bm imorgon och be att få komma och kolla trycket och urinen. Blodtrycket var 135/85 sist vilket är högt för att vara mig så jag vill att de kollar så jag inte  håller på att få nån havandeskapsförgiftning. Kollade urinen hemma nyss och hade 1+ på proteiner men vad jag förstått så är det ganska normalt under grav. Får se vad bm säger imorgon.kram
    Skönt att allt känns lugnt och trygg inför den kommande födseln, . Låter som om de tar bra hand om er.
      Hoppas det inte är någon havandeskapsförgiftning på gång bara, låter jättejobbigt med huvudvärk. Kram!
  • Ecorelle
    Malten skrev 2010-04-21 20:27:32 följande:
    Hej! Jag är också matintresserad och min man också. Jag äter inte kött, men däremot fisk så det blir väl fisk några ggr i veckan och vegetariskt resten (ibland äter mannen kött och jag veg.) Vi är nu inne på första veckan av veckohandling (brukar småhandla mest varje dag annars) Idag var det fiskgratäng, annars blir det tortellini med svamp, fisksoppa, broccolisoppa, thaigryta, pasta med spenatsås....Jag har verkligen problem med sötsug nu. Vill helst ha nåt sött efter varje måltid men det funkar ju inte. Nån som har nåt tips? Ibland räcker det med en kopp te och en mandarin eller så men helst vill jag ha kakor och glass :)
    Gör nyttiga sötsaker är mitt tips. Har du en stavmixer kan du trolla fram chokladmousse på nolltid av avokado, kakao och lite honung ( och lite mintessense om du vill ha mintchoklad ). Har du en blender eller mixer kan du göra glass av bär och banan, eller varför inte frusna bananbitar med kakao, banan-chokladglass, . Eller frusen mango och apelsinjuice, blir underbar mangosorbet. Torkad frukt tillsammans med lite nötter är en fin avslutning på det mesta. Jag gör även chokladbollar på sesamfrön, kokosflingor, dadlar och lite vaniljpulver, blir nyttigt och mättande. Willys säljer underbara färska dadlar som man kan dela på mitten, kärna ur och sedan stoppa i en favoritnöt i, min favoritkombi är paranötter och dadlar.
      Söt frukt som ananas, mango och vindruvor är ju ett annat tips, ibland räcker det.
  • Ecorelle

Vi är kombinerade raw foodisar och stenålderskostare med ett visst inslag av quinoa, hirs, bönor och linser. I vanliga fall äter vi ofta stora matiga sallader med fisk eller kött som tillbehör, vi undviker pasta, bröd, processad mat och mjölkprodukter.
      Just nu har vi dock rivit ut vårt kök inklusive spisen så nu blir det inte så mycket kokande dock. Jag äger en underbar high speed blender och en torkapparat som är otroligt användbara i raw food köket. Jag mixar soppor, bäryoghurt och glass, gör nöt och fruktbollar, gör stora sallader och torkar diverse roliga saker i torken, som kokoskakor och bovetemûsli.

Typisk vardagsmat för oss med kök är ugnsbakade rotfrukter, hemgjorda indiska köttbullar och andra asiatiska rätter med mycket vitlök, ingefära och kokosmjölk, mycket fisk och wokade grönsaksrätter.
      Övrig vardagsmat är rå bovetegröt med nötmjölk, frukt i alla dess former, marinerad broccoli i tamari och vitlök, salladsmackor med avokadoröra, majs, paprika och syrade grönsaker, stora sallader med bönor och mängder av grönsaker, smoothies på bär och hampamjölk och raw food desserter som glass och cheezecake av cashewnötter och kokosolja, .

• Ecorelle
    Scapula skrev 2010-05-05 15:27:36 följande:
    Hej tjejer! länge sen nån skrev här nu =( hoppas ni mår bra!Jag har fått två goda nyheter =) FK godkände min sjukpenning så på fredag får jag pengar för hela perioden, dvs 24/3-7/5, toppen!Det andra roliga är att vi fått kallelsen till spec.mvc hos vår favorit dokto, 19/5 ska vi dit. Är då i v 32+6 (30+6 idag). Lääängtar!!BM-besök imorgon, spännande som vanligt =) Annars rullar dagarna på som vanligt, bebis lever om ganska mkt vissa dagar och jag mår hyfsat. Är dock sjukligt trött, somnar ca 20-21 på kvällen och sover till ca 8 på morgonen plus 1-3 timmar under dagen, skönt när man kan vila - så kommer det ju inte se ut om ett tag! =)Kram på er
    Härligt med både FK och läkarbesök!
      Jag tycker att jag har haft fullt upp med mitt trädgårdsland nu i vårsolen, men idag regnar det ju bara och jag får lite tid att sitta inne framför datorn, .

Jag har en ny magbild inlagd; http://www.familjeliv.se/Hem/ecorelle/galleri.php?cur_album=Magbilder

Nu börjar folk på allvar fråga mig hur jag vågar mig ut ur huset ( som idag när vi var och badade på badhuset ) för jag ska väl ha vilken dag som helst?! De gör så roliga miner när jag säger att det är 2 månader kvar, .
  • Ecorelle
    Sussna skrev 2010-04-30 14:15:11 följande:
    Anelan: fin mage! du närmar dig slutmålet och bm besöket verka ju va på den positiva sidan oxå...Kittycat: Och ditt bm besök verka ju ha gått bra de me, roligt att lillan inte verkar tycka om apparatenJag har oxå lagt in lite nya bilder i mitt galleri från v 24 och 26...här går dagarna sin gilla gång,i sådär lagom takt tycker jag. Skulle vilja ha övervåningen klar tills de är dags för killen att komma ut,så de behöver inte gå för snabbt jag mår bara bra ännu,har lite sammandragningar nu och då känner jag,men de är väl normalt och dom gör inte ont heller så...jag var förresten och köpte Imse Vimse tygblöjor här i veckan, för hela blöjperioden, tänker försöka satsa på de. Är de nån här som ha tänkt ha tygblöjor eller ha använt någe sånt förut?
    Jag har tygblöjor kombinerat med blöjfritt, fungerar jättebra. Har du köpt blöjbyxor också, eller allt-i-ett-blöjor. Annars kan jag rekommendera ullbyxorna, .
  • Ecorelle
    Fru Landström skrev 2010-05-06 21:41:25 följande:
    Tanken var att jag skulle gå på semester midsommar veckan så det handlar om ca 6 veckor till. Men eftersom att han strular med semestern nu så vet jag inte hur länge jag kommer behöva jobba.Suck just nu känns allt bara så jäkla tröttsamt och jag är besviken på det mesta just nu.Vagnen vi köpte strular lite så jag måste ringa till stället vi köpte den och se hur vi ska lösa det hela.Sedan strular jobbet med semester och sjukdagar och vabb dagar så jag är helt slut. På det så har vi ett stort och roligt jobb på g in som jag brukar sköta och nu bara för att jag är gravid och har varit sjukskriven så ifråga sätter chefen om jag kommer att klara det och det är inte så att han ifrågasätter bara 1 ggr utan flera gånger. Trots att jag har sagt att jag klarar det och till och med gjort upp en plan på hur det ska göras.På det så fyller dottern 2 år nästa söndag och nu har min syster fått för sig att hon+ familj (2 söner och mannen) ska åka till grabbarnas farmor och farfar just den helgen vi ska fira henne. Så grabbarna kan lära sig cykla.Då vill inte min mamma och pappa komma om inte min sida av familjen är där.Sedan så på det så har dotterns farmor fått för sig att åka och hälsa på en kompis i USA 28 juni-10 juli. Det är henne vi har räknat med ska hjälpa oss med dottern så min man kan vara med vid förlossningen. Visst är BF först 20 juli, men tänk om den lilla bestämmer sig för att komma tidigare alt att det strular med flyget eller så.Usch just nu känns är det verkligen inte roligt. Känner mig jätte stressad över allt.
    Åh, det låter så jobbigt allting! Varför ska du drabbas av "allt" samtidigt? Hoppas den lilla åtminstone stannar inne till BF så det är ett problem mindre, styrkekramar till dig!
  • Ecorelle
    The Kittycats skrev 2010-05-10 18:17:33 följande:
    Tack!Ja så heter det, c-pap.Tyvärr hade lillfia blivit lite sämre igen inatt, men det är stabilt iaf. Tydligen hade de hittat ett hål på lungsäcken som var större än vad de först trodde, men det ska kunna växa igen av sig självt. Men nu hade hon fått elektroder på huvudet för att kolla upp kramper. Men min svåger hade iaf fått ha henne på bröstet igår, och då hade syreupptagningen blivit bättre. Sedan berättade min syster att de hade fått byta sin första blöja Hoppas nu bara att det fortsätter att vara stabilt och att det sakta vänder och blir bättre och bättre!!!
    Oj, vad jobbigt! Hoppas att det går stadigt framåt nu, inte roligt att ha sin lilla bebis full av olika grejer...
Svar på tråden För oss med ma/mf i bagaget - BF vår/sommar 2010. Tråd nr 2