Inlägg från: na96gen |Visa alla inlägg
  • na96gen

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Vallmoblomman skrev 2010-07-29 18:48:18 följande:
    Hur ofta kollar niförresten hba1c? Är det ni som får be om det eller finns det på något slags rutinschema? Jag tyckte allt var rörigt sist jag var gravid, fick be om allt själv, alla test och så. Nu vet jag mer vad jag vill ha och kommer fråga efter det direkt. Men kul att veta om det finns några fasta rutiner runt om i landet.
    På mig kollar de var 14 dag, så det känns superbra. Går varannan vecka hos doktor och varannan hos diabetessköterska.
    Sen när jag blev inskriven kollade de även där, hos barnmorskan. så det är mycket koller .. vilket känns superbra
  • na96gen
    Camillur skrev 2010-08-30 07:23:08 följande:
    Hur många mätare har ni för att få vardagen att fungera?
    Jag har en vid sängen och en som jag släpar med mig i väskan. Fast den sistnämnda har en förmåga att hamna i köket och glömmas.
    Måste fixa en till på onsdag när jag ska till diab.mott. 
    Jag har en mätare som jag alltid har med mig
    ha en bra dag
  • na96gen

Hejsan, tänkte höra med er. Hur ofta kollas ert järnvärde ?
    jag är nu i vecka 16 och är så trött så jag somnar när jag sitter upp.. inte så kul
    Det kollades i vecka 5 men inget sedan dess. Så hur har de gjort med er ?

• na96gen
    harvärldensunderbarastefamilj skrev 2010-09-02 17:02:21 följande:
    na96gen- tror de bara har kollat mitt en gång med när jag skrevs in i v 9, testa o ät en massa jordgubbar o spenat o se om du känner dig bättre =)
    Jordgubbar, mums.. Det måste införskaffas
  • na96gen
    kim86 skrev 2010-09-02 18:51:24 följande:
    Järnvärdet kollar ni nog inte i fingret. HB kollas vid BM besök oftast. Men järnvärdet är ngt helt annat. Detta tas venöst och kollas ej lika ofta. Detta testas bara om Hb är lågt. annars är det inte ofta som järnvärdet är lågt..
    när jag väntade mina 'stora' barn så testades det varje gång jag kom till BM.. därför jag blir så fundersam
    Båda mina tidigare graviditeter har jag haft behov av att äta järntabletter .........
    en dotter -05 och en son -07
  • na96gen

var till diabetessköterskan idag och jag låg fortfarande på 4.5 i HbA1c Så skönt !!
    nu får dagarna fram till den 22/9 gå lite fortare... skall på ultraljud då .. Längtar !!

ha en bra dag{#emotions_dlg.flower}

• na96gen
    harvärldensunderbarastefamilj skrev 2010-09-14 19:22:05 följande:
    hej tjejer hoppas allt e bra med er! Var hos ögonläkarn idag o de såg en ny liten miniblödning i det öga som jag ser på.....bara hålla tummarna att det inte blir någe mer nu...
    Håller tummarna superhårt för dig !!!
  • na96gen

Längtar så till imorgon ! Då skall vi på Ultraljud och få oss lite bilder .. om det är någon som vill visa upp sig
    Skall bli så roligt Hjärta
    trevlig kväll

• na96gen
    sakurasaj skrev 2010-10-04 17:59:37 följande:
    Idag har jag varit på mvc igen och fick veta att min HbA1c låg på 3,7. Underbart! Nu ska jag bara bli kvitt den här förkylningen så att jag kan börja köra på som vanligt igen...
    underbart HbA1c du har .. det har jag oxå haft mina två tidigare grav
    Men nu vill de ej att jag skall under 4.5
    Men jag tänker ta mig dit ändå Tyst
  • na96gen
    sakurasaj skrev 2010-10-05 11:29:14 följande:
    Jag kan ju tillägga att känningarna åtgärdades med mellanmål och att rekylerna därmed också åtgärdades. Det framkom inte i mitt inlägg att de är borta nu. Visst får jag fortfarande låga värden emellanåt, men inte längre dagligen. Jag vet inte vad som kan förklara det låga HbA1c egentligen, mer än att det som sagt är många timmar på ett dygn. Glad Och jag är tacksam, så länge jag mår bra så hoppas jag att den lill* gör det också!
    underbart att höra !
    jag tycker inte att en känning per dag är mycket , det har jag annars oxå känns det som men då har jag inte speciellt bra HbA1c
    Min anledning till att jag vill ner till 4 är ju att mina två tidigare graviditeter har jag legat så och bebisarna har varit normalstora, för det är min största oro - att få stora barn.
    Men precis som ni skriver tur vi är olika {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare