Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare
I övrigt tyckte jag inte alls om besöket igår. Hade fått uppfattningen att jag bara skulle träffa en läkare för att göra VUL för att konstatera graviditet. Så var det dock inte. Först fick jag gå in till barnmorskan, som ställde lite frågor och sen tog blodprover. Sen in i ett rum där diabetolog, gynekolog och dietist satt och jag kände mig så himla uttittad och dum eftersom jag inte fattat att jag skulle träffa dem. Läkaren blev typ sur på mig för att jag inte tagit tabletter mot illamåendet nu när jag mår så illa. Så nu måste jag tydligen äta det.
Sen fick jag gå iväg med gynekologen och göra VUL och det var helt underbart. Sen skulle jag gå in till barnmorskan igen. Nu ska du boka datum för inskrivning och så ska du bestämma om du vill göra KUB eller inte. Isf är det i slutet på mars. Det var bara: "kolla med sambon när han kan så bokar vi in". Hon sa iaf att KUB var helt frivilligt och att jag skulle diskutera med sambon. Fick ingen koll idag på NÄR jag ska göra olika saker, ögonbottenfoto, när prover ska tas, hur ofta jag kommer träffa läkare, ingenting. De mumla nåt om att ja en remiss till ögon ska vi ju skicka. Känner mig totalförvirrad och vilse. Ska se till att prata med barnmorskan ordentligt på inskrivningen, för att få reda på mer, för just nu känner jag mig bara så mindre lugn.
Jag kollade på din lista du gjorde med olika undersökningar man får göra MallaMorsa, så försöker få en uppfattning därigenom, men hade jag inte haft den hade jag inte haft den blekaste just nu. Tycker det är synd. Som att man ska veta allt redan. Hoppas det blir bättre efter inskrivningen. Är iaf just nu så glad att jag fått se den lille, det ökar motivationen att orka stå ut med allt :)
oj jag förstår att du är chockad.. så mycket på en gång... hua
Mitt tips mot iallamående.. åksjukeband från apoteket .. funkade klockrent på mig .. bara tips. Var iallamående i 30 veckor .. bläääää..
Som det verkar så finns det ett PM men det verkar man läsa lite som man vill ..
det som verkar vara konstant är la läkarbesök 1 gång i månaden, varvart med sjuksköterskan varannan (ca) för att kolla diabetesen. BM en gång i månaden tills mot slutet då du får komma oftare. Ögon har jag själv fått ansvara för denna gången.
Men allt verkar beror av vilka personer man har med att göra.