Inlägg från: na96gen |Visa alla inlägg
  • na96gen

Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare

Med två små skrev 2011-02-20 23:02:59 följande:
    Nu har jag en allmän fråga: jag har plötsligt blivit så insulin-okänslig eller vad man ska säga. Är i vecka 16+6 i dag, men jag är också dunderförkyld. Tror ni att det beror på förkylningen eller på att jag nått tidpunkten där man måste börja höja sina doser? När fick ni börja höja?

Jag ligger ju inte jättejättehögt men tidigare låg jag på typ 4-7 med mina vanliga doser mellan måltiderna och sen i förrgår är det mellan 8 och 11 om jag inte tar extrainsulin hela tiden och det gör mig ganska stressad!
    förkylningar är ju ett gissel så antagligen så är det ju det .. bara hålla koll och fylla på vid behov {#emotions_dlg.flower}
  • na96gen
    sakurasaj skrev 2011-02-21 09:03:04 följande:
    Har ni som fått barn tidigare alla haft problem med amningen? Pga  tillmatning då..? Jag är orolig att det ska bli jobbigt... jag vill amma och är rädd att det inte ska fungera, särskilt som förlossningen säkert kommer bli ganska mycket tidigare som det ser ut nu och då krävs det väl i regel ännu mer tillmatning? Det är så mycket man ska oroa sig för..!
    Båda mina har blivit tillmatade på BB. Låg inne 4 dagar med båda och vi har ej haft bekymmer med amningen.
    De har blivit tillmatade i kopp och jag har ammat först. Sköterskorna har ju sitt PM och kommer på utsatta tider och jag har ju haft barnen hos mig hela tiden och kunnat amma hela tiden. Minstingen gjorde inte annat än låg och sög i 4 dagar. bara vända sida och låta han amma mera. Och oj vad han gjck upp i vikt och amningen kom igång ordentligt.

Med första var det ju så klart lurigare för då skulle jag ju lära mig hur man lägger till etc .. men det löste sig det oxå.  Mig släppte de inte hem förrens jag kunde .. på gott och ont för man är ju ganska känslig efter en förlossning.. så många tårar blev det . För hon ammade korta stunder släppte, sov, tittade, tog nytt tag och så visade de ju inte på bb utan där skulle ju barnet äta. men hon höll på så .,. nyfiken tös sörru .. bara följa med. Åt gjorde hon ju .. tog lite längre tid bara.

lycka till
  • na96gen
    Lingah2 skrev 2011-02-21 12:57:39 följande:
    Kan nån göra mej lugn med det här? jag tog en spruta i magen nyss ..både barnmorskan och diabetes sköterskan sa att ja kan ta den där ja brukar så gjorde jag det  ovh när nålen var i magen så började barnet hetts sparka just där :S kan den ha kommit in till han och förstört den lilla bubbla han ligger i? shit är så orolig :(
    nä ingen fara .. det är långt in till bebben så ingen som helst fara...
    Försök finna en bild på hur det ser ut i magen så kommer det kännas bättre.
    Bebis blev nog bara irriterad att du puttade på den Hjärta
  • na96gen
    Lingah2 skrev 2011-02-21 13:53:06 följande:
    okej vad bra då kan jag vara lugn..det är även första gången han sparkar sådär hårt så därför blev ja extra nojjig:p
    men har för mej att tar man i kärlekshandtagen gpår insulinet segare ut i blodet och tar ungefär en halvtimme för det att verka istället för att det vverkar på en gång ? men ja kansek har fel där?
    ja det är ju lika som innan  magen blev en fotboll .. ju längre ut dessto längre tid Hjärta
    ta där det känns bra och sprid ut sticken så mycket du kan...
  • na96gen
    Protea skrev 2011-02-21 17:20:06 följande:
    Hej igen!

Hanger verkligen inte med har langre.....och hinner inte lasa ikapp heller men jag forsoker igen!

Gustaf har hunnit bli nastan 7 veckor - helt otroligt vad tiden gar fort! Vi mar bra forrutom att mitt BS strular pa natten, ligger lite lagt etfer kvallsmaten runt 5 som sen kan ga ner mot 4 och nar jag da ater en frukt, smorgas eller yogurt sa kan det skjuta upp till 15-16 under natten!!! Ni som har barn redan - hur var det med era BS efter forlossningen? Jag tar fortfarande mindre 'nattinsulin' an innan graviditeten, kanske maste jag hoja basdosen? Vad tror ni?

En till fraga, har nagra av er fatt barn tatt? Hur klarade ni det?
    minns inte nått strul kring blodsockret efter men minnet är ju så ....
    fortsatt att kämpa för jag visste att jag ville ha syskon, och när dottern var 10 månader blev vi med lillebror Hjärta Jag har alltså 19 månader mellan mina första ... helt underbart men mycket jobb i början..
    Vad är det du undrar över ? {#emotions_dlg.flower}
  • na96gen

En dag kvar till BF och det händer ingenting. Har tid strax efter 10 imorgon med läkare inne på förlossningen, vill verkligen inte ha det mötet. Då kommer jag väl antar jag få en igångsättningstid och jag vill komma igång av mig själv.
    Någon som har nått bra tips på hur man underlättar och kommer igång ...{#emotions_dlg.flower}

• na96gen
    Med två små skrev 2011-02-22 12:58:03 följande:
    Tja, putsa fönster? Kanske inte så vetenskapligt Flört men för mig kom det igång när jag putsade fönster förra gången...
    härligt .. lite speglar har jag som jag kan putsa och en liten promenad tänkte jag ta mig ut på och få sol på näsan ..
  • na96gen
    helena76 skrev 2011-02-22 16:16:00 följande:
    na96gen: Lite sex ska ju kunna sätta igång förlossning...sägs det?! ;) Kanske inte det första man längtar efter i slutet av en graviditet, men men... ;) Varit hos BM idag och blev positivt överraskad! HbA1c hade stigit lite (väntat!) och var på 5,8% (Hade 5,4% senast. Glad så länge det är under 6%!), hade bara gått upp 0,5 kg på 4 veckor!?! Hittills gått upp 8,5 kg (fattar inget, men blev såååå glad!), SF-måttet var precis på den normala "mittkurvan" nu (var senast på översta av de 3 kurvorna)... Blodvärdet var bättre också. Är lite piggare nu så det beror nog delvis på det!? Känns väldigt skönt! Bara 2 arbetsdagar kvar....UNDERBART!
    ja det sägs ju .. få se om barnen somnar skaplig tid ikväll ... hihi

Grattis
  • na96gen
    VäntanochLängtan skrev 2011-02-23 12:08:52 följande:
    Imorgon ska jag iväg och göra ett VUL för att konstatera att det verkligen är ett foster därinne förstod jag det som. Är lite nervös, men längtar så efter att få se :) Blir nog lättare att stå ut med detta illamående när man får se vad det är som gör att man måste stå ut med det :)

Brukar man få en bild från det ultraljudet att ta med hem? Är i v.8. Vet inte om det hade varit okej att ta med sambon till undersökningen, nu kan han ändå inte följa med pga en grej på jobbet, men vill ju att han också ska få se, så hoppas på att få en bild. Och vad ser de egentligen? Jag har förstått det som att de kollar efter hjärtaktivitet... Kollar de efter avvikelser redan nu?

Har pappan förresten rätt att få ledigt från jobbet för att följa med på ultraljudsundersökning/andra undersökningar? Kommer va så nervös inför alla koller då de ska undersöka om eventuella missbildningar finns osv så hade varit skönt att ha honom med...
    Bilder kan man säkert få .. om inte annat fråga om de kan skriva ut   De är jättefina när de är så små .. mysigt.
    Min make är med mig på alla mina UL och TUL och ja allt för att vi vill ha det så .. mysigt att dela Hjärta så vi har anpassat alla tider efter honom, för jag är sjukskriven.
    Dotter -05, son -07 och liten BF 23/2
  • na96gen

var in på UL och CTG kurva idag. Allt såg exemplariskt ut men ingen bebis som var sugen att komma.
    Fick ny kontroll om två dagar dvs fredag. Så nu är det bara hålla tummarna att jag kommer igång av mig själv innan dess
    trodde inte att jag skulle behöva gå över tiden nu när jag väntar nummer 3

Dotter -05, son -07 och liten BF 23/2
Svar på tråden Gravida typ 1-diabetiker snackar vidare