• Hormonermedhumör

Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?

Vilka fysiska symtom på stress och ångest har ni haft ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:32
    Någon som upplevt t.ex. torrhet i munnen, svullnad i ansiktet och/eller annorlunda känsel i samband med stress och ångest ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-20 15:42
    Någon som lätt spänner sig i käk - och/eller halsmuskulaturen ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 10:30
    Någon som vet nån bra hemsida där man kan läsa om ångest och/eller stress osv eller nån bok med samma innehåll ?

Eller nån som har tips på vad som hjälper emot stress,spänningar och ångest (förutom mediciner och terapisamtal) ?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-28 08:59
    Av Er som spänner Er i käken och upplever som att det gör ont i tänderna/övriga delar av munnen...exakt var och hur mkt ont har ni ?

• Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
  • markbon
    Anonym (v) skrev 2012-01-23 20:01:49 följande:
    Hej allihopa.

Har skrivit tidigare i tråden att jag misstänker att mina kroppsliga symtom kan vara ångest, men jag vet inte.

Behöver höra med er som vet lite mer om detta än jag.

Har mått bra hela helgen, inget tryck över huvudet eller konstig känsla i huvudet.

Idag på jobbet så kände jag mitt under ett möte att jag började känna mig konstig i huvudet, tryck, stickningar i handen och vänster arm. Kändes som hjärtat slog lite oregelbundet. Försökte ta det lugnt och låtsas som ingeting. Dessa "skov" brukar hålla i sig runt 20 min och sen släppa.

Är det normalt när man har ångestattacker eller vad man ska kalla det?

Jag har känt mig lite "orolig" på jobbet då jag är ny och det är tusen saker att lära sig men inte så jag känt att jorden går under eller nått, Men ja ni vet lite jobbigt att vara ny och sen allt man ska lära sig och allt som folk redan tror att man kan.

Kan ni som har ångest arbeta, och om ni arbetar hur hanterar ni detta om/när det händer under arbetstid. Har ni berätttat för arbetskamrater hur ni mår eller håller ni det för er själva?

Jag har en provanställning i 6 månader så jag tänker absolut inte yppa något för någon om hur jag mår när dessa "episoder" händer eftrersom jag gärna vill vara kvar.               

När jag är på jobbet och får mina känningar så släpper jag allt jobb och går en sväng. Stanna inte kvar i samma rum, det gör aldrig jag. Jag jobbar ombord på tåg så jag kan inte gå ut och gå, då blir det lite jobbigt.

Var absolut inte rädd för att berätta för din chef, kollegor, jag berättade för mina kollegor och chefer, dem sa att det händer många. Men känner man inte för att berätta är det helt ok - upp till dig själv. Förstår att du är rädd över ditt jobb, jag går på en timanställning så jag är mycket beroende över jobbet.

Jag fick förra veckan en ångestladdad stund när vi nyss hade lämnat Göteborg, kändes riktigt fruktansvärt och jag ville bara hoppa av tåget och springa! Jag satte mig i min tjänstekupe och bara tänkte på lungnet och hur gott jag skall ha när jag kommer hem.
  • markbon
    Hej allihopa.

Har skrivit tidigare i tråden att jag misstänker att mina kroppsliga symtom kan vara ångest, men jag vet inte.

Har mått bra hela helgen, inget tryck över huvudet eller konstig känsla i huvudet.

Idag på jobbet så kände jag mitt under ett möte att jag började känna mig konstig i huvudet, tryck, stickningar i handen och vänster arm. Kändes som hjärtat slog lite oregelbundet. Försökte ta det lugnt och låtsas som ingeting. Dessa "skov" brukar hålla i sig runt 20 min och sen släppa.

Jag har känt mig lite "orolig" på jobbet då jag är ny och det är tusen saker att lära sig men inte så jag känt att jorden går under eller nått, Men ja ni vet lite jobbigt att vara ny och sen allt man ska lära sig och allt som folk redan tror att man kan.

Kan ni som har ångest arbeta, och om ni arbetar hur hanterar ni detta om/när det händer under arbetstid. Har ni berätttat för arbetskamrater hur ni mår eller håller ni det för er själva?

Jag har en provanställning i 6 månader så jag tänker absolut inte yppa något för någon om hur jag mår när dessa "episoder" händer eftrersom jag gärna vill vara kvar.               

När jag är på jobbet och får mina känningar så släpper jag allt jobb och går en sväng. Stanna inte kvar i samma rum, det gör aldrig jag. Jag jobbar ombord på tåg så jag kan inte gå ut och gå, då blir det lite jobbigt.

Var absolut inte rädd för att berätta för din chef, kollegor, jag berättade för mina kollegor och chefer, dem sa att det händer många. Men känner man inte för att berätta är det helt ok - upp till dig själv. Förstår att du är rädd över ditt jobb, jag går på en timanställning så jag är mycket beroende över jobbet.

Jag fick förra veckan en ångestladdad stund när vi nyss hade lämnat Göteborg, kändes riktigt fruktansvärt och jag ville bara hoppa av tåget och springa! Jag satte mig i min tjänstekupe och bara tänkte på lungnet och hur gott jag skall ha när jag kommer hem.
  • markbon
    Hej allihopa.

• Anonym (v)

Markbon- När jag fått fast tjänst och de "känner" mig kommer jag nog berätta. Känner du igen de fysiska symtom som jag nämnde?

• markbon
    Anonym (v) skrev 2012-01-23 21:28:20 följande:
    Markbon- När jag fått fast tjänst och de "känner" mig kommer jag nog berätta. Känner du igen de fysiska symtom som jag nämnde?

Jag har inte just dina symptomer så mycket, men ångest kan spöka mycket. Jag har yrsel och blir mycket orolig, kan även känna - jag dör! Du skall veta att ha en attack kan vara mycket pårestande. Dem brukar hålla i den tiden du skrev och sedan sakta avta.

Jag har mest sjukdomsångest, då jag är rädd för vissa sjukdommar!
  • Anonym (v)

Nej har inte pratat med läkaren. Jag har diabetes så jag ska på årskontroll nu i början av feb är det tänkt. De ska då ta nya prover för sköldkörteln. Tänkte att jag ska kolla upp hur de ser ut då innan jag pratar med läkaren om ångest. Saken är den att strul med sköldkörtel kan ge ångest och såna symtom som jag har. Misstänker fortfarande att det kan vara dubbla orsaker till mitt dåliga mående. Om det är sköldkörteln så borde min ångest försvinna om jag får medicin antar jag. Har fullt upp med jobbet och livet just nu med så känns som jag inte har tid för läkarbesök heller. Mår ju inte akut dåligt heller.

• MizzTez

Åh vad jag avskyr det här! Alltid är det nått, nä inte alltid men jag kan känna när jag är påväg ner i en ångest grop eller vad sjutton jag ska kalla det! Min kropp är som på helspänn några dagar, får lite inombordsskakningar, blir lite orolig, svårt att koncentrera mig på omgivningen och så känner jag att saker och ting känns jobbiga, omotiverad. Skjuter upp saker..
    Sen börjar det komma fysiska besvär, nu är det vänsterarmen som bråkar med mig, får som drag i den och bröstmuskeln. Långfingret blir som stelt och jag knyter händerna utan att jag tänker på det. Ungefär som att jag är beredd på att slå till någon! Sen åker axlarna upp till öronen och jag är i ett så spänt läge så det är hemskt. Inte hjälper det ju heller att jag spänner mig, då gör musklerna ännu ondare efter ett tag och sen sitter jag här i min onda cirkel.
    Det värsta är väl att jag vet inte till 100% vad det är som gör att jag går ner i de här groparna, jag kan inte komma på någon direkt anledning. Funderar på om jag tänkt mycket senaste tiden.. Jag vet inte.. Men nu är jag påväg ner i den här gropen iaf, får se när jag kommer upp igen. *kräk*

• SvenThorstens

Mizztez: för mej låter det som stressyntom...kan du sätta det i samband med ökad aktivitetsnivå av nån anledning? Sjukt barn, dålig natt, mer på jobb? Varvar du upp då du känner symptomen? Ökar aktiviteten för att dämpa symtomen? Har du testat att varva ner? Stanna upp i va kvar? Är det konstaterad ångest du har el är du utmattad? Många frågor... Fundera!

• Lufsan

Huvudvärk och migrän
    Orolig mage
    Rastlöshet
    Energilös
    Ont i magen
    Exem 
    Finnar
    Kallsvettningar
    Andningssvårigheter
    Illamående
    Tappad eller ökad matlus. 

Med många många fler. 

En dag i sänder.
Svar på tråden Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?