Anonym skrev 2012-04-15 10:31:45 följande:
Hej, hittade denna tråd o tänkte att jag kanske kan ställa lite frågor. Det gäller min sambo, vi befinner oss i en komplicerad situation. Jag vet att hon har haft det svårt under sin uppväxt men stränga föräldrar och dåligt umgänge, alkohol och droger. Vi har vart tillsammans nästan 6år och under hela tiden har hon vart frånvarande typ, aldrig engagerat sig i varken relationen eller familjen. Visst har det funnits stunder då hon gjort det. Sen har hon alltid gått iväg/ åkt iväg rent spontant många gånger, det ska varas mycket med vänner och gå ut hit och dit. Flera tillfällen har hon gjort slut korta stunder, träffat andra sedan kommit tillbaka. Nu fick jag reda på att hon varit otrogen nästan hela detta året. Anledningen till att det är svårt att bara packa och lämna hux flux är för att jag tror att det ligger något annat bakom, typ ångest eller något liknande. Hon har jätteproblem med sin mage, vi trodde det var laktosintolerans först men detta händer även när hon inte äter laktos, Huvudvärk som nästan aldrig ger med sig, alltid trött och sover halva dagarna. Hon har heller aldrig velat prata någon gång, asså ett riktigt samtal. Och då jag sagt att du kanske prata med någon så har hon alltid sagt att hon inte är sån och aldrig skulle göra det. kan detta vara ångest? hittade ingen annan tråd och visst jag skulle kunna göra en egen men såg att det var "liv" i denna. Tack på förhand.
Rakt så här kan man ju se att din sambo inte mår bra, något är det ju och det är inte konstigt att det skulle vara någon slags psykisk ohälsa. Man blir lite konstigt avtrubbad i huvudet när man inte mår bra, självcentrerad och okoncentrerad, men man blir ju inte elak ändå. (jag tycker att det är elakt beteende av din sambo som det är just nu) Tycker att din sambos beteende verkar gå djupare än man kan lösa här, samtalsterapi är nog ett nödvändigt ont här. Men, det jag vill komma fram till är egentligen att det hela kan ju ligga i en annan diagnos hos din sambo, typ borderliner, adhd, depp eller liknande.