Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
Enniie skrev 2012-02-29 11:01:56 följande:
Jag har haft funderingar på KBT, men vågar inte riktigt? Inte för att jag vet vad jag är rädd över. Igår släppte det vid 02 inatt, och jag somnade gott. Det är väl det enda jag har kvar, sömnen! Jag kan somna väldigt sent, men jag skulle kunna sova hur mycket som helst. Hade jag inte haft det så hade väggen inte vart långt ifrån. Jovisst, jag förstod hur du menade. Klart att de är mycke praktiskt runt om barnen, och så känner man ju en viss press på sig att ens mående inte ska gå ut över resten av familjen. Jag har haft fundering på att köpa självhjälpsböcker om ångest och läsa på lite. Just för att skaffa lite kunskap om varför huvudet reagerar som den gör, och hur man själv kanske kan bryta den onda spiralen. Under dagarna mår jag helt ok. Med tanke på att jag inte äter så är jag ganska matt och så, men jag mår bra. Det är under kvällarna, när det är lugnt och tyst som skiten kommer igång. Men ikväll ska jag hålla igång in i det sista då vi flyttar imorgon. Jag håller tummarna på att ångesten håller sig borta. Det skulle ju va skönt med en lugn kväll någon gång ibland.Vet inte heller om det är så bra att hålla igång för att slippa symptomen, de kommer ju av en anledning.. Även om det kanske inte är en farlig anledning som en dödssjukdom men något är ju knas.
Tycker verkligen du ska kontakta någon som har kbt, du förlorar ju inget på det! Möjligtvis någon krona men du kan ha mer att vinna på det. Jag går hos en terapeut, det innebär att han är omskolad läkare så han kunde ju förklara allt åt mig när det gäller symptomen i kroppen och han skriver även ut medicin åt mig om jag behöver. Jag hade ju mycket skakningar i händer och sånt, var som en Parkinsons sjuk människa, mina vänner har kallat mig för bricanylen i flera år. Började strax efter att jag fick min dotter så i ca 8,5 år har jag skakat till och från. Så jag pratade med min terapeut om att äta magnesium och han sa att han brukar ge det rådet åt personer med ångest. Just för mig har det varit toppen! 2 dagar så var mina skakningar borta och hjärtrusningarna med! Läste på om magnesium och då står det att det är det första mineralen som kroppen utvinner när man blir stressad och går det långt så tar det mycket att återställa det. Hade en hemsk period efter dottern föddes och det har jag kommit på nu! Nu växer till och med mitt hår!
Äter du nå vitaminer annars? Tänkte när du inte får i dig mat.. Jag rekomenderar att du äter omega 3 för du hade väl nå känningar i hjärtat? Fick själv det rådet av en som tränar elit skidåkare och det tog inte lång stund förrän jag märkte skillnaden på hjärtslagen. Äter även d-vitamin nu på vintern och ibland har jag ätit berocca för att få ork.