Vilka fysiska symtom på stress/ångest har ni haft ?
Anonym skrev 2012-01-11 22:07:33 följande:
Ja, tyvärr, idag för första gången! Trodde verkligen att jag höll på att få en hjärtattack. Har varit sjuk länge och känner mig så sliten, mycket hög stressnivå på jobbet, problem i äktenskapet, sonen har det tufft socialt i skolan och min mamma börjar bli virrig - skulle gärna bara dra täcket över huvudet och stanna där. Men när det drog igång i hjärttrakten idag tänkte jag faktiskt ringa en ambulans, så säker var jag på att det var något farligt. Några samtal till läkare, en hel del gråt och läsning om panikångest senare och jag inser att det nog var ångest. Hur gör man för att bara upp och göra allt man måste imorgon nu då?
Hur ser dina dagar ut? Finns det nån del du kan skippa? Kan du ligga i sängen en hel dag? Känner igen det där när man bara vill dra täcket över huvudet, jag tror att när man får den känslan så är det kroppens sätt att säga "Vila!!" Om du tänker efter, har du verkligen så många måsten så du inte kan vila? Stressen på jobbet försvinner ju inte om du är hemma en dag, din mamma lär vara virrig ännu i morgon, din son kan stanna hemma en dag han åxå och pusta ut. Skit i disk, städ och tvätt sånt finns åxå kvar och du har säkert tallrikar och kläder så du klarar dig en dag till. Lägg ner allt och ta en timmes promenad istället!
Efter min kollaps förra året fick jag prioritera om massor! Idag ser mitt hem ut som ett bombnedslag med leksaker överallt, tvättkorgen är full och diskbänken är full men jag orkar leva!! Minsta lilla stress eller om jag har en tung period resulterar i hjärtklappning, ångest och trötthet. Senaste veckan har varit tung för mig.. Så jag har varit tvungen att prioritera hela veckan, disken på kvällen tex har fått stå för jag har varit tvungen att sova, min dotter gjorde middag en dag och när man inser att såna små saker gör jättestor skillnad för ens mående, då kan man ta sig upp igen.
Känns det riktigt fördjävligt ska du naturligtvis ta dig till din vc och bli sjukskriven och få medicin samt samtalskontakt, det är väldigt bra! Var själv sjukskriven 4 månader och äter lugnande samt betablockerare vid behov.