• Mamsie

Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5

Fosterdiagnostik...

För min del hade jag nöjt mig med KUB (blodprov + NUPP) eftersom det är noll risk för bebisen, men för min man som har DS-skräck är det för osäkert med en uppskattning av risken; han vill ha fakta - dvs dignostik istället för riskbedömning.
    Jag förstår honom och respekterar hans känslor och går därför med på MKP eller FVP.

MKP: tidig diagnostik (v11?) och därmed tidigt ev avbrytande av graviditeten, men å andra sidan ca 2% missfallsrisk.
    FVP: lite senare diagnostik (v15) och ett ev senare avbrytande av graviditeten. Man kan få snabbsvar (FISH) inom några dagar upp till en vecka. Lägre missfallsrisk än MKP, bara ½-1%.

Risken med FVP/MKP hänger ihop med hur skickliga/vana de är på att ta provet och om det kommer in bakterier med provet.
    Jag har fullt förtroende för ett av Sveriges största kliniker: SU Östra sjukhuset i Göteborg
    Men visst i helsike är det nervöst och jag önskar att jag slapp riskera den lille korven...
    ~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp i magen! ~
  • Mamsie
    Dynah skrev 2010-05-25 22:29:45 följande:
    När jag undersökte missfallrisken för MKP och jämförde med FVP så hittade jag info som menade på att den ökade risken för missfall gällande MKP var pga det vanligtvis förekommer fler missfall innan vecka 12 och räknades då med i dessa siffror. Så egentligen är missfallrisken gällande båda provtagningarna lika stora. Upp med järnet tips är provivas drycker FEMALE, smakar gott-gotti-gott gott...
    Intressant!
    Det ligger nåt i det om missfall... Ska nog ringa BM o fråga!

Proviva Female? Ska testa {#lang_emotions_tongue_out}
  • Mamsie
    Anetha skrev 2010-05-26 19:47:18 följande:
    Var i dag och gjorde ett Ultraljud och allt såg bra ut sa hon och hon sa att jag var i v 11+6. Kändes skönt att se det röra sig och man blev glad åt det. Fick en tid för det det andra Ultraljudet och det blir den 14 juli.
    Härligt! {#lang_emotions_gravid} Snyggt jobbat morsan!
    Teskedsmamman skrev 2010-05-26 19:18:06 följande:
    Ungen blir förjävlig, hittar på rackartyg och är uppkäftig redan innan han fyller 3 år Eller det kanske inte beror på att jag glömde dropparna jämt?! Jag vet faktiskt inte....
    *asg*

Sitter och funderar på om jag fortfarande är vaken och orkar lite till, eller om jag ska ge upp och ..och...  öppna en chokladkaka och fånstirra in i TääVään en stund. Tror det senare vinner.

Häpp!
  • Mamsie
    Teskedsmamman skrev 2010-05-26 00:19:19 följande:
    Men du ska inte äta lever som gravid väl? För mycket A-vitamin har jag för mig, däremot är leverpastejmackor med persilja på *tumme upp* Jag har alltid haft stora problem med blodvärdet, men nu har jag sedan vecka 24, tagit 1 niferex + 1 glas c-vitaminbrus, när jag går och lägger mig. Det enda jag gör efter är att borsta tänderna. Det har gjort susen kan jag säga.... jag brukar inte äta på kvällarna och då har järnet kommit nästan i fastande mage... På morgonen äter jag yoghurt med psylliumfrö för att inte klogga igen systemet och jag är fortfarande bra i magen trots niferex!
    Oki, kalk o D-vitamin på morgonen och järn på eftermiddag/kväll alltså

Hittade det här:
    www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Tonaringar-13-19-ar/Mat-och-halsa/ eller
    bit.ly/6feJkJ

Järnrik mat är framförallt kött från nöt, lamm, gris samt blodpudding och leverpastej. Fisk, fågel och ägg är också relativt bra källor. Dessutom finns järn i baljväxter (bönor, ärtor och linser), grovt bröd, flingor och gröna grönsaker. Hur kroppen tar upp järnet varierar beroende på var vi får järnet ifrån. Järn från kött, fågel och fisk tas upp lättare än järn från vegetabiliska källor. Upptaget av vegetabiliskt järn försämras av kaffe, te och eventuellt även kalcium, men stimuleras av vitamin C. Drick därför helst te och kaffe mellan måltiderna och alltid C-vitaminrika frukter och grönsaker till måltiden.

Jag käkar upp den här leverbiten och sen får jag äta desto mer spenatsoppa med kokt ägg och broccoli och fisk med spenatsås och ... 
    Fan också! Nu blir jag ju hungrig igen! Vill ha finskt rågbröd med leverpastej och saltgurka!
    Näh, nu går jag o lägger mig istället - väger redan lite för mycket {#lang_emotions_embarassed}.

GONATT!
  • Mamsie
    Alicia 72 skrev 2010-05-26 22:12:38 följande:
    Får nog kasta inte handduken även denna månad. Hade glad gubbe på äl.testet idag och skulle till att mysa lite. Men vi börjar bli riktigt dåliga på kommando-sexet. Jag behöver ju i alla fall inte prestera något på så sätt, jämförelsevis med mannen. Under alla våra 12 år tillsammans har detta aldrig tidigare hänt men idag fick han inte upp den. Pga prestationsångest eller vad man ska säga. Han är borta i morgon och åter först fredag kväll så det var nu eller aldrig denna månad. Hur attraktiv känner jag mig då? Och hur misslyckad känner inte han sig? Jag är så förbannat trött på sex på beställning att jag snart lägger ned den här bebisverkstaden. FÅr hoppas på att simmarna från igår överlever men det är ju samma sits som förra månaden, då sambon var bortrest, så det lämnar inget större hopp. God natt//Arg och ledsen Alicia
    Åh, neeeej!
    Fasiken vad jobbigt...
    Kanske dags att prova med att göra det mer lek- & lustfyllt (om ni inte redan testat det)?
    Lite oljor/glidmedel, nåt batteridrivet, kläder - roller - drömmar o önskningar...
    "bra sex på kvällen börjar redan på morgonen"
    dvs - flirta, berör osv redan mycket mycket tidigare.
    Kanske han kan släppa koncentrationen på sitt strejkande organ genom att "ta hand om dig". Ofta räcker det med att ändra fokus.

Åh, jag hoppas verkligen det löser sig för er. Inte minst med tanke på ert förhållande!
  • Mamsie
    Alicia 72 skrev 2010-05-27 08:21:47 följande:
    Inget kul alls! Hur 17 ska vi hålla modet uppe?? Det är ju platt fall pannkaka varenda månad! Självplågeri att hålla på med det här //Bitter och cynisk Alicia (men med glimten i ögat)
    Helt rätt att gå till uppehållsrummet och försöka hitta tillbaka till nöjespippandet

Jag o maken hade sex typ 1 gång i veckan, eller ännu mer sällan.
     Så satte vi igång "projekt bebis" 2004. Plötsligt skulle vi pippa på kommando och prestera. Med en frekvens som vi senast höll när vi var nyförälskade
    ... Nej, det var inte kul - inte alls kul...
    Det var desto mer kul när jag äntligen plussade efter 1½ år; vi slapp pippa! Det dröjde månader innan vi kom till igen {#lang_emotions_surprised}

Den här gången har vi haft en annan inställning till det hela.
    Vi har väckt lusten och tagit fram humorn och skrattet/buset/flirten. Jag har gjort honom delaktig/delansvarig för verkstan och sexet har blivit en vardaglig ingrediens (med eller utan samlag). Vi pratar om det, skojar, och gör antydningar osv.
    Handbojor och rollekar är inte vår grej heller, men sköna oljor gillar vi

Kommer ni ihåg hur det var i början? När man inte hade nån rutin utan man kände sig fram, iakttog för att se om man "gör rätt", man kysstes och innan man ens kom så långt så flirtade man och försökte få respons.
    SÅ har vi det nu.
    Sexet har blivit roligare och frivilligt. Nu när jag är gravid så fortsätter vi med sexandet fast vi inte längre "måste".

DET trodde jag aldrig om oss

Vad jag ville förmedla var att man kan hitta tillbaka till nyförälskelsen och nysexet. - Utan buttplugs eller doktorslekar...
    Hoppas ni också gör det med tiden. Upphållsrummet kan vara ett första steg
  • Mamsie
    stjärnklar skrev 2010-05-27 00:06:37 följande:
    Uppdaterar, testade neg i måndags så att tanten kom idag var ingen överraskning
    Ajdå.. bättre lycka nästa gång!
  • Mamsie
    kaakis skrev 2010-05-27 09:14:38 följande:
    Hej Girls... Idag är jag lycklig!!!! Var hos gyn imorse (trodde först att det var imorgon) och det visade sig att äggreseven var ok och även min mans simmare!!! Jag blev så glad att jag .... Nästa mensperiod skall vi testa med inseminering....... Kram på Er
    Lovely  {#lang_emotions_flower}
    Lyckotårar är ibland underbara

Var det AMH? Vad hade du för värde?
    Sa gyn något om kvalitén på äggen?
  • Mamsie
    Brådis skrev 2010-05-19 11:57:39 följande:
    Hej alla! Jösses vad ni skriver, finns inte en chans att hinna läsa ikapp... Ser i alla fall att Mamsie fått fint foto på bäbisen, grattis, grattis och jätte grattis!!! Här kommer en lite uppdatering på vad jag har haft för mig sedan förra helgen. Vaknade natten till lördagen (förra veckan) vid 2 tiden av att lilltjejen var ledsen, gick upp och kände att oj, det där kan inte ha varit kiss som kom... Fastän man tror att man är beredd så är man ju ändå inte det och pulsen gick upp rätt snabbt. Böt trosor och la mig en stund, gick upp och samma sak igen, dvs jag började inse att det nog är vattnet som gått. Väckte min man och sa att det är nog något på G. Hade någon liten minivärk var 20-25 minut så vi avvaktade en stund men ringde sedan BB Sthlm ändå. Dom frågade om barnet var fixerat och senast jag var på MVC för 1 vecka sedan var det inte det och då måste man tydligen åka in på koll. Ringde syster vid 03.30 och hon kom och vi åkte in vid 4 tiden. Väl inne så kollade dom att allt var bra och bebisen var nu fixerad och jag började få lite småvärkar var 4-5 minut. BM tyckte att vi kunde få stanna kvar så vi blev inskrivna vid 5 tiden. BM lämnade oss för att vi skulle göra oss hemmastadda och avvakta utvecklingen. Då small det bara till och värkarna började komma nästan varje minut och vi fick lov att ringa på klockan och be BM komma. Dom gjorde första undersökningen och jag var då öppen 6 cm och började efter ytterligare några minuter känna att jag vill börja krysta. Nej vänta sa BM och gjorde en ny undersökning och sa oj, du är fullt öppen så vill du är det bara att krysta. Efter som det kändes bara ett par krystningar så kom HAN då ut vårt lilla underverk!! Fick sy 4-5 stygn men annars så gick allt bara så himla bra. Bebisen måste ha läst någon amningsinstruktion för efter att ha sökt några tag så sög han fast vid bröstet som han aldrig gjort annat och satt sedan "fast" där Han vägde 3.200 kg och var 51 cm lång. Efter två tjejer så är vi helt tagna av att fått en kille!! Det är så otroligt häftigt och fastän min man (och jag) självklart hade varit hur glad som helst för en tjej till så var det ändå magiskt och jag blev så lycklig av att se glädjen i min mans ögon när han för första gången tittade på sin son  Får tårar i ögonen bara av att skriva det. Nu är han som sagt 12 dagar och han har varit nere på 3 kg och vänt och är nu uppe i 3,3 kg. Han är så snäll och sover mest och jag får hyggligt med sömn på nätterna. Trots att jag nu fött 4 barn på 3 år (och fyller 45 nästa vecka...) så känns det som om det går bättre och bättre för varje gång och jag är nu helt återställd. Allt går så otroligt bra och vi bara NJUTER av miraklet att återigen ha en liten varm gosig bebis att hålla, bära, titta och lukta på Lååångt ego inlägg... Kram till er alla och hoppas att ni SNART oxå får era mirakler uppfyllda
    En SÅN förlossning beställer jag!

Grattis till familjelyckan - jag blir tårögd av att bara läsa det du skrivit *s* 
  • Mamsie
    isabell,
    Jag har redan gått upp 6 kg (v10) och ligger nu på BMI 24.
    Barnmorskan sa ingenting om hur mycket jag "får" gå upp!

Jag brukar gå upp runt 13 kg sammanlagt varav hälften under den första trimestern.
    Vi är väl alla olika och så länge man inte har BMI över 25 så är det väl inget att orda om ??

Jag försöker äta MYCKET grönsaker och frukt för att inte äta mig mätt på socker och fett. När illamåendet (som ligger o lurar i början) lägger sig så är det bra att ha vettiga matvanor och inte tänka att "jag ska ju ändå ha stor mage så jag kan lika gärna passa på att frossa nu".

Du ska INTE börja träna eller dra ner på bra mat.
    Nu jäklar viftar jag med pekpinnen!!

Ska du nojja så gör det över det onödiga sockret i bakelser och godis, fettet i godis och dåliga matlagningsvanor.
    Men en klick sylt på cornflakes är gudagott och söndagsmiddan mår bäst av god ost eller grädde/fet mjölkprodukt
Svar på tråden Runt 40 och vill följas åt med att försöka få en bebis del 5