Mamsie skrev 2010-09-13 10:31:04 följande:
Vad är det som oroar dig kring förlossning?
Igångsättning är inte alltid "the shit" eftersom det innebär att man tvingar igång en kropp som egentligen inte är redo. Värkstimulerande dropp kan vara jobbiga, man kan få dubbelvärkar som tar musten ur en.
Barnet blir ganska ofta påverkat av de starka värkarna och reagera med stress eller syrebrist.
Så OM det finns andra vägar, tex genom tidig smärtlindring eller täta kontroller för att ge trygghet så är det att föredra för barnets skull.
Vet inte om det är rätt tid att ta detta nu ...men vi kör. Värre kan det inte bli. Skit-kvoten är fylld till bredden just nu.
Ja ska vi se då. Värkstimulerande fick jag förra förlossningen där de även tog hinnorna. Men jag fick inte EDA då utan de tog hinnorn kl.12 utan EDA sen fick jag värkstimulerande dropp. EDA: lades alldeles för sent. Jag hade värkstormar konstant. Sonen föddes elva på kvällen med mycket bra apgar-siffror. Han hade elektroder på huvudet. Det var lite panikartat i slutet. 3 barnmorskor slet.
. En hängde på min mage med full kraft, en drog i barnet och en var tvungen att trycka ifrån mina ben. Full pott på alla utom en! Så sonen klarade sig fint!
Sonen var stor det bidrar ju till en hel del. Ser att mitt tidigare inlägg är lite oklart. Om barnet är stort vill jag alltså bli igångsatt. Annars inte. Sen precis somdu så måste jag få en mer smärtkontrollerad förlossning. De kan inte på några vilkor ta hinnorna utan först lagt EDA. De här sakerna måste jag få löften på, nedskrivit. Om barnet är stort då vill jag ha igångsättning. Sen vill jag inte gå över tiden då måste de också starta.
Gick 5 dagar över tiden med sonen. Så om barnet är normalstort vill jag ha löfte om EDA så fort det går. Sen ev hinnsprängning. Sen värkstimulerande. Men sån förlossning som jag hade tidigare vill jag aldrig vara med om igen då gör jag hellre kejsarsnitt.
Har du tänkt något mer på hur du ska göra/vill göra/kommer att göra/? Antar att vi inte har samma BM.